Linnan Business Turnajaiset: Tuotekeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen – Asiakasymmärrys on kaiken liiketoiminnan perusta!

Blogissa seurataan Linnan Business Turnajaisten tekijöitä ja tunnelmia matkalla kohti finaalia 16. joulukuuta.

Kuinka hyvin sinä todella tunnet asiakkaasi? Miten olet selvittänyt omat asiakaskohderyhmäsi? Mitä asiakkaat todella tarvitsevat ja miten asiakkaan ostopolku kulkee juuri sinun tuotteiden ja palveluiden äärelle? Tiedätkö ketkä ovat sinulle parhaiten liikevaihtoa tuovat asiakkaat?

Näiden kysymysten ja asiakasymmärryksen parissa työskenneltiin Linnan Business Turnajaisten KASVUsarjan toisessa tapaamisessa.

Päivä aloitettiin Leevi Parsaman alustuspuheenvuorolla Asiakasymmärrys ja arvon luonti asiakkaalle. Leevi herätteli toimijoita pohtimaan tunnemmeko todellakin asiakkaamme ja mitkä asiakasryhmistämme ovat tuottavimpia eli niitä joihin meidän on panostettava. Tuotekeskeisestä ajattelusta on päästävä asiakaskeskeiseen ajatteluun, jossa asiakasta kuunnellaan aidosti ja kehitetään omia tuotteita ja palveluita, sekä asiakaskokemusta paremmaksi.

Kirsi Mikkolan avulla lähdettiin viemään asioita käytäntöön matkailutoimijoiden näkökulmasta KASVUsarjan yritysten kanssa. Kirsi kävi läpi tarkkaan järjestelmiä ja analytiikkatyökaluja, joita voimme hyödyntää asiakasdatan keräämisessä ja analysoinnissa. Tietoa on paljon eri lähteissä ja niitä tulee aktiivisesti seurata ja tulkita.

Kirsi Mikkola pitää ihmisille työpajaa Parkki Business Park -toimistotiloissa.

Asiakkaan ostopolun jokaista vaihetta tulisi aktiivisesti seurata ja kehittää. Asiakaspolun vaiheita etenkin digitaalisessa maailmassa on todella paljon, mutta yksinkertaisimmillaan asiakaspolun voi jakaa kolmeen osaan: ennen palvelua, palvelun aikana ja palvelun jälkeen.

Asiakasymmärryksen syventämisessä ja asiakaskokemuksen parantamisessa on tärkeää:

  1. Tunnistaa ketkä ovat asiakkaitasi ja mitä lisäarvoa asiakkaalle tuotetaan.
  2. Tunnistaa asiakaspolun eri vaihteet.
  3. Tunnistaa mistä saamme asiakkaistamme tietoa ja miten voimme tietoa kerätä.
  4. Kuunnella asiakasta ja seurata palautetta.
  5. Kehittää tuotteita ja palveluita asiakasymmärryksen mukaan.
  6. Kohdentaa markkinointi oikeista tuotteista oikeille asiakkaille oikeaan aikaan.

Päivän päätteeksi PARKKI Business Parkista poistui innostuneita ja väsyneitä yrittäjiä. Kokonaisuudessaan asiakasymmärryksen kasvattaminen on valtavan suuri asia, joka vaikuttaa liiketoiminnan jokaiseen osa-alueeseen asiakaskokemuksen kautta. Pienin askelin voi tätä lähteä kuitenkin edistämään ja ensimmäisenä tietenkin kasvuidean osalta.

Hopealinjojen markkinointijohtaja Niko Airaksinen kommentoi päivää näin:

”Työpaja oli todella innostava. Meille oli annettu käyttöön kaksi todella kovaa alan ammattilaista.

Leevi Parsama lähestyi aihetta mahtavan kokemuksensa kautta. Kaikki mitä suusta tuli, meni todella hedelmälliseen maaperään. Perspektiivi oli todella kansainvälinen ja aiheutti allekirjoittaneessa mahtavia vilunväristyksiä: ”Nythän me myydään tämä maailmalle asti”. Parsaman ideat olivat riittävän suuria ja neuvot tarpeellisia. Tunne asiakkaasi. ”Voi kun tuntisin jokaisen!”, oli fiilikseni esityksen jälkeen.

Kirsi Mikkola jatkoi työpajaa ja jakoi meille mahtavaa matkailu-alan asiantuntemustaan. Myös Kirsi aloitti suurilla teemoilla, mutta ilahduttavasti veti esityksensä myös ihan konkreettiselle työkalutasolle. Neuvoja tuli paljon ja Kirsi antoi todella hyviä konkreettisia vinkkejä, jotka olivat suoraan tarkoitettuja maille matkailu- ja elämystoimijoille. Hän tunsi erinomaisesti alan erityispiirteet ongelmineen ja haasteineen. Päivän muistiinpanot ja to-do -listat venyivät aikamoisiin mittoihin, mutta jokainen sana oli asiaa. Huomasi, että päivä oli todellakin suunniteltu matkailutoimijoille. Kiitos siitä.”

Lue lisää Linnan Business Turnajaisista


Kirjoittaja Outi Mertamo on Linnan Kehitys Oy:n matkailuasiantuntija.

Tutustu Outiin