14.10.2017 - 18.2.2018

Rappiotaide - saksalaista ekspressionismia Vexi Salmen kokoelmasta
Saksalaista ekspressionismia Vexi Salmen kokoelmasta


Hämeenlinnan Taidemuseo esittelee maassamme harvinaisen grafiikkakokoelman. Vexi Salmi on puolisonsa Katri Wanner-Salmen kanssa kerännyt lähes 60 vedoksen kokoelman saksalaista ekspressionistista grafiikkaa. Näyttelyssä on teoksia maailmansotien väliseltä ajalta lähinnä Reinin alueen taiteilijoilta. Ekspressionismi ja kaikki modernit taidesuuntaukset julistettiin natsi-Saksassa rappiotaiteeksi. Taiteilijat asetettiin näyttelykieltoon, he menettivät virkansa ja opetustyönsä, moni joutui myös maanpakoon. Heidän museokokoelmissa olleet teoksensa poistettiin tai tuhottiin.

Vexi Salmen innostus saksalaiseen ekspressionismiin syttyi 1980-luvun lopulla Suomessa Brücke-ryhmän taidetta esitelleessä näyttelyssä, ja syveni myöhemmin lukuisilla matkoilla Saksaan. Maalausten ja grafiikan voimakkaat värit, primitiiviset muodot ja raju aihepiiri erottavat sen muiden maiden saman ajan taiteesta. Vexi Salmi on hankkinut myös ekspressionistista taidetta käsittävän taidekirjakokoelman, ja on paneutunut aiheeseen jo kuudentoista vuoden ajan.

Taiteilijanimiä on yhteensä 26, muun muassa Max Beckmann (1884-1950), Otto Dix (1891-1969), George Grosz (1893-1959), Käthe Kollwitz (1867-1945), Otto Pankok (1893-1966) ja Karl Schmidt-Rottluff (1884-1976). Teokset muodostavat yhtenäisen kokoelman, jolla on vahva viesti. Teokset puhuvat sodan kauhuja vastaan, inhimillisyyden puolesta.

Kirjailija Sofi Oksasen Rappiotaide-näyttelyn avajaispuhe 13.10.2017 >

Katri Wanner-Salmi ja Vexi Salmi sekä Konrad Felixmüllerin (1897-1977) Omakuva, 1919
Katri Wanner-Salmi ja Vexi Salmi sekä Konrad Felixmüllerin Omakuva vuodelta 1919. Kuva Reima Määttänen.

Ylhäällä osakuva Otto Dixin teoksesta Heinrich Klein – maalaustarvikkeita, noin 1920, joka oli ensimmäinen Vexi Salmen Rappiotaide-kokoelmaan hankinttu teos. Kuva: Galerie Remmert und Barth.

Viimeksi muokattu: 14.11.2017