Linnan Business Turnajaiset: palvelupolun määrittely pidentää tehtävälistaa, mutta tuo lisää myyntiä

Blogissa seurataan Linnan Business Turnajaisten tekijöitä ja tunnelmia matkalla kohti finaalia 16. joulukuuta.

Linnan Business Turnajaisten toisena valmennuspäivänä päästiin syventymään palvelumuotoilun keinoin siihen, miten tuotamme parempia palveluita asiakkaille. Monesti unohdetaan, että palveluja ei voida tuottaa pelkästään sen mukaan mikä tuntuu yrittäjästä tai tiimistä hyvältä, jos se ei kohtaa ollenkaan potentiaalisen asiakkaan tarpeita.

Palvelumuotoilun keskeisin asia on asiakkaiden osallistaminen. Kaikki lähtee laajemmasta ymmärryksestä ja yrityksen toimintatavan muutoksesta, jossa asiakas laitetaan keskiöön. Asiakasta tulee kuunnella ja osallistaa kehittämisessä, mutta myös koko organisaatio tulee saada mukaan. Palvelumuotoilun työkaluja lähdettiin hyödyntämään jo edellisessä valmennuksessa, jossa syvennyttiin asiakasymmärrykseen ja asiakkaan palvelupolkuun.

Kaksi naishenkilöä kirjoittamassa pitkälle paperille palvelupolkukuvausta

Hämeenlinnassa ensi kesänä järjestettävän Buhurtin 2022 MM-kisojen tuotantotiimi on yksi KASVUsarjan osallistujista. Tiimin Roosa Järvinen ja Tinja Sarkanen lähtivät tarkastelemaan tapahtumakävijän palvelupolkua määriteltyjen asiakasryhmien perusteella. Lopputuloksena syntyi pitkä (konkreettisesti, kuten kuvasta näkyy) asiakaspolku, jonka rakentamisen aikana naiset saivat monia oivalluksia siitä, mitä heidän on otettava huomioon tapahtuman järjestelyissä.

”Palvelupolkua laadittaessa nousi esiin todella hyviä konkreettisia ja yksityiskohtaisia asioita, joita emme olleet osanneet ajatella. Esimerkkinä vaikka se, mihin laitetaan polkupyörät, kun saavutaan tapahtumaan,” Roosa toteaa.

”Tapahtuman palveluiden ja tuotteiden suunnittelussa tulee ottaa tarkkaan huomioon myös resurssit. Tapahtuma toteutetaan talkoovoimin, joten on tarkkaan mietittävä, että erilaiset palvelut voidaan varmasti toteuttaa laadukkaasti ja että tekijöitä riittää kaikkiin tarvittaviin osa-alueisiin.” Tinja pohtii.

Tapahtuman ennakkovalmisteluiden tehtävälista varmasti kasvoi valmennuspäivän myötä, mutta toisaalta monta asiaa saadaan otettua tämän ison työn tuloksena paremmin huomioon jo ennakkoon. Tavoitteena on saada palvelut houkutteleviksi, jotta kauppa käy, kun asiakkailla on ostohousut jalassa.

Palveluja suunniteltaessa on tärkeä ottaa mukaan laaja joukko omia työntekijöitä ja myös asiakkaita. Parasta on, jos pääsee ennakkoon testaamaan tuotteita ja palveluita potentiaalisilla asiakkailla ja keräämään heiltä palautetta.

Tästä on hyvä lähteä kohti seuraavaan aihetta eli myyntiä!

Lue lisää Linnan Business Turnajaisista


Kirjoittaja Outi Mertamo on Linnan Kehitys Oy:n matkailuasiantuntija.

Tutustu Outiin