Kuvitteletko palvelevasi asiakasta verkossa, vaikka käännätkin hänelle selän?

Linnan Business Turnajaisten viimeisessä valmennuspäivässä oli aiheena digitaalinen liiketoiminta. Keskusteluissa ei ollut vain verkkokauppa, vaan kaikki yrityksen digitaalisesta näkyvyydestä verkon asiakaspalveluun.

Päivää alusti Leevi Parsama, joka varmasti herätti jokaisen pohtimaan omia verkkokanaviaan. Kaiken toiminnan keskiössä tulisi olla asiakas ja asiakkaan palveleminen, mutta palvelemmeko ja huomioimmeko asiakasta ollenkaan verkossa? Verkko on avoinna 24/7 ja yleisin aika surffata verkossa on arki-iltaisin klo 20-22. Olemmeko me tällöin vastaamassa asiakkaan kysymyksiin ja varmistamassa että saamme varauksen – yleensä emme! Seuraammeko verkkosivujen analytiikkaa päivittäin ja pyrimmekö edistämään verkossa asiakaspalvelua ja kaupan syntymistä – yleensä emme! Eli Leevin sanoin: jätämme asiakkaan kaupan kynnykselle ja käännämme hänelle selän.

Kaikkien yritysten on oltava verkossa näkyvillä ja ostettavissa, mutta ei riitä, että on pistänyt pystyyn verkkosivut ja näkyvyyskanavat, vaan niissä pitäisi aktiivisesti olla läsnä. Leevi esitti perustellusti kysymyksen: perustaako joku kioskin keskelle korpea ja istuu odottamaan tulisiko joku asiakas vaikka ei ole kertonut kioskista kenellekään. Tämä oli konkreettinen kuvaus siitä, että verkossakin on tehtävä duunia, jotta asiakkaat löytää sinut.

Mies ja neljä naista istuvat pöydän äärellä.

Aamun ravistelevan alustuksen jälkeen oli aika istua alas ja Kirsi Mikkolan johdolla ryhtyä pohtimaan omia digitaalisia myyntikanavia. Aluksi lähdettiin analysoimaan työkalujen avulla omaa verkkosivustoa ja tarkistamaan millaisia asioita siellä olisi syytä laittaa kuntoon.

Ryhmissä lähdettiin tekemään kilpailija-analyysia ja tätä kautta havainnoimaan mitä on tehtävä oman näkyvyyden varmistamiseksi. Verkko on täynnä ärsykkeitä, viestejä ja mainoksia, joista yritysten tulee erottautua ja saada peukalo pysähtymään mobiililaitteella sekunneissa.

Myyntistrategiaa määriteltäessä

  1. Kirkasta itsellesi kenelle viestit ja missä kanavissa.
  2. Varmista omien verkkosivujen tekninen ja sisällöllinen toimivuus.
  3. Lisää erittäin kattavat tuotetiedot verkkosivuille ja verkkokauppaan.
  4. Tarkastele 3-4 kilpailijan toimintaa ja myyntiprosesseja, tekevätkö ne jotain paremmin?
  5. Luo oma myyntistrategia sisältäen mittarit, toimenpiteet, jakelukavat sekä resurssit.

Pienten yritysten haasteena on aina aikaresurssi, joten suunnitelmallisuus tulee tällöin vieläkin tärkeämmäksi. Suunnitelman avulla teet myös valinnat myynti- ja näkyvyyskanavista ja pystyt keskittymään tärkeimpiin kanaviin. Myös kanavista huolehtimiseen ja läpikäyntiin on järkevää varata viikoittain aika kalenterista.


Kirjoittajat:

Outi Mertamo on Linnan Kehitys Oy:n matkailuasiantuntija.
Tutustu Outiin