Sosiaalipalvelujen ja asiakkaan oikeuksien valvonta
Sosiaalipalvelujen valvonta ja ohjaus
Valvonnalla seurataan kaupungin omien palvelujen sekä kaupungin ostopalvelujen ja palveluseteleillä tuotettujen palvelujen laatua. Valvonta perustuu lakiin yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta, sosiaalihuoltolakiin ja lakiin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista.
Valvontaa tehdään nimettyjen vastuuhenkilöiden toimesta kolmessa eri vaiheessa.
1. Ennakoiden varmistetaan ennen varsinaisen toiminnan aloittamista, että palvelua ollaan järjestämässä asianmukaisesti, esimerkiksi henkilöstö on koulutettua ja toimitilat ovat asialliset.
Ilmoitus yksityisestä sosiaalipalvelutoiminnasta (pdf)
2. Toiminnan käynnistyttyä suunnitelmallisella valvonnalla varmistetaan, että palvelujen laatu pysyy ilmoitetulla tasolla. Tämä varmistetaan mm. määräaikaisilla tarkastuskäynneillä ja tuottajien yhteistapaamisilla. Valvontaa suoritetaan myös yksikön omavalvonnalla, joka perustuu omavalvontasuunnitelmaan. Omavalvontasuunnitelma on pidettävä yksiköissä julkisesti nähtävänä.
3. Mikäli toiminnassa ilmenee epäkohtia, niihin reagoidaan viipymättä. Valvonnasta vastaavien kanssa selvitetään, miten ongelmat pääsivät syntymään ja miten varmistetaan, ettei jatkossa tapahdu vastaavia tapauksia. Yhdessä sovitaan myös siitä, miten tilanteen korjaantumista seurataan.
Henkilöstöllä on oikeus ja velvollisuus ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista
Sosiaalihuollon henkilöstöllä on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa, jos he havaitsevat asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa epäkohtia tai selvän epäkohdan uhan. Ensisijaisesti epäkohdasta ilmoitetaan viipymättä omalle esimiehelle.
Ilmoituksen voi myös tehdä sähköisellä lomakkeella nimellä tai nimettömästi. Tavoitteena on, että kaikki epäkohdat tulisivat tietoon. Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti, ja ne välitetään kyseessä olevan yksikön esimiehelle, päällikölle sekä tulosaluejohtajalle.
Ilmoituksen voi tehdä Hämeenlinnan kaupungin omista palveluista tai ostopalveluista.
Asiakkaan oikeuksien valvonta
Asiakastyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti
Kaupunki kerää säännöllisesti palautetta asiakastyytyväisyyskyselyillä, joiden tuloksia hyödynnetään palveluiden kehittämisessä ja suunnittelussa.
Anna palautetta
Ongelmatilanteissa on suositeltavaa olla yhteydessä suoraan palveluyksikön esimieheen, jonka kanssa tilannetta voidaan lähteä selvittämään.
Palautetta voi myös antaa kaupungin sähköisen palautekanavan kautta. Kaupunki suhtautuu kaikkiin palautteisiin vakavasti, selvittää niissä esille nostetut asiat ja tarvittavat toimenpiteet. Ensisijaisesti palaute toimitetaan yksikön esimiehelle.
Muistutus
Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Ennen muistutuksen tekemistä on suositeltavaa selvittää asiaa palvelua antaneen yksikön esimiehen kanssa. Muistutuksen voi tehdä lomakkeella (pdf) tai vapaamuotoisesti.
Kantelu aluehallintovirastolle tai Valviralle
Mikäli muistutus ei tuota toivottua tulosta tai kyseessä on merkittävä epäkohta, asiasta voi tehdä kantelun aluehallintovirastolle tai Valviralle. Aluehallintovirastot valvovat oman alueensa palvelutuottajien toimintaa. Valvira käsittelee valvonta-asiaa silloin, jos siinä on kysymys periaatteellisesti tärkeästä tai laajakantoisesta asiasta tai on olemassa epäily kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen johtaneesta hoitovirheestä.
Kantelu oikeusasiamiehelle
Eduskunnan oikeuskansleri ja oikeusasiamies ovat ylimpiä laillisuusvalvojia. Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai jos kantelija epäilee, että perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet asianmukaisesti. Kantelun voi tehdä itseään koskevasta asiasta, mutta kannella voi myös toisen puolesta tai yhdessä muiden kanssa.
Terveydenhuoltoon liittyvistä valitusmenettelyistä voit lukea lisää terveyspalveluiden sivuilta.
Sosiaaliasiamies
Sosiaaliasiamies on puolueeton henkilö, jonka tehtävä on neuvoa sosiaalihuollon asiakkaita ja heidän omaisiaan lakien soveltamiseen ja asiakkaiden oikeuksiin liittyen.
Hämeenlinnan kaupunki ostaa sosiaaliasiamiespalvelut Pikassos Oy:ltä. Palvelu on asiakkaille maksutonta.