Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys
1.1.2023 alkaen hämeenlinnalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaa Kanta-Hämeen hyvinvointialue eli Oma Häme. Hyvinvointialueuudistuksen astuttua voimaan 1.1.2023 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden järjestämisvastuu siirtyy 11 Kanta-Hämeen kunnalta sekä kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle. Henkilökunnan ja palveluiden puhelinnumerot säilyvät. Sähköpostiosoitteet vaihtuvat muotoon etunimi.sukunimi@omahame.fi 1.1.2023 alkaen. Palvelut jatkuvat kuten aiemmin: voit asioida samoissa toimipaikoissa kuin tälläkin hetkellä. Asiakkaita ja potilaita palvelevat pääsääntöisesti samat tutut ammattilaiset, tutulla terveysasemalla tai sosiaalihuollon palveluissa. Myös erikoissairaanhoidon palvelut löytyvät edelleen samoista paikoista.
Sosiaali- ja kriisipäivystys antaa apua elämän erilaisissa kriisitilanteissa.
Toiminta-alueeseen kuuluvat Forssan, Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Janakkalan, Jokioisten, Lopen, Riihimäen, Tammelan ja Ypäjän kunnat.
Sosiaali- ja kriisipäivystys vastaa kiireellisistä päivystystehtävistä maakunnassa 24/7:
- lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys
- sosiaalipalvelujen päivystys
- kriisityötä asuinkunnasta riippumatta
- 24.4.2023 alkaen ikäihmisten palveluiden ja vammaispalveluiden päivystys
Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksellä on toimitilat Hämeenlinnassa, mutta työntekijät liikkuvat koko maakunnan alueella tarpeen mukaan.
Miten otan yhteyttä?
Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen suora numero (toiminnassa 24/7) on 03 629 6560.
Huom! Ollessamme kiireellisellä työtehtävällä emme voi ottaa vastaan asiakaspuheluja. Kiireellistä apua vaativassa tilanteessa soita aina hätänumeroon 112.
Hätäkeskus välittää sosiaali- ja kriisipäivystykselle yleiseen hätänumeroon 112 tulleista yhteydenotoista sellaiset, joissa hätäkeskuspäivystäjän arvion mukaan tarvitaan sosiaalitoimen kiireellisiä toimenpiteitä. Hätäkeskuksen kautta sosiaali- ja kriisipäivystykseen saa kiireellisissä ja välttämättömissä tilanteissa yhteyden joka päivä 24/7 soittamalla yleiseen hätänumeroon 112.
Virka-aikana ota yhteyttä ensisijaisesti oman kuntasi sosiaalitoimen virka-aikaisiin päivystysnumeroihin.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä hoidetaan
- Kiireelliset lastensuojeluasiat
- Alaikäisten päihteidenkäyttöön ja rikollisuuteen liittyvät tilanteet
- Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet
- Kriisitilanteet ensivaiheesta jatkotyöskentelyyn (esim. läheisen kuolema)
- Tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona
- Muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä annetaan myös konsultaatioapua muille viranomaisille.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä ei hoideta
- Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä ei käsitellä rahaa, tehdä tilisiirtoja tai makseta laskuja. Toimeentulotukiasioissa ota yhteyttä ensisijaisesti Kelaan.
- Lapsen huolto- ja tapaamisasiat: mikäli tapaamissopimusta tai oikeuden päätöstä ei noudateta, ei sosiaalipäivystyksellä ole toimivaltaa tapaamisoikeuden täytäntöönpanolle. Tapaamisoikeuden täytäntöönpanoa voi hakea käräjäoikeudesta virka-aikana.
- Tilanteet, jotka voivat odottaa seuraavaan arkipäivään kenenkään turvallisuuden vaarantumatta.
- Virka-aikana kunnat järjestävät kiireelliset sosiaalipalvelut itse.
Hämeenlinnan sosiaalitoimi
- Sosiaalipalvelujen neuvonta ma, ti, to ja pe klo 9–12 sekä ke klo 13-15, puh. 03 621 3303