Flussaoireisille mahdollisuus testata ja antaa palautetta Omaolo-oirearviosta

Kiusaako flunssa? Testaa Omaolo-oirearviota osoitteessa https://oirearvio.omaolo-beta.fi/

Hämeenlinnalaiset flunssaoireiset ovat päässeet testaamaan Omaolo-palvelujen oirearviota kesäkuun lopusta lähtien. Jo ensimmäisenä testauspäivänä asiakas sai oireidensa perusteella varattua vastaanottoajan sairaanhoitajalle.

omaolo_mainoskuva

Hämeenlinnassa minunterveyteni.fi-palvelu on ollut käytössä jo vuodesta 2015. Sen oirearviot ovat edelleen asiakkaiden vakiintuneessa käytössä ja Omaolo-palvelu on toistaiseksi vielä testauksessa. Oirearviot ovat asiakkaiden käytettävissä vuorokaudenajasta riippumatta, mutta niihin vastataan terveysasemien aukioloaikoina.

Tekemällä Omaolo-oirearvion verkossa saat toimintasuosituksen ja ohjeet ja miten toimia

Oirearvion avulla palvelun käyttäjä voi luotettavasti ja helposti arvioida tarvettaan hoitoon. Omaolo-palvelun kautta käyttäjä saa juuri omaan tilanteeseensa sopivan ohjauksen valitsemansa kunnan tai sairaanhoitopiirin palveluiden pariin, mikäli hänen tilanteensa niin vaatii. Hoitosuositus voi tarjota itsehoito-ohjeita, ohjauksen kiireelliseen päivystyshoitoon, suoraan sähköiseen yhteydenottoon terveysasemalle tai ajanvaraukseen esimerkiksi hoitajalle, lääkärille ja myöhemmin myös fysioterapeutille, riippuen asiakkaan antamista vastauksista oirearviossa.

Oirearviokyselyt pohjautuvat Kustannus Oy Duodecimin lääketieteelliseen tietokantaan eli viimeisimpään tutkittuun tietoon ja käypähoitosuosituksiin.

Omaolo-palvelun ja erityisesti oirearvioiden kehittämisessä tavoitteena on tarjota suora, ympäri vuorokauden toimiva väylä oman tilanteen arvioitiin sekä tarvittaessa suoraan sähköiseen yhteydenottoon ja kommunikointiin oman alueen terveydenhuoltoon. Yhtä lailla tärkeää on edistää hoidon tarpeen arvioinnin tasalaatuisuutta asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta. Oirearvioiden kautta vapautetaan myös ammattilaisresursseja. Omaolo-palvelulla ei ole tarkoitus korvata jo olemassa olevia palvelukanavia vaan tuoda niiden rinnalle uusi sähköinen tapa asioida ajasta ja paikasta riippumatta.

Hämeenlinnassa oirearviota ensimmäisten joukossa kokeillut asiakas oli tyytyväinen palveluun ja kertoi käyttävänsä palvelua jatkossakin. Myös palvelua testanneet ammattilaiset ovat kiinnostuneita laajentamaan testausta.

Ensimmäisenä asiakastestaukseen etenevät hengitystietulehdusoireiden, virtsatietulehdusoireiden ja alaselkäkivun oirearvio. Oirearvioita on kehitetty yhteensä 15 kappaletta ja ne pohjautuvat syihin, joiden vuoksi hakeudutaan terveydenhuollon palveluiden piiriin. Myöhemmin muut oirearviot* otetaan tiiviillä tahdilla mukaan testaukseen.

Testaa Omaoloa ja anna palautetta

Asiakastestausta toteutetaan Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä, Hämeenlinnassa ja Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymässä. Oirearviot ovat olleet jo viime syksystä lähtien ammattilaisten testattavana eli niitä on testattu osana asiakasprosesseja ammattilaisten toimin. Asiakastestaus on erittäin tärkeä vaihe ja siinä tavoitteena on löytää palvelusta elementtejä, joita täytyy vielä kehittää ennen etenemistä varsinaiseen tuotantoon tämän vuoden loppupuolella.

Omaolon oirearvioita voi testata: https://oirearvio.omaolo-beta.fi/. Palautelomake löytyy palvelun oikeasta yläreunasta.

*Kaikki käyttöön otettavat Omaolo-palvelun oirearviot: hengitystietulehdus, kurkkukipu, yskä, korvakipu, närästys, olkapään kipu, peräaukon oireet, polven oireet, ripulin oireet, selkäkipu, päänsärky, rähmivä ja vetistävä silmä, virtsatieinfektio, sukupuolitauti

Omaolo-palvelua kehitetään Omat digiajan hyvinvointipalvelut (ODA) hallituksen kärkihankkeessa. Asiakastestaukseen on edetty jo aiemmin sosiaalihuollon palveluarvioissa (https://palveluarvio.beta-omaolo.fi). Omaolo-palvelun kautta arvioidaan asiakkaan tilannetta sekä suunnitellaan ja toteutetaan asiakkaan hoitoa ja palvelua. Oirearvioiden jälkeen asiakastestaukseen etenevät hyvinvointitarkastus, hyvinvointivalmennukset ja Oma suunnitelma, joita testataan erilaisissa kohderyhmissä ja asiakasprosesseissa. Keskeistä projektissa on ollut muutosten toteuttaminen toiminnassa ennen sähköisen palvelun käyttöönottoa. Tuotantovaiheessa Omaolo-palvelu liitetään osaksi Kanta-palveluja kaikkien suomalaisten käyttöön.

www.omaolo.fi
oda-projekti.blogspot.fi

Projektipäällikkö Ilona Rönkkö, Hämeenlinnan terveyspalvelut, p. 050 318 0494
Palvelusuunnittelija Virva Jäppinen, Hämeenlinnan terveyspalvelut p. 046 922 8801