Ota yhteyttä terveysasemalle, kun olet huolestunut terveydestäsi, sinulla on jokin äkillinen oire tai tarvitset tukea pitkäaikaisen sairauden hoidossa. Terveysasemalla sinua palvelee moniammatillinen tiimi, joka koostuu sairaanhoitajista, lääkäreistä ja fysioterapeutista.
Terveysaseman palveluita voivat käyttää kaikki alueen asukkaat iästä riippumatta. Terveysasemalle voit ottaa yhteyttä sähköisesti verkkosivujen tai puhelimen mobiilisovelluksen (chat tai Omaolo) kautta, soittamalla tai tulemalla paikan päälle. Sinulle tehdään hoidon tarpeen arvio, jonka jälkeen hoitaja ohjaa sinut tarvitsemallesi ammattilaiselle.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Parolan terveysaseman ajanvaraus ja neuvonta, Hattula
Parolan terveysaseman hoidon tarpeen arviointi ja ajanvarausnumero Hattulassa.
Otathan aina ensin yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin ja ajanvaraukseen ennen terveysasemalle saapumista. Numerossa toimii takaisinsoittopalvelu. Nauhoite tulee kuunnella loppuun, jotta takaisinsoitto onnistuu.
Samasta numerosta tavoitat kiireellisen (8.00-15.00) ja kiireettömän (10.00-14.00) hoidon tarpeen arvioinnin sekä suun terveydenhuollon virka-aikaisen päivystyksen.
Hattulan kunnan terveyspalvelujen tuotannosta vastaa Terveystalo Oy.
Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus puh. 036731277
Forssan seudun terveysasemien ajanvaraus ja neuvonta: Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä
Forssan seudun terveysasemien ajanvarauksen ja neuvonnan yhteystiedot puhelinasiointiin voit lukea tästä. Forssan seudun terveysasemia ovat Forssan, Humppilan, Jokioisten, Tammelan ja Ypäjän terveysasemat. Näistä numeroista saat yhteyden terveysasemallesi, kun asiasi ei vaadi välitöntä hoitoa. Välittömän hoidon tarpeessa ole yhteydessä Forssan sairaalan päivystykseen.
Forssan pääterveysasema, ajanvaraus, takaisinsoitto puh. 0341912010
Forssan pääterveysasema, aikuisneuvonta (ryhmä 1, ryhmä 2, ryhmä 3), takaisinsoitto puh. 0341912200
Forssan seudun terveysasemien ajanvaraus (käytössä takaisinsoitto)
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 14:00
Aikuisneuvonta
Maanantai
-
Perjantai
09:00 - 10:00
Diabeteshoitaja
Maanantai
-
Perjantai
09:00 - 10:00
Sosiaaliohjaaja
Maanantai
-
Perjantai
09:00 - 14:30
Kunnat:
Jokioinen,
Tammela,
Forssa,
Ypäjä,
Humppila
Tekstiviestiajanvaraus kuulo- ja puhevammaisille sekä tulkkausta tarvitseville, Hämeenlinna
Kun tarvitset vieraskielisenä tai kuulo- tai puhevammaisena tulkkausta ajanvarauksen tekemiseen, noudata seuraavaa ohjetta: Lähetä tekstiviesti alla mainittuun numeroon. Kirjoita viestiin kielesi nimi. Jos äidinkielesi on esimerkiksi arabia, kirjoita ARABIA. Terveysasema soittaa sinulle takaisin äidinkieltäsi puhuvan tulkin kanssa.
Tekstiviestiajanvaraus kuulo- ja puhevammaisille sekä tulkkausta tarvitseville, Riihimäen seutu
Kun tarvitset vieraskielisenä tai kuulo- tai puhevammaisena tulkkausta ajanvarauksen tekemiseen, noudata seuraavaa ohjetta: Lähetä tekstiviesti alla mainittuun numeroon. Kirjoita viestiin kielesi nimi. Jos äidinkielesi on esimerkiksi arabia, kirjoita ARABIA. Terveysasema soittaa sinulle takaisin äidinkieltäsi puhuvan tulkin kanssa.
Tekstiviestiajanvaraus kuulo- ja puhevammaisille sekä tulkkausta tarvitseville, Forssan seutu
Kun tarvitset vieraskielisenä tai kuulo- tai puhevammaisena tulkkausta ajanvarauksen tekemiseen, noudata seuraavaa ohjetta: Lähetä tekstiviesti alla mainittuun numeroon. Kirjoita viestiin kielesi nimi. Jos äidinkielesi on esimerkiksi arabia, kirjoita ARABIA. Terveysasema soittaa sinulle takaisin äidinkieltäsi puhuvan tulkin kanssa.
Tekstiviestiajanvaraus kuulo- ja puhevammaisille sekä tulkkausta tarvitseville, Janakkala
Kun tarvitset vieraskielisenä tai kuulo- tai puhevammaisena tulkkausta ajanvarauksen tekemiseen, noudata seuraavaa ohjetta: Lähetä tekstiviesti alla mainittuun numeroon. Kirjoita viestiin kielesi nimi. Jos äidinkielesi on esimerkiksi arabia, kirjoita ARABIA. Terveysasema soittaa sinulle takaisin äidinkieltäsi puhuvan tulkin kanssa.
Riihimäen seudun terveysasemien ajanvaraus ja neuvonta: Riihimäki, Hausjärvi, Loppi
Ajanvarausnumerosta voit varata ajan sairaanhoitajalle tai lääkärille kiireettömissä asioissa Riihimäen seudulla (Riihimäen, Lopen ja Hausjärven terveysasemat). Käytössä on takaisinsoittopalvelu.
Riihimäen seudun terveyskeskuksissa on käytössä joustava tiimimalli, jossa seutu on jaettu neljään uuteen terveyskeskusalueeseen. Kutakin aluetta hoitaa oma 4-6 lääkäri-sairaanhoitajatyöparin, lähihoitajan ja fysioterapeutin tiimi, johon myös sosiaalityöntekijä osallistuu. Tiimialueiden lisäksi jokaiselle asukkaalle nimetään osoitteenmukainen omahoitaja-omalääkärityöpari.
