Vankilamuseo kasvatti suosiotaan kesävierailijoiden keskuudessa

Hämeenlinnassa sijaitseva Vankilamuseo oli suosittu vierailukohde tänäkin kesänä. Toukokuun alussa avautuneessa Vankilamuseossa vieraili 3,5 kuukauden aikana yhteensä 12 411 kävijää. Viime vuonna vastaava luku oli 11 768 eli kasvua oli 643 henkilöä.

Näiden lisäksi erikseen järjestettyihin Pako Vankilasta -tapahtumiin osallistui 315 henkeä.

Vankilamuseo kiinnostaa nimenomaan perheitä, sillä vierailijoista yli 30% oli lapsia.

Myös Linnanniemen museoiden yhteistä aluelippua hyödynnettiin ahkerasti mikä kertoo siitä, että vierailijat näkevät Linnanniemen kokonaisuutena ja viettävät siellä aikaa pitkään. Aluelippu oli erityisesti lapsiperheiden suosiossa.

Vankilamuseossa kävi noin tuhat ulkomaalaista vierailijaa ja heidänkin osuutensa kasvoi viime vuodesta. Myös suositun Museokortin käyttäjien määrä jatkaa kasvuaan.

Linnan Kehitys Oy on yhdessä LC Tawastin kanssa pyörittänyt Vankilamuseota nyt kahden kesän ajan talkoovoimin.

Pääsymaksuista kertyneet tuotot LC Tawasti lahjoittaa hyväntekeväisyyteen valitsemilleen hämeenlinnalaisille kohteille. Viime vuonna tuotoilla hankittiin muun muassa lisää potkuautoja Kaurialan liikennepuistoon.

Linnan Kehitys vastasi Vankilamuseon hallinnoinnista ja markkinoinnista. - Oli mukava jälleen tänä vuonna toteuttaa tällainen tempaisu, joka muutoin poikkeaa Linnan Kehityksen toiminnasta, sanoo toimitusjohtaja Mervi Käki.

- Pitämällä Vankilamuseon toiminnassa muutaman suljetun vuoden jälkeen, annoimme eri osapuolille mahdollisuuden neuvotella rauhassa Vankilamuseon tulevaisuudesta, Käki toteaa.

Ensi kesästä lähtien Vankilamuseon vetovastuun ottaa Kansallismuseo, joka operoi myös Hämeen Linnaa. kesän 2019 suunnittelu on jo käynnistetty ja sitä Kansallismuseo tekee yhdessä Rikosseuraamuslaitoksen, Hämeenlinnan kaupungin, Museo Militarian, Linnan Kehityksen ja muiden kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on saada uudistettu Vankilamuseo auki keväällä 2019, ja kehittämistyötä jatketaan tulevinakin vuosina saatujen kokemusten ja palautteen perusteella.

Lisätietoja:

Mervi Käki, Linnan Kehitys Oy, puh. 040 742 4054