Ääni18 - lapsen oikeuksien foorumi Verkatehtaalla 19.11.2018

ÄÄNI18 on suunnattu lasten, nuorten ja perheiden asioista vastaaville päättäjille niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla. Tapahtumaa ovat tuottamassa eturivin suomalaiset lapsi- ja perhejärjestöt, säätiöt sekä muut toimijat.

Tapahtuman punaisena lankana on lapsen oikeudet ja niiden toteutuminen Suomessa. Foorumi etsii aktiivisesti vastauksia ja uusia avauksia vuoropuhelussa päättäjien, asiantuntijoiden, tutkijoiden ja virkamiesten kanssa. Tapahtumasta valmistuu julkilausuma, joka kokoaa yhteen tapahtuman aikaisen työskentelyn ja tuo esille laajaa näkemystä lapsiasioista. Se toimii yhtenä välineenä lapsen oikeuksien toteutumisen seurannassa sekä pohjana tulevan vuoden foorumille.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä lapsiasioiden parissa työskentelevät tahot. Tavoitteena on luoda päättäjille suunnattu ratkaisukeskeinen ja rohkaiseva tapahtuma, joka antaa konkreettisia tapoja muuttaa toimintamalleja ja päätöksentekoa niin, että lasten oikeudet toteutuvat paremmin.

Vuoden 2018 kolme pääteemat ovat

1. Lapsipolitiikalla parempi yhteiskunta
  2. Kasvatus tasavertaisten mahdollisuuksien luojana
  3. Kohti aitoa osallisuutta

Aamupäivän aikana kolmen teeman kysymyksiin pureudutaan alaseminaareissa. Iltapäivällä isolle lavalle astuvat mm. ministerit Sanni Grahn-Laasonen ja Annika Saarikko, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila ja professori Sixten Korkman, professori Heikki Hiilamo, projektipäällikkö Anna Moring, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta, strategiajohtaja Markku Rimpelä.

Lapset ja nuoret ovat mukana päivän ohjelmassa joko paikan päällä tai videon välityksellä.

Tutustu tapahtumaan sivulla lapsenoikeuksienfoorumi.fi

Viimeksi muokattu: 25.9.2018