Voit olla kontaktissa keneen tahansa tiimin työntekijään saadaksesi hoidon tarpeen arvion tai hoidon. Aiemmin muodostuneet hoitosuhteet pysyvät ennallaan ja listautuneet asiakkaat säilyttävät aina saman työparin. Reseptin uusinnat ohjautuvat suoraan nimetylle omalääkärille. Voit myös varata soittoajan omalle hoitajalle. Soittoajalla voidaan tarkistaa, ovatko sairaus- ja lääkitystietosi terveyskeskuksen potilastietojärjestelmässä ajan tasalla. Tarvittaessa omahoitaja kutsuu sinut vastaanotolle.
Oman tiimisi voit tarkistaa oheisesta tiimikartasta.
Hämeenlinnan terveysasemien ajanvaraus ja neuvonta, Hämeenlinna
Saat numeroon soittamalla hoidon tarpeen arvioinnin ja tarvittaessa ajanvarauksen terveysaseman lääkäreiden ja hoitajien vastaanotolle. Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos linjamme ovat varattuja, kuuntele nauhoite ja toimi ohjeistuksen mukaisesti. Hoitaja soittaa sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Oma terveysasemasi määräytyy pääsääntöisesti asuinpaikkasi perusteella.
Viipurintien terveysasemalla toimii kolme tiimiä:
Tiimi 1 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla A-Kos.
Tiimi 2 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla Kot-Puk.
Tiimi 3 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla Pul-Ö.
Turengin terveysaseman ajanvaraus ja neuvonta, Janakkala
Terveysasemalla toimii omahoitaja/-lääkärijärjestelmä, joka määräytyy asuinpaikkasi perusteella. Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus lääkäreiden ja hoitajien vastaanotolle tapahtuu omahoitajan kautta.
Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos linjamme ovat varattuja, kuuntele nauhoite ja toimi ohjeistuksen mukaisesti. Hoitaja soittaa sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Harvialan, Kauriinmaan ja Tapailan alueiden asukkaat puh. +358 36801432
Hyvikkälän, Kerkkolan, Leppäkosken ja Tarinmaan alueiden asukkaat puh. +358 36801495
Harjurinteen, Heinäjoen ja Kekanahon alueiden asukkaat puh. +358 36801451
Kiirevastaanotto, arkisin klo 8-15 puh. +358 36801430
Kuumolan ja Löyttymäen alueiden asukkaat puh. +358 36801486
Hakamäen, Heikkilän, Paturin ja Pirttimäen alueiden asukkaat puh. +358 36801499
Mäntyniemen, Pyhämäen, Suokulman ja Tohvelan alueiden asukkaat puh. +358 36801442
Normaalit aukioloajat
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 15:30
Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus lääkäreiden ja hoitajien vastaanotolle omahoitajan kautta ma-pe klo 8-12.30.
-
Poikkeusaukioloajat
21.06.2024juhannusaatto
Suljettu
Kunnat:
Janakkala
Tervakosken terveysaseman ajanvaraus ja neuvonta, Janakkala
Terveysasemalla toimii omahoitaja/-lääkärijärjestelmä, joka määräytyy sukunimesi perusteella. Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus lääkäreiden ja hoitajien vastaanotolle tapahtuu omahoitajan kautta.
Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos linjamme ovat varattuja, kuuntele nauhoite ja toimi ohjeistuksen mukaisesti. Hoitaja soittaa sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus lääkäreiden ja hoitajien vastaanotolle omahoitajan kautta ma-pe klo 8-12.30.
-
Poikkeusaukioloajat
21.06.2024juhannusaatto
Suljettu
Kunnat:
Janakkala
Parolan terveysasema, Hattula
Hattulan kunnan terveyspalvelut tuottaa Terveystalo Oy.
Kun sinulla on tarve asioida terveysasemalla, olethan aina ensin yhteydessä puhelimitse. Ajanvarausnumerossamme toimii takaisinsoittopalvelu. Nauhoite tulee kuunnella loppuun, jotta takaisinsoitto onnistuu.
Osoite
Parolantie
42,
13720
PAROLA
Normaalit aukioloajat
Terveysasema on avoinna:
Maanantai
08:00 - 16:00
Tiistai
08:00 - 18:00
Keskiviikko
-
Perjantai
08:00 - 16:00
Muut yhteystiedot
Puhelin
puh.
036731277
(Numerossa toimii takaisinsoittopalvelu. Nauhoite tulee kuunnella loppuun, jotta takaisinsoitto onnistuu)
Kunnat:
Hattula
Ojoisten terveysasema, Hämeenlinna
Ojoisten terveysasema on Hämeenlinnan Puistonmäen kaupunginosassa toimiva terveysasema.
Osoite
Veteraanipolku
1,
13600
HÄMEENLINNA
Normaalit aukioloajat
Terveyskeskus avoinna:
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 15:00
Puheluihin vastataan (takaisinsoittojärjestelmä):
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 14:00
Toimisto avoinna:
Maanantai
08:00 - 09:30, 12:30 - 14:00
Tiistai
08:00 - 09:30, 12:30 - 14:00
Keskiviikko
08:00 - 09:30, 12:30 - 14:00
Torstai
08:00 - 09:30, 12:30 - 14:00
Perjantai
08:00 - 09:30, 12:30 - 14:00
Poikkeusaukioloajat
21.06.2024juhannusaatto
Suljettu
01.01.2024uudenvuodenpäivä
Suljettu
25.12.2023joulupäivä
Suljettu
26.12.2023tapaninpäivä
Suljettu
Muut yhteystiedot
Puhelin
puh.
036219170
(Käytössä on takaisinsoittopalvelu. Puheluihin vastataan klo 8-14.)
puh.
116117
(päivystysapunumero normaalien puhelinaikojen ulkopuolella kiireellisissä asioissa.)
Jokioisten terveysasemalla palvelee lääkärin ja hoitajan vastaanotto.
Vastaanottojen ajanvaraus alkaa arkisin klo 8.00. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Kun soitat ajanvaraukseen, kuuntele tiedote ja toimi annettujen ohjeiden mukaan. Hoitaja soittaa takaisin ja tekee hoidon tarpeen arvioinnin. Kerro hoitajalle asiasi. Asiasi hoidetaan luottamuksellisesti.
