Digimarkkinoinnilla lisää näkyvyyttä ja myyntiä

Kesän valmennustauolla yrittäjät ovat tehneet täysillä töitä ottaakseen matkailusesongista kaiken hyödyn irti. Elokuussa oli kuitenkin aika kokoontua taas Linnan Business Turnajaisten merkeissä ja pysähtyä hetkeksi miettimään toiminnan kehittämistä ja oman idean jalostamista eteenpäin.

Linnan Business Turnajaisten kolmannen valmennuspäivän teemana oli digimarkkinointi, jonka pariin porukan johdatti alustuksessa Maarit Fellman Intoo koulutuksesta. Asiakaspolun piirtämisen ja omien asiakkaiden tunnistamisen jälkeen seuraava askel on miettiä, missä kanavissa omat asiakkaat ovat ja miten saamme niistä kanavista hyödyn irti.

Kukaan ei pysty päivittämään kymmeniä kanavia, vaan on valittava ne kanavat, joihin keskittyä. Markkinoinnilla on tapana jäädä muun tekemisen jalkoihin, kun kalenteri ja työpäivät täyttyvät muista hommista. Jotta asiakasvirta jatkuu ja kassa kilisee, on markkinointiin muistettava myös varata aikaa silloinkin, kun on kiire. Valitse siis ne kanavat joissa omat asiakkaasi ovat ja varaa aika markkinoinnin toteuttamiseen.

Harhakäsitys siitä, että olisi olemassa ilmaista markkinointia, oikaistiin myös aamun alustuksessa. Markkinointiin on käytettävä rahaa eikä edes sosiaalinen media tarjoa ilmaista näkyvyyttä! Useissa somekanavissa on pistettävä myös markkinointieuroja näkyvyyteen. Ajankäyttökin eli laadukkaiden julkaisuiden tekeminen maksaa. Facebookissa näkyvyys on täysin olematonta yritystileillä, jos julkaisuihin ei laita rahaa. Instagramissa ja TikTokissa näkyvyyttä voi saada enemmän, mutta sisältöön on panostettava ajallisesti paljon. Aika on tietenkin myös rahaa!

Työpajassa lähdettiin pohtimaan Kirsi Mikkolan johdolla omia kanavavalintoja asiakaspolun varrella. Lisäksi määriteltiin toimenpiteitä asiakaspolun eri vaiheisiin, sekä budjettia ja mittareita. Ilman euroja ei voi saada tuloksia ja ilman mitattavaa tavoitetta ei voi tietää tuliko tuloksia vai ei.

  • Määrittele aina digimarkkinoinnille tavoite, jonka voit mitata.
  • Valitse kohderyhmät, jolle markkinointitoimenpiteet toteutetaan.
  • Valitse kanavat kohderyhmäsi mukaan.
  • Määrittele budjetti.
  • Suunnittele toimenpiteet ja vastuut – kuka tekee ja mitä!
  • Seuraa tuloksia ja tarkastele lopputulosta – miten onnistuimme ja mitä pitäisi tehdä seuraavalla kerralla toisin?

Päivän aikana kaikki pääsivät pohtimaan omat kanavansa, joihin kannattaa panostaa. Lisäksi puhuttiin paljon siitä, kannattaako markkinointi ulkoistaa vai tehdä itse. On myös tiedettävä hyvin itse mitä ostaa, jotta saa varmasti laadukasta palvelua.

Tästä on hyvä jatkaa seuraavaan valmennuskertaan, jossa pohditaan myyntiä!

Psst! Vielä ehdit hakea mukaan IDEAsarjaan ja tavoitella 2500 € stipendiä, seuraava valmennuspäivä on torstaina 29.9.!


Kirjoittajat:

Outi Mertamo on Linnan Kehitys Oy:n matkailuasiantuntija.
Tutustu Outiin