Tietopyyntö ja oikaisuvaatimus
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (2016/679) takaa rekisteröidylle erilaisia oikeuksia. Niitä sovelletaan eri tavoin riippuen siitä, mikä on henkilötietojen käsittelyperuste.
Sinulla on oikeus saada tietoa henkilötietojesi käsittelystä, ja mitä tietoja sinusta on tallennettu rekistereihin.
Mitä voi pyytää?
Jos tiedoissasi on virheitä, sinulla on oikeus vaatia niiden oikaisemista tai täydentämistä. Lisäksi sinulla on oikeus vaatia tarpeettomien henkilötietojesi poistamista.
Voit vaatia tietojesi poistamista rekisteristä tai siirtoa toiseen järjestelmään, ellei henkilötietojesi käsittely perustu lakisääteisen velvollisuuden noudattamiseen tai julkisen vallan käyttämiseen.
Voit pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista siksi aikaa, kunnes tietosi on asianmukaisesti tarkistettu ja korjattu tai täydennetty.
Voit vastustaa henkilötietojesi käsittelyä henkilökohtaiseen, erityiseen tilanteeseen perustuen silloinkin, kun käsittely perustuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseen tai julkisen vallan käyttämiseen. Tässä tapauksessa tietoja voidaan käsitellä vain, jos käsittelylle on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy.
Sinulla on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos sinua koskevien henkilötietojen käsittelyssä mielestäsi rikotaan lainsäädäntöä. Valitus tulee tehdä valvontaviranomaisen ohjeistuksen mukaisesti.
Miten pyyntö tehdään?
Voit pyytää tietojasi tai tietojesi oikaisua omakätisesti allekirjoitetulla vapaamuotoisella asiakirjalla tai kaupungin tietopyyntölomakkeella:
Sosiaali- ja terveystoimen lomakkeet:
Tietopyynnöt, oikaisuvaatimukset ja kaupungin asiakirjoja koskevat asiakirjapyynnöt tehdään suoraan asiasta vastaavalle viranhaltijalle tai toimialalle.
Kaupungin asiakirjat ovat pääsääntöisesti julkisia viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaisesti, ellei niitä nimenomaisesti ole lailla säädetty salassa pidettäväksi.
Kaupunki toimittaa pyynnöstäsi sinua koskevat tiedot mahdollisimman pian ilman aiheetonta viivytystä. Määräaika tietojen luovuttamiselle ja tietojen oikaisulle on yksi kuukausi pyynnön vastaanottamisesta. Mikäli pyyntö on poikkeuksellisen monimutkainen ja laaja, määräaikaa voidaan jatkaa kahdella kuukaudella.
Asiakirjaluovutuksista voidaan joutua perimään kaupungin taksan mukainen maksu. Mikäli tietopyyntö on perusteeton tai kohtuuton, ja erityisesti jos tietopyyntöjä esitetään toistuvasti, kaupunki voi kieltäytyä toimittamasta tietoja. Tällaisessa tapauksessa kaupungin tulee osoittaa pyynnön ilmeinen perusteettomuus tai kohtuuttomuus.
Jos kaupunki kieltäytyy luovuttamasta tai oikaisemasta tietoja, annetaan asiasta kirjallinen todistus, jossa mainitaan syyt, joihin perustuen vaatimusta ei ole hyväksytty. Samalla tiedotetaan mahdollisuudesta saattaa asia valvontaviranomaisen käsiteltäväksi.
Lisätietoa
tietosuojavastaava@hameenlinna.fi
Kaupungin kirjaamot antavat tarvittaessa neuvoja viranomaisten toimialueista ja säilytettävistä asiakirjoista.