Terveysasemalta löytyvät myös neuvolapalvelut ja hammashoitola:
Äitiys- ja lastenneuvolan ajanvaraus ja neuvonta puh. 03 4191 2243
Aikuisneuvonta ja perhesuunnittelun ajanvaraus ja puhelinneuvonta ma-pe klo 9-10, puh. 03 4191 2240
Hausjärven / Oitin lähisasemalla annetaan yleislääkäritasoista, kiireetöntä terveyden- ja sairaudenhoitopalvelua. Lääkäri työskentelee Oitissa neljänä päivänä viikossa maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin.
Kiireellisen hoidon yksikkö PULSSI77 palvelee kiireellistä ja päivystyksellistä hoitoa vaativissa asioissa.
Riihimäen seudun terveyskeskuksessa on käytössä joustava tiimimalli, jossa seutu on jaettu neljään uuteen terveyskeskusalueeseen. Kutakin aluetta hoitaa oma 4-6 lääkäri-sairaanhoitajatyöparin, lähihoitajan ja fysioterapeutin tiimi, johon myös sosiaalityöntekijä osallistuu. Tiimialueiden lisäksi jokaiselle asukkaalle nimetään osoitteenmukainen omahoitaja-omalääkärityöpari.
Oitin terveysasemalle lääkärin aika varataan normaalisti takaisinsoittonumeron kautta soittamalla oman tiimin numeroon. Oman alueen tiimin voit tarkistaa oheisesta tiimikartasta.
Humppilan terveysasemalla palvelee lääkärin ja hoitajan vastaanotto.
Vastaanottojen ajanvaraus alkaa arkisin klo 8.00. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Kun soitat ajanvaraukseen, kuuntele tiedote ja toimi annettujen ohjeiden mukaan. Hoitaja soittaa takaisin ja tekee hoidon tarpeen arvioinnin. Kerro hoitajalle asiasi. Asiasi hoidetaan luottamuksellisesti.
Ypäjän terveysasemalla palvelee lääkärin ja hoitajan vastaanotto.
Vastaanottojen ajanvaraus alkaa arkisin klo 8.00. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Kun soitat ajanvaraukseen, kuuntele tiedote ja toimi annettujen ohjeiden mukaan. Hoitaja soittaa takaisin ja tekee hoidon tarpeen arvioinnin. Kerro hoitajalle asiasi. Asiasi hoidetaan luottamuksellisesti.
Forssan terveysasemalla palvelee lääkärin ja hoitajan vastaanotto.
Vastaanottojen ajanvaraus alkaa arkisin klo 8.00. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Kun soitat ajanvaraukseen, kuuntele tiedote ja toimi annettujen ohjeiden mukaan. Hoitaja soittaa takaisin ja tekee hoidon tarpeen arvioinnin. Kerro hoitajalle asiasi. Asiasi hoidetaan luottamuksellisesti.
Lopen terveys- / lähiasemalla annetaan yleislääkäritasoista, kiireetöntä terveyden- ja sairaudenhoitopalvelua.
Kiireellisen hoidon yksikkö PULSSI77 palvelee kiireellistä ja päivystyksellistä hoitoa vaativissa asioissa.
Riihimäen seudun terveyskeskuksessa on käytössä joustava tiimimalli, jossa seutu on jaettu neljään uuteen terveyskeskusalueeseen. Kutakin aluetta hoitaa oma 4-6 lääkäri-sairaanhoitajatyöparin, lähihoitajan ja fysioterapeutin tiimi, johon myös sosiaalityöntekijä osallistuu. Tiimialueiden lisäksi jokaiselle asukkaalle nimetään osoitteenmukainen omahoitaja-omalääkärityöpari.
Lääkäriaika terveysasemalle varataan normaalisti takaisinsoittonumeron kautta soittamalla oman tiimin numeroon. Oman alueen tiimin voit tarkistaa oheisesta tiimikartasta.
Viipurintien terveysasema on Hämeenlinnan pääterveysasema ja yksi kantakaupungin neljästä terveysasemasta. Samoissa tiloissa toimii myös kaupungin omistama Vanajaveden sairaala.
Viipurintien terveysasemalla toimii kolme tiimiä:
Tiimi 1 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla A-Kos.
Tiimi 2 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla Kot-Puk.
Tiimi 3 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla Pul-Ö.
Osoite
Viipurintie
1-3,
13200
HÄMEENLINNA
Normaalit aukioloajat
Terveysasema avoinna:
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 15:00
Puheluihin vastataan (takaisinsoittojärjestelmä):
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 14:00
Toimisto avoinna
Maanantai
08:15 - 09:45, 12:30 - 14:00
Tiistai
08:15 - 09:45, 12:30 - 14:00
Keskiviikko
08:15 - 09:45, 12:30 - 14:00
Torstai
08:15 - 09:45, 12:30 - 14:00
Perjantai
08:15 - 09:45, 12:30 - 14:00
Poikkeusaukioloajat
21.06.2024juhannusaatto
Suljettu
25.12.2023joulupäivä
Suljettu
26.12.2023tapaninpäivä
Suljettu
01.01.2024uudenvuodenpäivä
Suljettu
Muut yhteystiedot
Puhelin
puh.
116117
(Päivystysapunumero puhelinaikojen ulkopuolella kiireellisissä asioissa)
Tammelan terveysasemalla palvelee lääkärin ja hoitajan vastaanotto.
Vastaanottojen ajanvaraus alkaa arkisin klo 8.00. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Kun soitat ajanvaraukseen, kuuntele tiedote ja toimi annettujen ohjeiden mukaan. Hoitaja soittaa takaisin ja tekee hoidon tarpeen arvioinnin. Kerro hoitajalle asiasi. Asiasi hoidetaan luottamuksellisesti.
Tervakosken terveysasemalla annetaan yleislääkäritasoista terveyden- ja sairaanhoitopalvelua. Terveysasemalla toimii omahoitaja/-lääkärijärjestelmä, joka määräytyy sukunimesi perusteella. Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus lääkäreiden ja hoitajien vastaanotolle tapahtuu omahoitajan kautta.
Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos linjamme ovat varattuja, kuuntele nauhoite ja toimi ohjeistuksen mukaisesti, niin hoitaja soittaa sinulle mahdollisimman pian.
