Tuottavan toiminnan ytimessä hyvin tuotteistettu ja hinnoiteltu palvelu

Blogissa seurataan Linnan Business Turnajaisten kasvupolkua ja tunnelmia matkalla kohti finaalia marraskuussa 2022.

KASVUsarjan ensimmäisessä valmennuspäivässä pureuduttiin tuotteisiin, omaan palvelukokonaisuuteen ja hintoihin.

Aamun alustuksessa Nosteen Minna Elomaan johdolla saatiin vähän ravistelua hinnoittelusta ja siitä, miten tuotteiden hintoja tulisi pohtia.

– Palveluiden tulee olla hyvin tuotteistettuja, jotta asiakas ymmärtää tuotteen tai palvelun laadun ja arvon osana hintaa. Hinta pitää aina pystyä julkaisemaan myös verkkoon! Elomaa muistuttaa.

– Tuotteistamalla ja hinnoittelemalla tuotteen hyvin verkkosivuillesi vähennät kysymyksiä ja vältät turhia tarjouspyyntöjä sellaisilta asiakkailta, jotka eivät todellisuudessa ole potentiaalisia asiakkaita, vaan etsivät esimerkiksi erilaista sisältöä tai eri budjetin palvelua.

Minna Elomaan vinkkejä tuotteistukseen ja hinnoitteluun:

  • Tee törkeä lupaus!
  • Helppo ja selkeä hinta!
  • Tarttuva nimi
  • Laaja tuotteen kuvaus

Alustuksen jälkeen sukellettiin Anu Nylundin johdolla palvelumuotoilun maailmaan ja pohdittiin kasvuidean tuotteistamista ja testaamista palvelumuotoilun avulla. KASVUsarjan yrittäjät saivat paljon hyviä konkreettisia vinkkejä omien tuotteiden kehittämiseen ja hiomiseen.

Iltapäivällä lähdettiin myös rakentamaan ja treenaamaan kasvuidean hissipuhetta.
Yrittäjät kertoivat toisilleen hissipuheen avulla omasta ideastaan ja saivat palautetta sen kehittämiseksi.

Ihana puheensorina täytti iltapäivän ja keskusteluja ei meinattu saada päättymään. Kotitehtävänä kaikki jäivät pohtimaan oman idean muotoilua tuotekortille, eli tuotteen faktat, kuvaukset – ja tietenkin se hinta kuntoon!

-Outi & Antti

Lue lisää Linnan Business Turnajaisista


Kirjoittajat:

Outi Mertamo on Linnan Kehitys Oy:n matkailuasiantuntija.
Tutustu Outiin

Kirjoittaja Antti Mikkola on Linnan Kehitys Oy:n yrityspalvelutiimin tiimipäällikkö.
Tutustu Anttiin