Avoin kunta
Hämeenlinna, Riihimäki, Vaasa, Kristiinankaupunki ja Pedersöre ovat saaneet valtiovarainministeriön rahoituksen yhteiseen hankkeeseen, jonka tavoitteena on kuntapalvelujen ja toimintatapojen pysyvä parantaminen entistä asukaslähtöisimmiksi.
Osallistujakunnat tavoittelevat pysyviä toimintatapauudistuksia ja asiakaslähtöistä palvelutuotantoa. Digitalisaatiota edistetään erityisesti sivistys- ja hyvinvointialojen palvelujen tuottamisessa, osallistamisessa ja etätyön mahdollistamisessa. Samalla lisätään lasten ja nuorten mahdollisuuksia osallistua päätöksentekoon.
Ministeriön myöntämien valtionavustusten tarkoituksena on tukea digitalisaatiota, jolla uudistetaan kuntien toimintatapoja sekä asiakaslähtöisyyttä ja synnytetään mahdollisia kustannussäästöjä.
Hämeenlinnan budjetti hankkeessa on 300 000 euroa, josta kaupungin omavastuuosuus on 45 000 euroa. Hanketta toteutetaan Hämeenlinnassa kolmessa teemassa: osallisuus, palveluprosessit sekä koulutus ja työkulttuurin muutos.
Osallisuus, koordinointi Heli Pirkkalainen
- vuorovaikutus- ja viestintämalli lasten ja nuorten kuulemiseksi
Palveluprosessien kehittäminen, koordinointi Jouni Jäkkö
- pysyvät toimintatapauudistukset
- palveluiden asiakaslähtöisempi tuottaminen
- prosessien suoraviivaistaminen
- ohjelmistorobotit
Työ- ja toimintakulttuurin muutos sekä kouluttaminen, koordinointi Laura Latomäki
- uudet työn tekemisen tavat
- Työn ilo -toimintamalli
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan pääkirjaston maksuttomat digiopastukset auttavat arjen pulmissa
16.8.2023
Hämeenlinnan pääkirjaston digiopastus alkaa kesätauon jälkeen elokuun lopussa. Kirjastossa opastetaan oman älypuhelimen, tablettilaitteen, tietokoneen sekä netin ja verkkopalvelujen käytössä. Digi-Pönkki kokoontuu 31.8.-23.11.2023 torstaisin klo …
Kaupunki luopuu Googlen analytiikan käytöstä verkkosivuillaan tietoturvasyistä
19.6.2023
Hämeenlinnan kaupunki on käyttänyt omistamissaan verkkosivustoissa seurannan ja analyysin työvälineenä maksutonta Google Analyticsiä vuodesta 2011 verkkosivuston kävijämäärän seurantaan. Google Analytics on ollut aikaisemmin hyväksytty ja …
Suomi.fi-viestit nopeuttivat työtä, vähensivät käsityötä ja paransivat asiakaspalvelua Hämeenlinnassa
15.6.2023
Hämeenlinnalaiset perheet saavat varhaiskasvatukseen liittyvät päätökset ja viralliset viestit nykyään Suomi.fi-viestien kautta. Palvelun käyttöönoton myötä sähköinen asiointi on lisääntynyt ja tärkeät päätökset tai muu viranomaisviestintä …
Aiheeseen liittyvät blogit
Varhaiskasvatus edelläkävijänä Suomi.fi -palveluissa
1.12.2022
Varhaiskasvatus on ensimmäisenä kaupungin yksikkönä ottanut käyttöönsä Suomi.fi:n tulostus-, kuoritus- ja jakelu -palvelun (TKJ-palvelu). ”Tämä on ollut onnistunut uudistus: kokemukset palvelusta ovat positiivisia ja palvelun …
Digivälineiden käyttökokemukset peruskouluissa
10.10.2022
Hämeenlinnassa kaikilla peruskoululaisilla on tarkoituksenmukaiset digivälineet, ja henkilökohtaisen laitteen käyttöönottoprosessi on varsin toimiva. Hämeenlinna on ollut edelläkävijä monessa asiassa, kuten opetuskäytön verkkopalveluiden Airo-työpöydässä sekä digitutor-toiminnassa. …
Joukkoliikenteen lippu-uudistus
1.7.2022
Lippu-uudistus lähti liikkeelle 1.1.2018, kun uusi liikennepalvelulaki astui voimaan. Waltti lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmää toimittava TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy on lähtenyt rakentamaan lippu-uudistusta niin, …
Omatoimikirjastot – Hämeenlinna pioneerina Suomessa
24.5.2022
Suomen ensimmäinen omatoimikirjasto perustettiin vuonna 2012 Hämeenlinnan Jukolan kirjastoon. Ruotsalaisen Veberödin lähikirjasto Lundissa sekä Tanskan omatoimikirjastot toimivat esikuvina. Vuonna 2018 Jukolan kirjasto suljettiin ja toimintaa …