Turengin terveysasemalla annetaan yleislääkäritasoista terveyden- ja sairaanhoitopalvelua. Terveysasemalla toimii omahoitaja/-lääkärijärjestelmä, joka määräytyy asuinalueesi mukaan. Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus lääkäreiden ja hoitajien vastaanotolle tapahtuu omahoitajan kautta ma-pe klo 8-12.30.
Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos linjamme ovat varattuja, kuuntele nauhoite ja toimi ohjeistuksen mukaisesti, niin hoitaja soittaa sinulle mahdollisimman pian.
Riihimäen sairaalassa toimii muun muassa päiväsairaala ja useiden erikoisalojen poliklinikat sekä Riihimäen seudun perusterveydenhuollon vastaanotot, mukaan lukien kiireellisen hoidon yksikkö PULSSI77.
Riihimäen sairaalaa kehitetään modernina sotekeskuksena, jossa perusterveydenhuollon palvelut sulautuvat saumattomasti erikoissairaanhoitoon, varmistaen asiakkaan kannalta optimaalisen hoitoketjun toiminnan.
Kirjautumalla OmaKantaan näet sosiaali- ja terveydenhuollossa sinusta kirjattuja tietoja. Tiedot tulevat näkyviin sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta.
Voit asioida OmaKannassa alaikäisen huollettavasi puolesta. Myös asiointi läheisen puolesta on mahdollista, kun läheisesi on antanut sinulle valtuuden Suomi.fi-valtuuksissa.
Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa www.kanta.fi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Voit tehdä ilmoituksen terveysaseman vaihdosta tältä sivulta löytyvällä sähköisellä lomakkeella.
Terveydenhuoltolain nojalla sinulla on oikeus valita hoidostasi vastaava terveysasema. Terveysasemasi määräytyy asuinkuntasi ja kotiosoitteesi perusteella, jollet ole vaihtanut sitä erillisellä ilmoituksella. Ilmoitus terveysaseman vaihdosta tulee tehdä sekä nykyiselle terveysasemallesi että terveysasemalle, johon siirryt.
Valinnan voit tehdä vähintään vuodeksi ja vain yhdelle terveysasemalle kerrallaan. Hoitovastuu siirtyy toistaiseksi voimassa olevana valitulle terveysasemalle viimeistään kolmen viikon kuluessa vaihtoilmoituksesta.
Voit asioida Sairaanhoitaja-chatissa sellaisissa oireissa tai sairauksissa, jotka sopivat hoidettavaksi etäpalvelussa. Esimerkkejä tällaisista ovat flunssaoireet, silmä-, iho- ja allergiaoireet sekä hyönteisten pistot, vatsaoireet ja naisten virtsatietulehduksiin liittyvät asiat. Sairaanhoitajamme arvion perusteella sinut voidaan tarvittaessa siirtää chat-asiointiin lääkärimme kanssa. Chat-asiointi sairaanhoitajamme kanssa on maksutonta, mutta asioinnista lääkärimme kanssa veloitamme voimassa olevan hinnaston mukaisen asiakasmaksun, josta saat laskun.
Voit asioida chat-palvelussa asuinpaikkakunnastasi riippumatta. Asiointi palvelussa vaatii vahvan tunnistautumisen henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit myös asioida toisen henkilön tai alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.
Kun tunnistaudut palveluun, sinulta kysytään esitietoja mahdollisista oireistasi. Suosittelemme vastaamaan oirekyselyyn aina ja parhaimman tietosi mukaan, jos sinulla on tai on ollut mitään oireita, joiden takia asioit. Jos sinulla on muuta asiaa sairaanhoitajalle, voit valita muun aiheen ja kertoa tilanteestasi.
Chat-asiointi löytyy hyvinvointialueen verkkosivujen oikeasta alakulmasta. Lisäksi löydät chatin Oma Häme -mobiilisovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta.
Omaolon käyttötarkoitus on arvioida asukkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä seuraavissa tilanteissa:
• yksittäisen terveysongelman tai useiden oireiden arviointi
• terveyden ja hyvinvoinnin arviointi
• sairauden tai sen riskien arviointi
• hoitotasapainon arviointi
ja ohjata asukas hoidon piiriin sekä terveyttä ja hyvinvointia edistäviin palveluihin Omaolon sisällä ja ulkoisissa palveluissa.
Omaolo on tarkoitettu yli 15-vuotiaille Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille asukkaille. Koronavirustaudin oirearvio on tarkoitettu yli 1-vuotiaille, alle 15-vuotiaita suositellaan kuitenkin tekemään koronavirustaudin oirearvio vanhemman kanssa. Myös osa määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeista on tarkoitettu alle 15-vuotiaille. Omaoloa käyttävät terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaiset osallistuessaan Omaoloa käyttävän asukkaan hoitoon sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Omaolo ei ole tarkoitettu käytettäväksi henkeä uhkaavissa tilanteissa.
Omaoloa käytetään käyttäjän omalla päätelaitteella (tietokone, mobiililaite) julkisen internetin yli. Omaoloon on integroitu EBMEDS-laite, jonka valmistaja on Kustannus Oy Duodecim.
Sosiaalisen raportoinnin lomakkeella voit ilmoittaa hyvinvointialueella ilmenevistä sosiaalisista ilmiöistä ja asioista, joihin tulisi puuttua.
Tällaisia voivat olla esimerkiksi seuraavat asiat:
Sinulla on herännyt huoli jostain asiasta ja haluaisit tuoda sen viranomaisten tietoon.
Olet havainnut jonkin ajankohtaisen tai toistuvan ilmiön tai ongelman, joka olisi hyvä saattaa viranomaisten tietoon ja ratkaistavaksi.
Olet huomannut jotain ilahduttavaa ja positiivista kehitystä.
Kerätyn tiedon avulla voimme vaikuttaa palveluihin ja pääsemme kiinni ongelmiin jo silloin kun ne ovat vasta aluillaan. Saatamme tiedon poliittisten päättäjien ja viranomaisten tietoon, jotta he voivat vaikuttaa palveluihin ja niiden parantamiseen ja kehittämiseen.
