Potilasasiamies
1.1.2023 alkaen hämeenlinnalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaa Kanta-Hämeen hyvinvointialue eli Oma Häme. Hyvinvointialueuudistuksen astuttua voimaan 1.1.2023 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden järjestämisvastuu siirtyy 11 Kanta-Hämeen kunnalta sekä kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle. Henkilökunnan ja palveluiden puhelinnumerot säilyvät. Sähköpostiosoitteet vaihtuvat muotoon etunimi.sukunimi@omahame.fi 1.1.2023 alkaen. Palvelut jatkuvat kuten aiemmin: voit asioida samoissa toimipaikoissa kuin tälläkin hetkellä. Asiakkaita ja potilaita palvelevat pääsääntöisesti samat tutut ammattilaiset, tutulla terveysasemalla tai sosiaalihuollon palveluissa. Myös erikoissairaanhoidon palvelut löytyvät edelleen samoista paikoista.
Potilasasiamiehen tehtävät on määrätty laissa potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992.
Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa sekä neuvoa potilaita ja terveydenhuollon henkilöä potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta koskevissa asioissa.
Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm. terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja.
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä ja Hämeenlinnan terveyskeskuksessa on kaksi potilasasiamiestä. Molemmat potilasasiamiehet palvelevat sekä sairaanhoitopiiriä että terveyskeskusta koskevissa asioissa.
Potilasasiamies
- neuvoo potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- ohjaa ja avustaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvausvaatimuksen laatimisessa
- tiedottaa potilaan oikeuksista
- toimii muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Puhelinajat
Potilasasiamiesten puhelinnumero on 03 629 3204
Takaisinsoittopalvelu on auki ma-to 8 -12.00.
Ma-to kello 12.00 mennessä tulleisiin soittopyyntöihin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä
Voit jättää yhteydenottopyynnön myös tekstiviestitse numeroon 045 73965639. Tähän numeroon ei ole mahdollista soittaa tai laittaa multimediaviestejä.
Tiina Ketola-Mäcklin, tiina.ketola-macklin@omahame.fi
Kirsi Vilpa, kirsi.vilpa@omahame.fi
Tapaamiset
Asiakastapaamisiin tulee varata aika etukäteen.
Käyntiosoitteet
KHSHP Hämeenlinnan yksikkö, C-rakennus
Ahvenistontie 20, 13530 Hämeenlinna
KHSHP Riihimäen yksikkö
Kontiontie 77, 11120 Riihimäki
Yleistietoa
Potilaalla on oikeus saada laadultaan hyvää hoitoa ja kohtelua. Hoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön potilas (tai poikkeustapauksissa myös hänen omaisensa) voi tehdä kirjallisen muistutuksen hoitopaikkansa terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle.
Ennen muistutuksen tekemistä asia kannattaa yrittää selvittää potilasta hoitaneen henkilökunnan kanssa.
Jos haluat valittaa hoidosta tai kohtelusta, voitte tehdä sen oheisilla lomakkeilla:
- Hämeenlinnan terveyskeskus muistutuslomake (pdf)
- Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri muistutuslomake (pdf)
Mikäli epäilette, että hoito tai hoidon laiminlyönti on aiheuttanut teille henkilövahingon, teillä saattaa olla oikeus korvaukseen potilasvahingosta. Lisätietoa Potilasvakuutuskeskuksen sivuilta.
Potilasvahinkoilmoituslomake pdf-tiedostona
Hallintokantelulomake (pdf)
Lääkevahinkolomakkeet (pdf)