Kanta-Hämeen perheoikeudelliset palvelut 1.1.2019 alkaen

Kanta-Hämeeseen perustetaan maakunnallinen perheoikeudellisten asioiden yksikkö. Yksikkö aloittaa toimintansa 1.1.2019 ja sieltä tarjotaan perheoikeudelliset palvelut kaikille Kanta-Hämeessä asuville.

Perheoikeudellisia palveluita on jatkossa saatavilla Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan toimipisteissä. Asiakkaat voivat hakeutua minkä tahansa toimipisteen palveluihin yhteisen ajanvaruksen kautta.

Kanta-Hämeen perheoikeudellisen yksikön tavoitteena on laadukas palvelu, jossa maakunnan asukkailla on yhtäläinen mahdollisuus päästä palveluiden piiriin. Tähän asti Kanta-Hämeessä on toteutettu perheoikeudellisia palveluita kuntien omana toimintana sekä Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä ja Hyvinkään perheoikeudellisessa yksikössä. 1.1.2019 tapahtuvan käräjäoikeusuudistuksen myötä myös kaikki Kanta-Hämeen kuntien lasten huoltoon, tapaamiseen ja elatukseen liittyvät oikeuden päätöstä vaativat asiat tullaan vahvistamaan Kanta-Hämeen käräjäoikeudessa.

Kanta-Hämeen perheoikeudellinen yksikkö palvelee perheitä seuraavissa asioissa:

• Isyyden selvittämisasiat (siltä osin, kun sitä ei tehdä neuvolassa)
  • Lapsen huoltoa, asumista, tapaamista ja elatusta koskevien sopimusten vahvistaminen
  • Tuomioistuimen pyytämien olosuhdeselvitysten laatiminen lapsen huoltoa-, asumista- tai tapaamista koskevissa asioissa
  • Valvottujen ja tuettujen tapaamisten järjestäminen
  • Adoptioneuvonnan järjestäminen

Perheoikeudellinen yksikkö palvelee asiakkaita arkisin virka-aikana. Lastenvalvojien ja sosiaalityöntekijän luona asioidaan ainoastaan ajanvarauksella. Tarkemmat aukioloajat ja yhteystiedot löytyvät myöhemmin Kanta-Hämeen perheoikeudellisen yksikön nettisivuilta www.hameenlinna.fi. 21.12.2018 asti ajanvaraus tapahtuu nykyisten toimipisteiden kautta.

Ajanvaraus lastenvalvojille 21.12.2018 asti lapsen kotikunnan mukaan:

Hämeenlinna
Perheasiain yksikkö
ma-pe klo 10-12 ja ma klo 13-14

Riihimäki, Hausjärvi ja Loppi
Hyvinkään perheoikeudellinen yksikkö
Lastenvalvojien keskitetty ajanvaraus:
ma klo 9-10, ti-to klo 13-14

Janakkala
lastenvalvoja Tuula Sarkkola
puh. aika ma-ti, to-pe klo 8.30-9.30

Forssa
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä
lastenvalvoja Anneli Jansson
puh. aika ma-pe klo 13-14

Hattula
lastenvalvoja Eeva Iivonen
puh. aika ma-to klo 12-13

Kanta-Hämeen perheoikeudellinen yksikkö on suljettuna 1.1.-13.1.2019 toiminnan käynnistämisen takia. Ajanvaraus ja asiakaspalvelu uudessa Kanta-Hämeen perheoikeudellisessa yksikössä alkaa 14.1.2019.

Viimeksi muokattu: 7.11.2018