Hoitosuunnitelman esitiedot Hattulan, Hämeenlinnan, Janakkalan ja Riihimäen seudun asiakkaille
Hoitosuunnitelman esitietolomake on käytössä Hattulan, Hämeenlinnan, Janakkalan ja Riihimäen seudun asiakkaille.
Täytä esitietolomake tulevaa käyntiäsi varten. Lomakkeella kerätään kaikki tarvittavat tiedot hoitosuunnitelman laatimiseksi. Voit tallentaa lomakkeen keskeneräisenä ja jatkaa täyttöä myöhemmin. Täytä lomakkeen loppuun sähköpostiosoite ja valitse kohta "Tahdon tallentaa täyttämäni tiedot ja ...". Saat sähköpostiin linkin, josta kautta pääset täydentämään lomaketta ja lähettämään sen terveysasemalle.
Palvelun käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen.
Oman terveysasemasi lääkärin tai hoitajan vastaanotto on ensisijainen hoitopaikkasi kaikissa kiireettömissä sairastumistapauksissa. Vastaanotto toimii ajanvarauksella. Saat neuvoja ja voit tehdä ajanvarauksen vastaanotolle soittamalla terveysasemasi ajanvaraukseen, ottamalla yhteyttä sähköisten palvelukanavien kautta tai asioimalla terveysasemasi vastaanottopisteessä. Puhelimessa, sähköisissä yhteydenottokanavissa ja asiointipisteessä kanssasi asioi hoitaja, joka arvioi tilanteesi, antaa sinulle kotihoito-ohjeet tai varaa sinulle ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle.
Valitse hoidon tarpeen arviointia varten vain yksi seuraavista vaihtoehdoista, älä ota yhteyttä monen yhteydenottokanavan kautta.
Täytä Omaolo -palvelussa oirearviokysely, jonka voit lähettää omalle terveysasemallesi kun vaiva sitä vaatii. Hoitaja ottaa yhteyttä sinuun Omaolo-palvelun kautta. Omaolo-palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Ota yhteys sairaanhoitaja-chatin kautta. Voit asioida sairaanhoitaja-chatissa sellaisissa oireissa tai sairauksissa, jotka sopivat hoidettavaksi etäpalvelussa. Sairaanhoitajamme arvion perusteella sinut voidaan tarvittaessa siirtää chat-asiointiin lääkärimme kanssa. Asiointi palvelussa vaatii vahvan tunnistautumisen.
Soita oman terveysasemasi ajanvarauksen numeroon. Hoitaja tekee puhelimessa hoidon tarpeen arvion. Terveyspalveluissa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Kuuntele nauhoitteen ohjeet ja valitse valikosta asiaasi sopivin vaihtoehto. Jää odottamaan takaisinsoittoa.
Palveluhinnaston mukainen käyntimaksu peritään kolmelta ensimmäiseltä lääkärikäynniltä kalenterivuodessa yli 18-vuotiailta. Hoitajakäynnit ovat maksuttomia. Peruuttamattomasta poisjäännistä peritään käyttämättä jääneen ajan maksu.
Oma Hämeen kotisairaalan liikkuva yksikkö GerBiili hoitaa asiakkaita heille tutussa ympäristössä
Kotisairaalan ja ensihoidon ensimmäinen liikkuva yksikkö GerBiili on aloittanut toimintansa 4. maaliskuuta Oma Hämeessä Kanta-Hämeen hyvinvointialueella.
GerBiilin tavoitteina on hoitaa asiakasta hänelle tutussa ympäristössä sekä estää asiakkaiden tarpeetonta ajautumista päivystykseen ja osastoille – ja näin ollen vähentää päivystyksen kuormitusta. Lisäksi GerBiili tukee kotihoidon ja palveluasumisen ammattilaisia heidän vaativissa tehtävissään tarjoamalla sairaanhoidollista osaamista heidän käyttöönsä. GerBiili tuottaa myös yöaikaista palvelua kotisairaalan palliatiivisille sekä akuuteille potilaille.
Ensimmäisenä Gerbiili otettiin käyttöön Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan alueella. Liikkuvia yksiköitä on tulossa Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle lisää. Forssan ja Riihimäen GerBiilien henkilöstö on rekrytoitu ja koulutukset käynnistyvät huhtikuun puolivälissä.
GerBiilin toiminnan arvoihin ja henkeen kuuluu ennen kaikkea ystävällisyys.
– Ei ole tyhmiä kysymyksiä, eikä niin pieniä asioita, joita ei voisi GerBiilistä kysyä. Meillä ei ole kiire, vaan annamme aikaa tilanteen selvittelyyn ja hoidamme homman tyylikkäästi maaliin, kotisairaalan palvelupäällikkö Sari Valaja-Jokinen kertoo.
GerBiilin suunnittelu alkoi jo vuonna 2020 Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa. Kesäkuussa 2023 varmistui valtiovarainministeriön rahoitus kotisairaalatoiminnan laajentamiselle, jonka yksi osa oli liikkuvan kotisairaalan perustaminen Kanta-Hämeeseen. Syksyllä 2023 mukaan lähti pelastustoimiala, jolloin GerBiilin valmisteluun saatiin lisää hartiavoimaa.
– Toimialarajat ylittävä yhteistyö on yksi asia, minkä hyvinvointialue on mahdollistanut, koska toimimme kaikki nyt samassa organisaatiossa saman sateenvarjon alla, Oma Hämeen ensihoidon tulosaluejohtaja Lasse Hakala sanoo.
– Tavoitteenamme GerBiilissä on auttaa ystävällisellä palveluasenteella kotihoidon ja palveluasumisen kollegoitamme niin, että asiakas saa hyvän ja turvallisen hoidon kotonaan ilman tarvetta kuormittavalle päivystyskäynnille. Ensihoidon tehtävät ovat vuosien saatossa muuttuneet entistä enemmän kotona pärjäämisen arvioimiseen ja tukemiseen, eikä ensihoidolla oikein ole ollut työkaluja näitä tehtäviä hoitaa. Tämän seurauksena asiakkaat ovatkin ajautuneet päivystykseen, mikä ei ole oikea paikka kyseiselle potilasryhmälle.
