Kalailan viisirunkoinen metsälehmus rauhoitettiin luonnonmuistomerkkinä Suomi 100 -juhlan kunniaksi

Hauhon Kalailassa, Tuulimäki-nimisen tilan pihapiirissä sijaitseva iso, viisirunkoisen metsälehmus rauhoitettiin luonnonmuistomerkkinä 10.11.2017.

Metsälehmus (Tilia cordata) on viisirunkoinen ja n. 27,5 m korkea. Runkojen ympärysmitat mitattuna 130 cm eli rinnan korkeudelta ovat 145 cm, 178 cm, 143 cm, 134 cm ja 123 cm eli yhteensä 723 cm. Rinnan korkeudelta (1,3 m) 10.11.2017 mitattu kokonaisympärysmitta oli 519 cm. Latvuksen halkaisija on n. 15 m. Kalailan viisirunkoinen metsälehmus on Suomen suurinten haaroittuneiden joukossa, mahdollisesti suurin.

Kuva: Mauri Koivisto

Puu on terve ja voimakaskasvuinen. Ikää sillä on arviolta noin 80-100 vuotta. Haarat ovat melko tasavahvoja ja kaksi hieman lyhempiä. Lähimaastosta löytyy metsälehmusten siementaimia, nuoria metsälehmuksia ja isompiakin puita. Pihan kasvistoon kuuluvat mm. sini- ja valkovuokko sekä puna-ailakki. Pihalla on monimuotoinen linnusto, johon kuuluvat mm. lehtopöllö, palokärki, käpytikka, harmaapäätikka ja pikkutikka sekä tali-, sini-, hömö- ja kuusitiaiset.

Hakijat perustelevat hakemustaan seuraavasti: ”Puu sopii luonnonmuistomerkiksi harvinaisen kokonsa ja kasvutapansa vuoksi. Lisäksi metsälehmus lajina on ollut Hauholla tärkeä taloudellisesti. Merkintöjä niinen käytöstä maksuvälineenä on asiakirjoissa jo 1450- luvulta (Hauhon, Luopioisten, Tuuloksen Historia s. 784 – 785. Hämeen Sanomat Oy 1985). Tilalla kasvaa myös muita suuria metsälehmuksia ja runsaasti hyväkasvuisia, nuoria metsälehmuksia.” Omistajat haluavat juhlistaa Suomi 100 -vuotta luonnonmuistomerkki rauhoittamalla.

Ympäristöasiantuntija Heli Jutila teki päätöksen luonnonmuistomerkin rauhoittamisesta 13.11.2017. Rauhoitetun luonnonmuistomerkin vahingoittaminen tai turmeleminen on kielletty. Maanomistaja huolehtii luonnonmuistomerkin merkitsemisestä maastoon ympäristöasiantuntijan toimittamien ohjeiden mukaan.

Asiasanat: luonnonmuistomerkki
Viimeksi muokattu: 4.12.2017