Maksuvapautusmenettely
Hämeenlinnan terveyspalveluissa on käytössä asiakasmaksuvapautusmenettely. Tarkoituksena on varmistaa, etteivät asiakasmaksut ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Vapautuksen voi saada 1.1.2019 jälkeen laskutetuista maksuista.
Maksuvapautusta voi hakea
- lääkärikäynnistä
- hoitajakäynnistä
- fysioterapiakäynnistä.
Asiakasmaksu voidaan poistaa vain terveyskeskusmaksujen osalta. Lääkärilausunnoista ja todistuspalkkioista ei voi hakea maksun vapautusta.
Miten maksuvapautuksen voi saada?
Asiakasmaksun vapautusta voi hakea Terveyspalvelujen lomakkeet –sivulta löytyvällä asiakasmaksuvapautushakemuksella, joka tulee jättää terveyspalvelujen kirjaamoon 30 päivän kuluessa laskun päiväyksestä. Hakemus löytyy terveyspalvelujen internetsivuilta, terveysasemilta ja kaupungin palvelupisteistä.
Maksuvapautuksen myöntäminen edellyttää, että asiakas ja hänen puolisonsa ovat pienituloisia ja vähävaraisia. Maksuvapautuksen voi saada, jos hakijalla on lisäksi
- myönteinen perustoimeentulotukipäätös (voimassa oleva tai edelliseltä kuukaudelta),
- takuueläkepäätös tai eläketukipäätös
- työmarkkinatukipäätös tai päätös työttömyysturvan peruspäivärahasta
- sosiaaliohjaajan tai sosiaalityöntekijän puoltava lausunto maksuvapautukselle.
Hakemukseen tulee liittää kopio jostakin yllämainitusta päätöksestä. Lisäksi hakemukseen tulee liittää kopio viimeisimmästä verotuspäätöksestä, ellei kyseessä ole myönteinen perustoimeentulotukipäätös.
Maksun vapautusta voi hakea useammasta laskusta kerrallaan. Maksettuja laskuja ei hyvitetä takautuvasti.
Terveyspalvelujen kirjaamon yhteystiedot:
Viipurintie 1-3, D-siipi, 2-krs, 13200 Hämeenlinna
kirjaamo.terveys@hameenlinna.fi
Lomakkeet voi palauttaa pääterveysaseman pääaulan infopisteen postilaatikkoon. Pisteeltä saa myös uusia hakemuslomakkeita.
Lisätietoja antaa:
Terveyspalvelujen tukipalvelujen palvelupäällikkö Satu Aaltonen, p. 0407705480, satu.aaltonen@hameenlinna.fi
Tietopalvelusihteeri Liisa Moilanen, p. 03 621 9921, kirjaamo.terveys@hameenlinna.fi