GerBiilin tarkoitus on toimia siten, ettei 112-puhelua tarvitse soittaakaan, vaan tarkoituksenmukainen hoito saadaan toteutettua asiakkaan kotona kotisairaalan GerBiilin tuottamana tai tukemana. Näin ollen ensihoidon ja päivystyksen kuormitus vähenee ja kiireellisten potilaiden hoito on mahdollista toteuttaa aiempaa tehokkaammin. Kyse on mahdollisimman mielekkäästä palvelusta kotihoidon ja asumispalveluiden asiakkaille ja samaan aikaan myös toiminnallisesti sekä taloudellisesti järkevästi organisoidusta työstä, jonka hyöty kertaantuu hyvinvointialueen eri palveluissa.
GerBiilin toimintaa voi seurata esimerkiksi Instagramissa tilillä @gerbiili_oma_hame.
Oma Hämeen uusi asiakaspalvelu-chat osoitti heti tarpeellisuutensa
Oma Häme vahvisti digitaalisten palveluidensa valikoimaa 23.1., kun asiakaspalvelu-chatin toiminta pyörähti käyntiin.
Näissä asioissa asiakaspalvelu-chat auttaa
Chat-palvelussa asukkaat voivat kysyä palveluneuvonnan ammattilaisilta esimerkiksi verkkosivuihin, Oma Häme -sovellukseen tai yhteystietoihin liittyviä asioita.
Chatissa ei käsitellä potilastietoja, ajanvarauksiin tai laskutukseen liittyviä asioita eikä anneta ohjausta ja neuvontaa terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyen.
Asiakaspalvelu-chat on osoittanut tarpeellisuutensa jo ensimmäisten viikkojen aikana: siellä on palveltu maaliskuun alkuun mennessä jo yli 700 asiakasta.
– Kysymyksiä on tullut laidasta laitaan, esimerkiksi yhteystiedoista ja digitaalisista lomakkeista. Palveluneuvonnan ammattilaiset vielä hieman harjoittelevat asiakaspalvelua uuden kanavan kautta. Pyrimme muun muassa asiakaspalautteiden pohjalta kehittämään palvelua mahdollisimman toimivaksi, projektipäällikkö Tiina Nikkanen kertoo.
Avoinna arkisin klo 9–15
Palvelu on avoinna arkisin klo 9–15 ja siihen pääsee sovelluskaupasta ladattavan Oma Häme -sovelluksen kautta tai aloittamalla chatin osoitteessa omahame.fi. Jonotusaika chatiin on keskimäärin kolme minuuttia ja chat-keskustelun kesto keskimäärin hieman yli yhdeksän minuuttia.
Oma Häme kehittää digitaalisia palveluitaan aktiivisesti vuoden 2024 aikana: Digitaalisen sote-keskuksen palvelut laajenevat mielenterveys-, päihde- ja kuntoutuspalveluiden chateilla. Lisäksi sairaanhoitaja-chatin aukioloaikoja laajennetaan kevään aikana. Digipalveluiden tarkoituksena ei ole korvata fyysisiä vastaanottoja, vaan ne toimivat vaihtoehtoisina väylinä laadukkaiden palveluiden piiriin.
Hyvinvointialuejohtajan esitys palveluverkkosuunnitelmasta: kolme palvelukeskusta ja seitsemän palvelupistettä Kanta-Hämeeseen
Aluehallitus käsittelee Oma Hämeen palveluverkkosuunnitelmaa kokouksessaan 11. maaliskuuta ja todennäköisesti myös 18. maaliskuuta. Aluehallitus ja aluevaltuusto ovat käyneet keskustelua suunnitelman sisällöstä ja muutosten vaikutuksista seminaareissaan ja infoissaan alkuvuoden aikana. Palveluverkkosuunnitelma ja siihen liittyvät muutosesitykset on valmisteltu hyvinvointialueen toimiala- ja tulosaluejohdon yhteistyönä. Aluevaltuusto päättää palveluverkon muutoksista 26. maaliskuuta.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelurakenteita esitetään muutettavaksi Kanta-Hämeessä lähivuosina. Palvelurakenteiden muutosta viedään eteenpäin rinnakkain palveluverkkomuutosten kanssa. Nyt päätöksentekoon tuleva palveluverkkosuunnitelma perustuu aluevaltuuston joulukuussa hyväksymiin palveluverkon määritysperiaatteisiin.
Suunnitelman mukaan sosiaali- ja terveyspalveluja olisi tulevaisuudessa tarjolla Kanta-Hämeessä lähipalveluina palvelukeskuksissa ja palvelupisteissä. Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen palvelukeskukset sijaitsevat asiakkaille tutuissa toimipisteissä, joissa asukkaat ovat jo tottuneet asioimaan laajasti sosiaali- ja terveyspalveluissa. Asiakkaille tarjotaan jatkossa yhä enemmän liikkuvia ja kotiin vietäviä palveluja. Myös etä- ja digipalvelujen kehittämistä jatketaan asiakkaiden tarpeiden mukaan.
– Emme yritä korvata kaikkea palvelua digitaalisilla tai uusilla palvelumuodoilla. Ne on tuotava mukaan tähän kokonaisuuteen, jotta kykenemme annetuilla resursseilla järjestämään palvelut, toteaa hyvinvointialuejohtaja Olli Naukkarinen.
Talouden tasapainottaminen vaatii merkittäviä toimenpiteitä
Muutoksia nykyiseen palveluverkkoon tarvitaan, jotta yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut pystytään järjestämään nykyisellä rahoituksella parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvinvointialueiden rahoitus perustuu valtionrahoitukseen ja hyvin pieneltä osin asiakasmaksuihin. Hyvinvointialueella ei ole verotusoikeutta. Lain mukaan Oma Hämeen on katettava vuosina 2023 ja 2024 syntyvät alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä.
– Hyvinvointialuejohtajat viestivät hyvin selkeästi jo vuosi sitten, että hallittu ja riskit huomioiva muutos vaatii pari vuotta enemmän aikaa kuin meillä nyt on. Ymmärrän valtiontalouden erittäin hankalan tilanteen, enkä kiistä sitä, etteikö menoja voisi leikata. Kuitenkin teemme nyt samanaikaisesti prosessien muutoksia, järjestämistavan muutoksia ja palveluverkkomuutoksia hallinnollisten muutosten ollessa vielä kesken, joten riskit entisestään kasvavat. Tämän kaiken keskellä on syytä korostaa, että toimeenpanovaiheessa palveluiden saatavuuden turvaaminen on ensisijainen asia, painottaa Naukkarinen.
