Postilakon vaikutukset Hämeenlinnan kaupungin toimintaan

27.11. Sovintoesitys hyväksytty, postilakko päättyy.

Aiemmin tiedotettua

Ikäihmisten palvelut

Postin lakon vuoksi lokakuun koti- ja asumispalveluiden sekä vanhainkotilaskujen normaali eräpäivä 30.11. on siirretty erääntyväksi 18.12.2019.

Asiakkaiden palvelu- ja maksupäätökset eivät lähde lakon aikana eteenpäin eikä korvaavaa toimintoa ole käytettävissä.

Joukkoliikenne

AKT:n tukitoimet eli ylityökielto ja työvuorojen vaihtokielto PAU:n lakkotaistelussa voivat aiheuttaa ajamattomuuksia linja-autovuoroilla. (Tieto lisätty 19.11.2019)

Waltti.fi -verkkopalvelusta ostettuja kortteja ei voida toimittaa kotiin. Onkin suositeltavaa hankkia kortti suoraan myyntipisteistä. Lakon aikana verkkopalvelusta tilatut kortit voi noutaa Palvelupiste Kastellin yleisneuvonnasta.

Kirjastot

Postin lakko viivästyttää myös Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta lähetettyjen kirjeiden saapumista asiakkaille. Tekstiviestillä tai sähköpostilla lähetetyt viestit saavuttavat asiakkaat tavalliseen tapaan. Kirjasto lähettää asiakkaille mm. varausten saapumisilmoituksia ja eräpäivämuistutuksia.

Kirjaston asiakkaat valitsevat viestien saapumistavan. Kirjepostia saavat kirjaston asiakkaat voivat halutessaan vaihtaa viestiasetukset joko kirjaston asiakaspalvelussa tai Vanamo verkkokirjastossa. Asiakkaat voivat tarkistaa lainojen eräpäivät ja varaukset Vanamo verkkokirjastosta tai kirjaston asiakaspalvelusta. Verkkokirjastoon kirjaudutaan kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla.

Sosiaalipalvelut

Mikäli tarvitset tietoa ajanvarauksestasi, hakemuksesi käsittelystä tms. ota yhteyttä sosiaalisen tuen neuvontaan. Voit olla yhteydessä neuvontaan puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Varaudu esittämään henkilöllisyytesi.

Sosiaalisen tuen neuvonta on avoinna arkisin klo 9-16 palvelupiste Kastellissa, osoitteessa Palokunnankatu 16. Sosiaalisen tuen neuvonnan puhelinaika on ma-ti, to-pe klo 9-12 ja ke klo 13-15 numerossa 03 6213303.

Terveyspalvelut

Terveyspalveluiden asiakaslaskut, jotka ovat päivätty 7.11.2019 tai sen jälkeen, viivästyvät postin lakon vuoksi. Näihin on reskontrassa siirretty eräpäiväksi 27.12.2019 huolimatta siitä, mikä eräpäivä laskulle on tulostunut. E-laskut siirtyvät asiakkaille normaalisti.

Varhaiskasvatus ja perusopetus

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen asiakasmaksut lähetetään normaalisti, mutta viivästyksiä voi aiheutua postin lakon vuoksi. Lokakuun päivähoito sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan laskujen eräpäivää siirretään kahdella viikolla. Marraskuun laskujen eräpäivää ei siirretä.

Lakon aikana suosittelemme sähköisten järjestelmien ja lomakkeiden käyttöä. Hakemuksiin liittyvät päätökset toimitetaan mahdollisuuksien mukaan sähköisten asiakasjärjestelmien kautta. Kiireelliset, paperitse toimitettavat hakemukset suositellaan toimitettavaksi Kastelliin tai suoraan Sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluohjaukseen (Raatihuoneenkatu 9, 4. krs.)

Mikäli tarvitset tietoa hakemuksesi käsittelystä, päätöksestä tms. ota yhteyttä Sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluohjaukseen.

Viranomaispalvelut

Postilakon aikana Oiva-raporttien lähettäminen viivästyy. Lakon aikana yrittäjä voi laittaa itse tulostetun Oiva-raportin näkyville. Tämän vuoksi Oiva-raporttien ulkonäkö ei välttämättä ole yhtenäinen ja esillä oleva Oiva-raportti voi olla esimerkiksi mustavalkoinen (12.11.2019 Ruokavirasto).

Elintarviketoimijat saavat tarkastuskertomukset ja Oiva-raportit normaalisti sähköpostilla lakon aikanakin. Lakon vaikutukset kuulemisiin otetaan huomioon.

Kaupungille lähetettävä posti

Kaupungille lähetettävä posti suositellaan laitettavaksi sähköpostitse tapauksissa, jolloin posti ei sisällä henkilötietoja tai muuta salassapidettävää.

Kaupungille osoitetun kirjepostin voi toimittaa myös kirjasto-palvelupisteisiin sekä Palvelupiste Kastelliin niiden aukioloaikoina.

Myyntilaskut

Hämeenlinnan kaupunki tekee myyntilaskutusta myös postilakon aikana. Verkkolaskut ja e-laskut kulkevat tavalliseen tapaan lakosta huolimatta.

Maksuaikoja pidennetään tavanomaisesta, koska lakko viivyttää paperilaskujen jakelua. Myös verkkolaskuilla ja e-laskuilla on pidennetyt eräpäivät. Maksuajan pidennys ei koske ennen postilakkoa lähetettyjä laskuja.

Sähköisten e-laskujen osalta asiakkaat voivat itse verkkopankissa halutessaan aikaistaa laskujen maksupäiviä.

Ostolaskut

Verkkolasku on ensisijainen tapa laskuttaa kaupunkia. Laskun saajana on mainittava Hämeenlinnan kaupunki ja yksikkö, jolle lasku osoitetaan.

Kaupungin verkkolaskutustiedot:

Verkkolaskuoperaattori CGI Oy
Välittäjätunnus 003703575029
Verkkolaskuosoite on: 003701469214

Jos toimittajalla ei ole verkkolaskutusmahdollisuutta, paperilaskut lähetetään kaupungin ostolaskuosoitteeseen Hämeenlinnan kaupunki, yksikkö, PL 1000, 13101 Hämeenlinna tai toimitetaan Palvelupiste Kastelliin, Palokunnankatu 16. Kastelli on avoinna ma-pe 9-16.

Hämeenlinnan kaupunki ei vastaanota sähköpostilla lähetettyjä ostolaskuja.

Lisätietoa työtaistelun konkreettisista vaikutuksista postinkulkuun on luettavissa Postin verkkosivuilta.