MUJI ja Sensible 4 esittelevät Gachan, maailman ensimmäisen itseohjautuvan, kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuvan robottibussin

Suomen kasvukäytävä –verkosto ja Uudenmaan liiton rahoittama aiGO - pilottihanke mahdollistajina.

MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan, tyylikkään robottibussin. Sensible 4 on kehittänyt pikkubussin itseohjautuvan ajojärjestelmän, jonka ansiosta bussin paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa ja se kykenee itseohjautuvaan ympärivuotiseen ajoon sää- ja keliolosuhteista riippumatta. MUJI on puolestaan tuonut projektiin kuuluisan asiantuntemuksensa designin ja käyttäjäkokemuksen saralla.

Gacha-bussin teknisiä tietoja:

• Mitat: 4,5 x 2,4 x 2,8 m (pituus x leveys x korkeus)
  • Kapasiteetti: 10 istumapaikkaa, 6 seisomapaikkaa
  • Huippunopeus: 40 km/h itseohjautuvana
  • Voimalinja: nelivetoinen, sähköllä toimiva
  • Toimintasäde: 100+ km
  • Pikalataus, mahdollisuus langattomaan lataukseen
  • Sensorijärjestelmä: 4 LIDAR, 8 tutkaa, 360 asteen kamera, tarkkuus-GPS, inertia-yksikkö, ohjaus 4GLTE/5G-yhteyden avulla.

Gacha-bussiprojektin aikataulu:

• Maaliskuu 2019: robottibussin prototyyppi esitellään yleisölle Suomessa (pääkaupunkiseudulla)
  • Vuoden 2019 alkupuolisko: Koeajot alkavat kolmessa kaupungissa Suomessa

Suomen kasvukäytävä mahdollistamassa

Suomen kasvukäytävä –verkosto on ollut mukana kehittämässä robottibussia aIGO –pilottihankkeen kautta. Hankkeessa on kehitetty suomalaista automaatiobussin prototyyppiä, eli robottibussia, täydentämään asemaseutujen sujuvia ja älykkäitä matkaketjuja. Automaattisella bussiliikenteellä voidaan tihentää vuorovälejä hiljaisilla alueilla ja samalla nostaa palvelutasoa, muttei kustannuksia. Robottibussia on testattu aidoissa ympäristöissä mm. Vantaalla, Hämeenlinnassa ja Espoossa.

aIGO – pilottihanketta rahoittaa Suomen kasvukäytävä –verkosto AIKO-rahoituksella (alueelliset innovatiiviset kokeilut). Rahoitusinstrumenttia hallinnoi Uudenmaan liitto. AIKO -rahoitus sisältyy valtion ja Suomen kasvukäytävä –verkoston väliseen kasvusopimukseen.

- Tämä on jälleen loistava osoitus suomalaisesta osaamisesta. Lisäksi huomioitavaa on miten Suomen kasvukäytävä –verkoston kaupungit ovat mahdollistaneet robottibussin testaukset aidoissa ympäristöissä ja joista mukana olevat yritykset, erityisesti Sensible4 Oy sekä korkeakoulut saavat vahvoja referenssejä globaaleille markkinoille.

- aIGO – pilotti hankke on myös loistava esimerkki yhteiskehittämisestä jossa mukana ovat käyttäjät, julkinen ja yksityinen sektori sekä tutkimuslaitokset ja korkeakoulut. Sensible4 Oy on vahvistaa suomalaista liikennealan edelläkävijyyttä toteavat Anne Horila sekä Outi Myllymaa yhteistuumin Suomen kasvukäytävä –verkostosta.

- Japanilaisen MUJI.n pääjohtaja Maasaki Kanai kävi tutustumassa Suomessa noin vuosi sitten ja ihastuivat suomalaisten kykyyn tehdä public – private yhteistyötä. Toinen keskeinen on kiinnostuksen oli Sensible4 Oy.n toimitusjohtaja, Harri Santamalan luotsaamaan hyvän kehittämistiimin toimintatapa joka osallisti käyttäjät, kehittäjät sekä tutkijat laajaan yhteistyöhön. Myös suomalaiset arvot sekä maailman onnellisemmaksi kansaksi rankattu maa herättää suurta kiinnostusta, lisää Anne Horila.

Lisätietoja robottibussista ja MUJI -yhteistyöstä

Harri Santamala, harri.santamala (at) sensible.fi, p. 040 334 1516

Lisätietoja aiGO -hankkeesta ja Suomen kasvukäytävä -verkostotyöstä

Anne Horila, verkoston johtaja, p. 050 301 1679, anne.horila (at) hameenlinna.fi
Outi Myllymaa, viestintä- ja kehittämisasiantuntija, outi.myllymaa (at) hameenlinna.fi
www.suomenkasvukaytava.fi

aiGO-pilottihankkeessa mukana ovat Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit, korkeakouluja mm. HAMK, Metropolia, LAMK, Tampereen Teknillinen yliopisto sekä useita yrityksiä kuten Sensible 4, Hybria, EIKU Design, Kyyti ja GIM.

Viimeksi muokattu: 31.10.2018