Oma Hämeen tasapainotustarve vuosina 2024–2026 on vähintään 130 miljoonaa euroa. Viime vuoden tilinpäätös jäänee alustavan arvion mukaan noin 60 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Tämän vuoden talousarvio puolestaan on noin 67 miljoonaa euroa alijäämäinen. Samaan aikaan talouden ensimmäisen tasapainotusohjelman säästöt eivät ole toteutuneet odotetulla tavalla ja kustannusten nousu on jatkunut voimakkaana, mikä on vaikeuttanut tasapainottamisen toteutumista.
Talouden saaminen tasapainoon lainsäädännön edellyttämässä määräajassa vaatii merkittäviä muutoksia ja toimenpiteitä, jotka vaikuttavat henkilöstöön ja palveluihin. Oma Häme tasapainottaa talouttaan muiden keinojen lisäksi palveluverkkosuunnitelmalla.
Palveluja tarjolla uusissa paikoissa ja uusilla tavoilla
Hyvinvointialuejohtaja Olli Naukkarinen on tehnyt päätösesityksen aluehallitukselle palveluverkkosuunnitelmasta. Sen mukaan hyvinvointialueen palvelurakenne perustuu kiinteisiin, liikkuviin, siirrettäviin sekä etä- ja digipalveluihin. Aluehallitukselle esitetään, että se esittää aluevaltuustolle hyväksyttäväksi palveluverkkosuunnitelman mukaiset linjaukset, joilla tavoitellaan menojen kasvun hillitsemistä noin 30 miljoonalla eurolla vuoden 2026 loppuun mennessä.
Suunnitellut muutokset koskevat sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelumuotoja, saatavuutta ja toimipisteitä. Palveluita siirretään uusiin paikkoihin ja niitä tarjotaan uusilla tavoilla laadukkuutta ja kustannustehokkuutta tavoitellen.
– Eri sidosryhmät ja asiantuntijat ovat esittäneet aiheellisesti huolensa palveluverkkosuunnitelman vaikutuksista. Yritämme saada aikaan annetussa rahoituskehyksessä ja hyvin tiukassa aikataulussa muutoksia, joista olisi mahdollisimman vähän haittaa asukkaille ja asiakkaille, sanoo hyvinvointialuejohtaja.
– Kiitän valmistelijoita ja päättäjiä asiallisesta prosessista tähän asti. Seuraava kuukausi on varmasti aktiivisen keskustelun aikaa. Viranhaltijat eivät lähde esityksissään siitä ajatuksesta, että paljonko milläkin seudulla tehdään muutoksia palveluihin, vaan esitys nojautuu vahvasti aiemmin hyväksyttyihin määrittelyperiaatteisiin, jatkaa Naukkarinen.
Saatujen lausuntojen ja kommenttien perusteella esitetään erillistä palvelukonseptia haavoittuvassa asemassa olevalle väestönosalle. Palveluiden piirissä on rajallinen määrä asiakkaita Kanta-Hämeessä, joiden hoidon jatkuvuus tai hoitoon hakeutuminen voisi vaikeutua palvelupisteen tai palvelukeskuksen etäisyyden, julkisen liikenteen puutteiden tai muun vastaavan seikan vuoksi, eikä palvelua voida muuten tarjota asiakkaalle.
Palvelukonsepti otettaisiin käyttöön vuoden 2026 alusta. Palvelu voidaan toteuttaa kiinteissä tai siirrettävissä pisteissä, kuitenkin siten, että niissä ei ole päivystysluontoista vastaanottoa eivätkä pisteet ole terveydenhuoltolain 47 §:n tarkoittaman kiireettömän hoidon hoitopaikan valinnanvapauden piirissä.
– Halusin tämän lisäyksen tuoda erityisesti saapuneen palautteen ja vaikutusarvioiden vuoksi, toteaa Naukkarinen.
Kolme palvelukeskusta, seitsemän palvelupistettä
Hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaan Oma Hämeessä kiinteinä toimipisteinä toimisivat palvelukeskukset ja palvelupisteet. Tarkoituksena on, että hyvinvointialue perustaa kolme palvelukeskusta: Forssaan sairaalaan ja pääterveysasemalle, Hämeenlinnaan Ahvenistonmäelle, sekä Riihimäelle sairaalaan ja Penttilänkadun terveysasemalle. Riihimäen palvelukeskusta on suunniteltu myös uuteen sote-keskukseen, joka on vielä tarveselvitysvaiheessa.
Palvelukeskuksissa on tarjolla laajasti palveluita usealta toimialalta. Palvelukeskukset tarjoavat kiireellistä ja kiireetöntä hoitoa sekä apua ja tukea monialaisia palveluita tarvitseville asiakkaille. Esityksen mukaan palvelukeskuksen toimintaa varten vuokrattuja toimitiloja voidaan tarvittaessa lisätä tai vähentää ilman erillisiä toimielinten päätöksiä.
Lisäksi Oma Häme perustaisi seitsemän palvelupistettä, joiden tarkemmista sijainneista taajamissa tai kunnissa päättäisi aluehallitus. Palvelupisteet sijaitsisivat
Jokioisissa
Kalvolassa (Hämeenlinna)
Lopella
Oitissa (Hausjärvi)
Parolassa (Hattula)
Tuuloksessa (Hämeenlinna)
Turengissa (Janakkala)
– Kun olemme valmistelussa miettineet palvelupisteiden sijaintia, emme ole pohtineet kuntarajoja, vaan asukkaiden palvelutarpeita sekä asukaskeskittymiä ja etäisyyksiä. Nyt esitetyssä mallissa 80 prosenttia väestöstä asuu alle 10 kilometrin etäisyydellä palveluista ja 93 prosenttia alle 15 kilometrin etäisyydellä. Koko esityksen taustalla on henkilöstön saatavuus, asukkaiden palvelutarve sekä rahoitus. Myös kiinteistöjen kuntoa ja soveltuvuutta tämän päivän palvelumalleihin on arvioitu, sanoo Naukkarinen.
