Linnan Business Turnajaiset: Törrönen ajatusten muotoilijana

Blogissa seurataan Linnan Business Turnajaisten tekijöitä ja tunnelmia matkalla kohti finaalia 16. joulukuuta.

Parkki Business Parkin aamukahveilla kävi jälleen kerran kuhina, kun Veikko Törrönen tinttasi tiskiin vuorovaikutteisen puheenvuoronsa aikana ajatuksia siitä, miten palvelumuotoilun ajattelu- ja työtapaa voi soveltaa omassa työssä. Veikon sanoin: ”Tuotamme yhdessä toimialan parasta asiakas- ja työntekijäkokemusta. Tahtotila strategisen kilpailuedun luomiseen on selkeä, mutta organisaation yhteinen ymmärrys, näkemys ja käytännön keinot tavoitetilan toteuttamisesta puuttuvat. Palvelumuotoilu on vastaus tähän haasteeseen.” 

Veikko Törrönen pitää luentoa kahdelle henkilölle tietokoneen ja älytaulun avulla.

Vielä syvällisemmin Veikon ajatuksista ja hyvistä käytänteistä pääsivät nauttimaan Linnan Business Turnajaisten KIIHDYTYSsarjan yritykset, jotka laitettiin tosissaan myös käytännön töihin omassa työpajassaan. Päivää kuljetti Donald Millerin lanseeraama malli: Building a StoryBrand, josta on tehty myös samanniminen kirja. Laittakaapa lukulistalle!

Mallissa käydään kohta kohdalta läpi, miten potentiaaliselle asiakkaalle eli tässä tapauksessa Sankarille tuotetaan onnellinen loppu yrityksen toimesta. Matkan varrella kiteytetään Sankarin tarve – mitä asiakas haluaa, sekä ongelma – mikä estää häntä saamasta haluamaansa? Matkan varrella Sankari tapaa Oppaan (yrityksen), joka lunastaa tämän luottamuksen omalla empatiallaan ja auktoriteetillaan sekä antaa Sankarille suunnitelman, joka johtaa onnelliseen loppuun eli tietenkin kauppaan ja pitkään asiakassuhteeseen.

KIIHDYTYSsarjaan osallistuva Sovulla Oy tarjoaa yrityksille työyhteisösovittelua ja työnohjausta yrittäjä Ulla Sara-ahon johdolla.

”Sain syväoivalluksen siitä, että siinä vaiheessa, kun työyhteisössä on omin voimin yritetty selvitellä pahaksi äitynyttä tilannetta ihmisten välillä, on järki toden teolla kutistunut rusinaksi ja tunne ohjaa toimintaa. Tässä tapauksessa Oppaan eli minun roolini yrittäjänä on tarjota ensinnäkin empatiaa, mikä tarkoittaa kuuntelemista ja hyväksyntää tilanteelle. Kun työyhteisön luottamus on lunastettu, on jälleen tilaa katsoa eteenpäin kohti toivottua tulevaisuutta.”

”On ollut ihanaa, kun olemme pystyneet luomaan yritysten välille hyvän keskinäisen luottamuksen. Kaikista huokuu hyväntahtoisuus, emmekä pelkää avata suutamme ja kommentoida toisiamme. Saamme toisiltamme aina vähän extraa”, kertoo Ulla yritysten keskinäisestä vuorovaikutuksesta.

”Veikon tapa toimia oli ihanan käytännönläheinen, mutta kuitenkin suoraviivainen. Keskeytyksiä oikeassa tilanteessa ja suoria kysymyksiä. Kiteytä, kiteytä, kiteytä. Päivä jäi väkisinkin alitajuntaan pyörimään.”

Lue lisää Linnan Business Turnajaisista


Kirjoittaja Antti Mikkola on Linnan Kehitys Oy:n yritys- ja yhteisömanageri.

Tutustu Anttiin