Missä ne ostopäätökset oikein tehdään?

”Asiakkaalla on jo valmiiksi ostohousut jalassa – tärkeintä on löydettävyys. Asiakkaalla ei ole aktiivista ostotarvetta – ostoärsykkeet on luotava”. Näin kiteytti Intoo Koulutuksen Maarit Fellman Parkki Business Parkin digimarkkinointiin keskittyneillä aamukahveilla, jotka avasivat samalla Parkin yrittäjätilaisuuksien syyskauden. Rivakassa tunnin puheenvuorossa käytiin läpi ostokäyttäytymisen muutos, oikeiden markkinointikanavien valinnat sekä kolmen tuloksellisimman digimarkkinoinnin keinot. Kiteytettynä myyjän on ymmärrettävä Missä ja Miten juuri sinun asiakkaasi tekee ostopäätöksiä!

Fellmanin mukaan myyntiä saa ylitse muiden kolmella digimarkkinoinnin keinolla: Google, Facebook & Instagram sekä sähköpostimarkkinointi. Kun asiakkaalla on tarve, etsii hän itse aktiivisesti myyjää ja myyjät löytyvät aina Googlen avulla. Kun aktiivista ostotarvetta ei ole, löytyy ostoärsykkeitä helposti Facebookista ja Instagramista.

Maarit Fellman avaa digimarkkinoinnin saloja.

Samalla teemalla jatkettiin myös Linnan Business Turnajaisten KIIHDYTYSsarjan valmennuksia. Yrityskohtaiset digimarkkinoinnin keinot otettiin tarkempaan syyniin ja jokaiselle yrityksille löytyi omat lokeronsa, sillä samat keinot eivät toki sovi kaikille. Olennaista on ymmärtää millä kanavilla asiakas liikkuu ja miten ostopäätös tehdään.

Läpi käytiin myös monelle jo hiukan unholaan jäänyt sähköpostimarkkinointi, joka on edelleen kustannustehokas tapa tehdä markkinointia. Neuvo tähän oli yksinkertainen: Kerää aina ja jatkuvasti sähköpostiosoitteita ja tee kampanjoita, joilla hankit osoitteita. Sähköpostiosoitteet eivät ole riippuvaisia ulkopuolisista kanavista, mutta kirjeiden sisällöt on mietittävä tarkkaan ja harkitusti.

Iltapäivää kohti koulutuksen vauhti kiihtyi ja päivän päätteeksi pää alkoi olla jo niin täynnä uutta opeteltavaa ja työlistoja, että ajan kalenterointi kaikelle uudelle toi uusia paineita. Päivän aikana saatiin markkinointiin iso määrä konkreettisia esimerkkejä ja vinkkejä tekstisisällöistä, kuvista ja videoista. Käytiin läpi sosiaalisen median tuoreimmat trendit ja maksetun sekä orgaanisen näkyvyyden erot, sosiaalisen median sisältömuodot, videoeditorit ja uutiskirjeohjelmat. Vauhtia riitti.

Päivän päätteeksi vaikutti siltä, että ainakin osalla yrittäjistä oli takki tyhjä, mutta katse suunnattuna kuitenkin vahvasti tulevaisuuden tekemiseen. KIIHDYTYSsarjan yritysten heterogeenisen joukon osa yrityksistä sai eteensä ison työlistan, kun taas digimarkkinointia jo pidempään tehneet saivat muistutuksen tekemisen tärkeydestä. Frank Oy:n Sofia Lundqvistin sanoin: ”Kaikkea on tehty, mutta pitäisi vaan jaksaa tehdä enemmän, koska sieltä niitä tuloksia tulee. Työsavotta on edessä, ei tässä tekemisen puutetta tule olemaan”.


Kirjoittaja Antti Mikkola on Linnan Kehitys Oy:n yrityspalvelutiimin tiimipäällikkö.
Tutustu Anttiin