Uutisen loppuun on koottu tarkemmin esityksiä palveluverkkomuutoksista toimialoittain.
Aluevaltuusto päättää muutoksista 26. maaliskuuta
Palveluverkkomuutoksia tarvitaan, jotta yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut pystytään tuottamaan nykyisellä rahoituksella. Toimipisteisiin ja palvelumuotoihin on tehtävä muutoksia myös siksi, että henkilöstö riittäisi. Muutoksilla halutaan niin ikään vastata ikäihmisten määrän kasvun ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin. Tämänhetkisen esityksen toteutuessa Oma Häme saavuttaisi vuoteen 2030 mennessä yli 100 miljoonan euron kumulatiiviset kustannussäästöt.
Suunnitelman luonnos julkaistiin tammikuussa, ja tavoitteena oli, että suunnitelmista käydään avointa keskustelua ennen päätöksentekoa. Helmikuussa on kerätty näkemyksiä ja kommentteja asiakkailta, asukkailta, henkilöstöltä, sidosryhmiltä ja kunnilta. Aluehallitus esitti lausuntopyynnön kokouksessaan 29. tammikuuta ja lausuntokierros päättyi 23. helmikuuta. Lisäksi suunnitelmien vaikutuksia on arvioitu monin eri tavoin ja eri näkökulmista. Hyvinvointialueen hallinto on käynyt läpi kaikki lausunnot ja asukkailta saadut kommentit, ja ne toimitetaan myös aluevaltuutetuille päätöksenteon tueksi.
Maaliskuun päätöksen jälkeen palveluverkon muutokset toteutuvat vaiheittain lähivuosina, ei yhdellä kertaa. Isoin osa muutoksista alkaa näkyä asiakkaiden palveluissa vuoden 2025 loppupuolella. Käytännön muutoksia ryhdytään valmistelemaan päätösten jälkeen yhdessä henkilöstön kanssa. Myös asukkaiden osallistuminen jatkuu kevään aikana.
Perusterveydenhuollon avopalveluja tullaan tarjoamaan palvelukeskuksissa ja palvelupisteissä hoidon jatkuvuus varmistaen. Perusterveydenhuollon sairaalapalveluita tuotetaan palvelukeskuksissa, ja toiminnan laajuutta arvioidaan jatkuvasti yhteisenä kokonaisuutena vuodeosastotoiminnan ja kotisairaalatoiminnan kanssa. Janakkalan vuodeosaston tilanne arvioidaan erikseen vuonna 2025.
Kuvantamisen palvelut kootaan palvelukeskuksiin. Laboratoriopalveluja tarjotaan palvelukeskuksissa ja palvelupisteissä. Näytteenottopalveluita tuotetaan tarvittavilta osin liikkuvana tai siirrettävänä palveluna.
Erikoissairaanhoidon palveluita tuotetaan palvelukeskuksissa ja keskussairaalassa. Palvelukeskuksessa erikoissairaanhoidon palvelut tuotetaan lähi-, etä- tai konsultaatiopalveluna. Erikoissairaanhoidon osastohoito ja anestesiassa tehtävä leikkaustoiminta keskittyvät keskussairaalaan Assiin.
Mielenterveys- ja päihdepalveluita tuotetaan palvelukeskuksissa, palvelupisteissä ja keskussairaalan yhteydessä. Tarkoituksena on perustaa Oma Hämeelle oma selviämisasema vieroitus- ja korvaushoitoyksikön yhteyteen. Lisäksi perustettavaksi esitetään oma mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumispalvelujen arviointi- ja kuntoutusyksikkö.
Suun terveydenhuollon toiminta siirretään vaiheittain 2030 mennessä kolmeen palvelukeskukseen. Muut palvelut toteutetaan siirrettävissä palvelupisteissä tai tiloissa, joiden kustannukset vastaavat siirrettävää palvelupistettä.
Ikäihmisten palvelut
Ikäihmisten palveluissa lyhytaikainen, ympärivuorokautinen palveluasuminen esitetään keskitettäväksi ensi vaiheessa kuuteen yksikköön: Forssan alueella Intalankartanoon ja Heikanrinteeseen, Hämeenlinnan alueella Voutilakeskukseen ja Ilveskotiin, Janakkalassa Tapailakotiin ja Riihimäen alueella sairaalan tiloihin. Tavoitteena on, että palvelurakennemuutoksen edetessä lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen keskitetään kolmeen yksikköön vuoteen 2028 mennessä.
Perhe-, sosiaali- ja vammaispalvelut
Sosiaalipalveluita, vammaissosiaalityötä sekä lastensuojelun avohuollon, sijaishuollon ja jälkihuollon palveluita tarjotaan jatkossa palvelukeskuksissa ja palvelupisteissä. Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto toimisi jatkossakin pääosin koulujen ja oppilaitosten yhteydessä. Neuvolapalveluja olisi tarjolla palvelukeskuksissa ja palvelupisteissä. Lisäksi hyvinvointialue kokeilee lähivuosina jalkautuvaa neuvolamallia, ensiksi haja-asutusalueella. Jalkautuva neuvola hyödyntää alueen toimipisteitä ja tekee yhteistyötä perhekeskuksen ja varhaiskasvatuksen kanssa.
Sosiaalipalvelut tulevat tekemään yhteistyötä vuoden 2025 alusta aloittavien työllisyysalueiden kanssa. Palveluita tarjotaan asiakkaille yhteiskäyttöisissä palvelupisteissä. Vammaispalvelun uutta, vaativan asumispalvelun yksikköä esitetään perustettavaksi Ilveskodin tiloihin. Ennen perustamista tulee varmistaa, että yksikön kustannukset ovat nykyistä palvelumallia edullisemmat.
Hallinto ja pelastustoimi
Hyvinvointialueen hallinto aiotaan sijoittaa hyvinvointialueen omistamiin tiloihin.
Pelastustoimen palveluverkosto koostuisi jatkossakin sekä päätoimisen henkilöstön että sopimuspalokuntien miehittämistä paloasemista. Nykyinen verkosto on täydentymässä Assi-sairaalan yhteyteen rakennettavalla paloasemalla. Nyt esitetään, että Oitin ja Hikiän paloasemien yhdistämisestä Hausjärvellä käynnistettäisiin esiselvitys.