Yrityksen brändi luodaan löytämällä oma ainutlaatuisuus

Blogissa seurataan Linnan Business Turnajaisten tekijöitä ja tunnelmia matkalla kohti finaalia 16. joulukuuta.

Linnan Business Turnajaisten neljänteen valmennusosioon, brändäykseen ja markkinointiin, meidät johdatteli Pauliina Airaksinen-Aminoff. Brändin ytimessä on oman ainutlaatuisuuden löytäminen ja yrityksen identiteetin rakentaminen. Yrityksen identiteetti syntyy monesta asiasta, mutta omistajat tai johto ja heidän identiteettinsä vaikuttaa siihen valtavasti.

Pauliina kävi asiaa konkreettisin esimerkein ja luomansa brändikukkasen avulla. Yrityksen identiteetti rakentuu monesta eri osa-alueesta kuten arvoista, visiosta, missiosta, positiosta, lupauksesta ja persoonallisuudesta. Brändiä tukee visuaaliset elementit, jotka osaltaan kertovat myös identiteetistä.

Värit ovat tärkeä osa yrityksen visuaalisia elementtejä ja symbolisoivat yrityksen arvoja sekä identiteettiä. Hauholla toimivan Ilorannan väri on ollut jo pitkään keltainen, joka symboloi lämpöä ja iloa. Yrittäjä Samu Lescelius lähti tarkastamaan värin symbolisia merkityksiä tarkemmin. Keltainen rohkaisee, piristää ja parantaa stressinsietokykyä, värinä se välittää avoimuutta ja vilpittömyyttä. Nämä kaikki kuvaukset istuvat erittäin hyvin Ilorannan toimintaan, palveluihin ja arvoihin!

Kasvusarjan osallistujat kuuntelevat puhujaa.

Alustuksen jälkeen Kirsi Mikkola johdatteli koko porukan markkinoinnin maailmaan. Käytiin läpi eri medioita, verkkolöydettävyyttä, maineenhallintaa ja myös markkinoinnin mittaamista. Kirsi kävi läpi erilaisia markkinoinnin monikanavaisuutta helpottavia työkaluja ja lisäksi pohdittiin markkinoinnin tehokkuuden seuraamista erilaisten analytiikkatyökalujen avulla.

Työpajassa työstettiin yritysten kanssa yhdessä markkinoinnin kanavia ja myös viestin kärkiä. Ihanan innostunut porukka keksi vaikka mitä uusia ideoita ja ajatuksia markkinointiin, kun Kirsin kanssa heitä jututimme. Kaikki markkinointi ei myöskään tarvitse hirveitä summia rahaa, jos idea on hyvä ja saa ihmiset puhumaan asiasta! Hyvän olon aitan Anu Talus kertoi oivan esimerkin tällaisesta markkinointitempauksesta: suklaatirehtöörin ja hunajaparonin kamppailu kylän herkullisimman miehen tittelistä.

Koko syksyn kestänyt tekeminen alkaa konkretisoitumaan ja jäljellä on enää pitchausvalmennukset sekä 16. joulukuuta käytävä finaalitaisto! Päivän aikana käytiinkin läpi ohjeita myös finaaliin valmistautumiseen, joka herätti runsaasti kysymyksiä sekä keskustelua. Ja varmasti myös jännitystä, sillä finalistien on esitettävä kasvuideansa Verkatehtaan isolla lavalla, vakuutettava tuomarit ja lisäksi hurmattava yleisö!

Lue lisää Linnan Business Turnajaisista


Kirjoittaja Outi Mertamo on Linnan Kehitys Oy:n matkailuasiantuntija.

Tutustu Outiin