Sähköiset palvelut ja lomakkeet
Hämeenlinnassa sähköiset palvelut on koottu sähköiseen asiointitiliin. Osa palveluiden käyttämisestä vaatii rekisteröitymistä, osassa tarvitaan myös verkkopankkitunnukset asiakkaan tunnistautumista varten.
Sähköisesti voit muun muassa
- hakea päivähoitopaikkaa,
- ilmoittaa lapsen kouluun tai
- peruuttaa hammaslääkäriajan.
Lisäksi voit tehdä ikäihmisen kanssa kotihoidon tarpeen arvioinnin tai uusia reseptiä e-omahoidon kautta.
Kirjaamot
Kirjaamoissa kirjataan kunnalliseen päätöksentekoon liittyvät asiat ja ne asiakirjat joihin viranhaltija antaa vastauksen. Kirjaamojen osoitteet.
Chat-palvelu
Tekoälyyn pohjautuva asiakaspalvelija Kunta-Kati vastaa kysymyksiin vuorokauden ympäri virka- ja loma-ajoista välittämättä sekä auttaa keräämänsä datan avulla Hämeenlinnaa asiakaspalvelun kehittämistä. Kunta-Kati korvasi kaupungin sivuilla aiemmin toimineen Hämeenlinna chatin.
Lomakkeet
Kaupungilla on käytössä yli 200 erilaista lomaketta. Lomakkeet löytyvät kunkin palvelun yhteydestä verkkosivuilta.
Suurin osa kaupungin lomakkeista on täytettäviä pdf-lomakkeita, jotka voi täyttää tietokoneella, mutta ne täytyy tulostaa ja lähettää postitse tai liittää sähköpostiviestiin liitetiedostoksi.
Lomakkeiden täyttöön ja pdf-muodossa olevien tiedostojen lukemiseen tarvittavan Adobe Acrobat Reader -ohjelman voi ladata ilmaiseksi Adoben sivuilta.
Hämeenlinnan kaupungin lomakkeet ovat myös valtakunnallisessa suomi.fi-portaalissa.