Lisää myyntiähän sä halusit?

Blogissa seurataan Linnan Business Turnajaisten tekijöitä ja tunnelmia matkalla kohti finaalia 16. joulukuuta.

Myyntikuiskaaja ja puhuva pää Pasi Rautio latoi faktoja tiskiin Parkki Business Parkin aamukahveilla yrityksille siitä tärkeimmästä aiheesta, eli myynnistä. Pasin sanoin: ”Myynti on taitolaji. Kun toinen myyjä tekee kauppoja liukuhihnalta ja toinen saa juuri ja juuri puserrettua yhden kaupan kuukaudessa, ero löytyy osaamisesta. Osaamisesta, jota ihan jokainen voi kehittää.”

Myyntiguru PAsi Rautio yleisön edessä

Puheenvuoron aluksi käytiin läpi suomalaisten kolme kovinta myyntitaktiikkaa, jotka Raution mukaan ovat:

  • Aggressiivinen odottaminen
  • Kerran kokeiltiin
  • Kuseen myyjät

Aggressiivinen odottaminen tuntui olevan yleisönkin joukossa se käytetyin keino. Laitetaan yksi mainos johonkin ja sitten vaan odotetaan, josko se asiakas jostain ilmestyisi. Myös kerran kokeilijat löysivät itsensä yleisöstä. ”Viime vuonna kokeiltiin semmoista kikkaa kerran, ja tulihan sieltä pari kauppaa, mutta siihen se sitten jäi… sen jälkeen ollaankin odoteltu aggressiivisesti!”

Myös suomalaisten kolme kovinta markkinointitaktiikkaa tulivat selviksi:

  • Kyllä ne sitten ottaa yhteyttä
  • Harmaata massaa
  • Euron varma veto

Osanottajien jälkihaastattelut paljastivat, että kyllä ne sitten ottaa yhteyttä taktiikkaa käyttäviä löytyi yleisöstä iso joukko, ja loput olivatkin harmaata massaa. Eli yleisö kyllä osasi tunnistaa ongelmat. Vain tekeminen uupuu, ja siihen tulikin puheenvuoron aikana useita kullanarvoisia vinkkejä.

Myyntiguru Pasi Rautio yleisön edessä

Vielä syvemmälle myynnin kehittämiskohteisiin paneuduttiin Linnan Business Turnajaisten KIIHDYTYSsarjan työpajassa, jossa mr. myyntikuiskaaja oli myös pääroolissa. Pääsanoma oli kuitenkin edelleen sama ja se kuului seuraavasti: ”Yrittäjä sortuu liian usein marisemaan omia olosuhteitaan, sen sijaan että tarttuisi toimeen ja tekisi. Toisaalta haetaan erilaisia pikapelastajia ja välineitä myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen, vaikka kaikki perusasiat ovat tekemättä tai retuperällä. Kaikki ovat myyjiä ja myydä pitää koko ajan. Tapoja on monia, ja niitä pitää vain ottaa haltuun.”

KIIHDYTYSsarjaan yrityksensä BoxinBox Finlandin Oy:n kanssa osallistuva Juuso Aho kiteytti päivän tuntoja seuraavasti: ”Joskus on hyvä palata alkulähteille näissä asioissa ja kysyä itseltäänkin, että mitä jos yrittäisikin joskus ihan myymällä myydä? Pakko se on tunnustaa, että ollaan mekin odoteltu tässä aggressiivisesti. Pitää osata viedä myynti loppuun asti ja uskaltaa kysyä. Hyvin heräteltiin nyt perusasioiden äärelle, ja oli ilo huomata, että tällä hetkellä Boxinboxin suunta on ihan oikea”.

Lue lisää Linnan Business Turnajaisista


Kirjoittaja Antti Mikkola on Linnan Kehitys Oy:n yritys- ja yhteisömanageri.

Tutustu Anttiin