Tietosuojasyistä henkilökorttia ei voi enää käyttää kirjastokorttina

Mikäli kirjastokortti on hävinnyt, ota yhteyttä kirjastoosi uuden kirjastokortin saamiseksi.

Henkilökortin, ajokortin tai kela-kortin käyttäminen kirjastokorttina päättyy Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan kirjastoissa. Muutos parantaa asiakkaiden tietosuojaa. Se liittyy Euroopan unionin uuteen tietosuoja-asetukseen, joka astuu voimaan perjantaina 25. toukokuuta. EU:n tietosuoja-asetus koskee henkilötietojen keräämistä ja käsittelyä ja siksi sitä sovelletaan myös kirjastoissa.

Kirjaston lainaus- ja palautusautomaateilla voi jatkossa asioida vain kirjastokortilla. Vanamo verkkokirjastossa kirjautumiseen käytetään kirjastokortin numeroa ja tunnuslukua. Asiakas voi halutessaan luoda Vanamo verkkokirjastossa oman käyttäjätunnuksen.

Ellibs e-kirjapalveluun kirjastokortilla ja tunnusluvulla

Myös Ellibs e-kirjapalveluun voi kirjautua ainoastaan kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla. Aikaisemmin Ellibs e-kirjapalvelua on voinut käyttää myös henkilötunnuksella.  Kun henkilötunnusta käyttänyt asiakas kirjautuu ensimmäisen kerran Ellibsiin kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla, järjestelmä käsittelee häntä kokonaan uutena asiakkaana. Näin ollen Ellibsin Oman kirjahyllyn sisältö eli asiakkaan e-kirjalainat ja e-kirjavaraukset eivät siirry uuteen käyttäjätiliin.

EU:n uuden tietosuoja-asetuksen mukaan asiakastietoja ei ole perusteltua säilyttää, jos asiakas ei enää käytä kirjastoa. Tästä syystä Vanamo –kirjastojen rekisteristä poistetaan asiakkaat, jotka eivät ole asioineet kirjastossa viiteen vuoteen.

Lisätietoja

Johtava informaatikko Jaana Käki, jaana.kaki (at) hameenlinna.fi, p. (03) 621 2903.

Asiasanat: kirjasto
Viimeksi muokattu: 21.5.2018