Kiinnostaisiko sinua henkilökohtainen budjetti palvelujesi järjestämiseen?

Hämeenlinna on mukana kehittämässä henkilökohtaista budjettia (HB) sote-palveluihin. Uudenlaista toimintamallia kokeillaan lapsiperhepalveluissa ja osin myös vammaispalveluissa.

Palvelutarpeen arvioinnin perusteella lasketaan rahamääräinen summa, jolla asiakas voi hankkia tarvitsemansa palvelun, johon hänellä on lakiin perustuva oikeus. Asiakas voi ratkaista palvelutarpeensa perinteisestä poikkeavallakin tavalla. Työntekijä tekee asiakkaan hakemuksesta HB-päätöksen.

Henkilökohtaisen budjetin idean mukaan asiakkaalla olisi enemmän vaihtoehtoja itselleen soveltuvimman palvelun tai tarpeeseen vastaavan muunlaisen tuen järjestämiseen. HB-toimintamallin tarkoitus on lisätä asiakkaan itsemääräämisoikeutta palvelujen ja tuen käytössä. Löydät lisätietoa henkilökohtaisesta budjetista tästä piirrosvideosta.

Kun kyse on kokeilusta, kerätään henkilökohtaista budjettia käyttäviltä asiakkailta tietoa heidän kokemuksistaan. Asiakkaat ja HB-palveluntuottajat voivat olla mukana myös henkilökohtaisen budjetin kehittäjien avoimessa facebook-ryhmässä jakamassa kokemuksia ja ideoita.

Kehittämistyössä ovat mukana Hämeenlinnan lisäksi myös Vantaan, Porin ja Tampereen kaupungit sekä Eksoten ja Kainuun sote-kuntayhtymät. Hanketta koordinoivat kolme ammattikorkeakoulua.

Yhteyshenkilöt

Marika Paasikoski-Junninen, perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja, Hämeenlinnan kaupunki
marika.paasikoski-junninen (at) hameenlinna.fi

Maarit Kiviluoto, palveluesimies, perhepalvelut, Hämeenlinnan kaupunki