Kehittäjäasiakkaat
Hämeenlinnan sosiaali- ja terveyspalveluissa hyödynnetään kehittäjäasiakkaita ja kokemusasiantuntijoita palveluiden kehittämisessä. Kehittäjäasiakastoiminnan tavoitteena on lisätä osallisuutta matalalla kynnyksellä ja parantaa palveluita asiakkaita kuulemalla.
Kuka voi toimia kehittäjäasiakkaana tai kokemusasiantuntijana?
Kokemustoimijaksi voidaan kutsua ihmistä, jolla on omakohtaista kokemusta joko sairastavana, kokeneena, toipuneena, kuntoutuvana, palveluita käyttäneenä tai läheisenä. Kokemustoimija tietää, mikä häntä on auttanut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet toipumiseen tai elämän muutokseen sekä siihen sopeutumiseen.
Kokemusasiantuntijat ovat koulutettuja kokemustoimijoita, jotka ovat saaneet koulutusta kokemusasiantuntijana toimimiseen ja oman kokemustarinansa työstämiseen. Koulutetut Kokemusasiantuntijat ry (KoKoA ry) suosittelee kokemusasiantuntijan koulutuksen kestoksi minimissään 50 lähiopetustuntia. Kokemusasiantuntijakoulutuksia järjestävät mm. järjestöt ja sairaanhoitopiirit.
Kehittäjäasiakkaalla tarkoitetaan sosiaali- ja/tai terveyspalvelun asiakasta tai hänen läheistään, joka osallistuu yhdessä työntekijöiden kanssa palveluiden suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Kehittäjäasiakkaat ovat kokemustoimijoita, joilta ei vaadita aikaisempaa kouluttautumista. Tavoitteena on mahdollistaa kehittämistoimintaan osallistuminen matalalla kynnyksellä. Myös kokemusasiantuntija voi toimia kehittäjäasiakkaana.
Voit päästä kehittäjäasiakkaaksi käymällä lyhyen (9 lähiopetustuntia) kehittäjäasiakaskoulutuksen. Sovit kehittäjäasiakkaaksi jos:
- olet käyttänyt Hämeenlinnan kaupungin sosiaali- tai terveyspalveluita
- sinulla on rakentavaa kehittämisotetta
- et ole akuutissa kriisitilanteessa.
Missä tehtävissä kokemusasiantuntijat ja kehittäjäasiakkaat toimivat?
Kokemusasiantuntijat ja kehittäjäasiakkaat voivat toimia jäseninä erilaisissa työryhmissä, palveluiden arvioinnissa ja suunnittelussa sekä palveluiden kehittämistyössä.
Kokemusasiantuntijat voivat edellä mainittujen tehtävien lisäksi toimia vertaisohjaajina, vertaistukihenkilöinä tai kokemuskouluttajina ja –tiedottajina esimerkiksi koulutuspäivillä tai muissa tilaisuuksissa.
Maksetaanko kokemusasiantuntijoille ja kehittäjäasiakkaille palkkiota?
Kokemusasiantuntija- ja kehittäjäasiakastehtävistä maksetaan palkkio alla olevan taulukon mukaisesti.
Tilaisuuden tyyppi | Palkkion suurus |
---|---|
Luentopalkkio | 90 € |
Tilaisuus, kesto yli 5 tuntia | 90 € |
Tilaisuus, kesto 2-5 tuntia | 50 € |
Tilaisuus, kesto alle 2 tuntia | 35 € |
Palkkiot sisältävät myös mahdollisen valmistelutyön. Toimeksiannosta ja palkkion maksamisesta sovitaan aina etukäteen. Palkkion maksaa tilaava yksikkö.
Palkkioiden lisäksi maksettavista matkakuluista voidaan sopia tilaavan yksikön kanssa. Kokemusasiantuntija tai kehittäjäasiakas voi myös halutessaan veloittaa pelkät matkakustannukset palkkion sijaan.
Kehittäjäasiakaskoulutukset
Kehittäjäasiakaskoulutuksia järjestetään, koska Hämeenlinnan sosiaali- ja terveyspalveluilla on tarve saada entistä vahvemmin asiakkaita mukaan palveluiden kehittämiseen. Koulutukset ovat maksuttomia, eikä niihin osallistumisesta makseta palkkiota. Tulevista koulutuksista ilmoitetaan tällä sivulla.
Koulutus ei velvoita sinua mihinkään. Koulutuksen tarkoituksena on, että liityt koulutuksen jälkeen Hämeenlinnan kaupungin kehittäjäasiakaspooliin, josta Hämeenlinnan kaupunki voi tarjota sinulle kehittäjäasiakastehtäviä. Tehtävän vastaanottaminen on kuitenkin aina vapaaehtoista. Sopivan tehtävän löytymistä ei voida myöskään taata.
Edellinen kehittäjäasiakaskoulutus järjestettiin 18.9–9.10.2021. Koulutuksen kokonaiskesto oli 9 lähiopetustuntia ja se sisälsi seuraavat teemat:
- Kehittäjäasiakkuus kaupungin palveluissa
- Vuorovaikutus, kohtaaminen ja kehittäjäasiakkaana toimiminen
- Yhteiskehittäminen.
Uusia kehittäjäasiakaskoulutuksia ei tällä hetkellä ole suunnitteilla.