Kohtauksia eräästä avioliitosta saa ensi-iltansa keskiviikkona 22.2.2017

Kohtauksia eräästä avioliitosta kutsuu katsojan mukaansa erään eroprosessin tunteiden pyörteisiin.

Ingmar Bergman (1918-2007) on todennäköisesti kautta aikojen tunnetuin ja menestynein ruotsalainen elokuvaohjaaja, joka teki myös käsikirjoituksia ja ohjasi teatteri- ja televisionäytelmiä. Vuonna 1973 televisiolle valmistunut draama Kohtauksia eräästä avioliitosta sai valtavat katsojaluvut ja kohosi jopa kulttimaineeseen.

Samuli Reunanen on pitkänlinjan teatteriohjaaja, jota on kovasti kehuttu viime aikoina Tampereen Teatteriin ohjaamastaan Juha Jokelan Patriarkasta sekä Tampereen teatterikesään kutsutusta ja kiitellystä The Grimm Book of Horrors, joka sai kantaesityksensä Riihimäen teatterissa 2016.

Ohjaaja Reunanen on tarttunut nyt tekstiin, jonka tekemisestä hän on haaveillut jo vuosia. Omien sanojensa mukaan hän on saanut ehkä parhaan ideansa ikinä yhdistämällä Ingmar Bergmanin tekstin ja vanhaa jazzia ja bluesia soittavan The Hämpton Dixiebandin.

Kohtauksia eräästä avioliitosta on aviodraama, joka kuvaa erään eroprosessin yllättäviä vaiheita. Esitys kutsuu katsojat mukaan onnen ja kaipauksen, seksin ja väkivallan, kivun ja hellyyden pyörteeseen. Bergmanin intiimin tekstin ytimestä löytyy liki raamatullinen ajatus, että todellinen rakkaus kestää jopa eron.

Ensi-ilta 22.2.2017

Hämeenlinnan Teatterin Verstas-näyttämö