Sote ammattikortti
1.1.2023 alkaen hämeenlinnalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaa Kanta-Hämeen hyvinvointialue eli Oma Häme. Hyvinvointialueuudistuksen astuttua voimaan 1.1.2023 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden järjestämisvastuu siirtyy 11 Kanta-Hämeen kunnalta sekä kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle. Henkilökunnan ja palveluiden puhelinnumerot säilyvät. Sähköpostiosoitteet vaihtuvat muotoon etunimi.sukunimi@omahame.fi 1.1.2023 alkaen. Palvelut jatkuvat kuten aiemmin: voit asioida samoissa toimipaikoissa kuin tälläkin hetkellä. Asiakkaita ja potilaita palvelevat pääsääntöisesti samat tutut ammattilaiset, tutulla terveysasemalla tai sosiaalihuollon palveluissa. Myös erikoissairaanhoidon palvelut löytyvät edelleen samoista paikoista.
Kaikki Valviran Terhikki-rekisteriin kuuluvat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat Sote ammattikortin käyttäjiä. Organisaatiokohtaista henkilöstökorttia käyttävät terveydenhuollon organisaation muu henkilöstö esimerkiksi osastonsihteerit ja tietotekniset henkilöt. Toimijakorttia käyttävät terveydenhuollon ulkopuoliset sidosryhmät esimerkiksi tietojärjestelmätoimittajat sekä konsultit. Toimijakortti on myös organisaatiokohtainen.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikön tai apteekin ammattilaiset voivat tilata väestörekisterikeskuksen myöntämän Sote ammattikortin (VRK-kortti) Hämeenlinnan terveyspalveluiden rekisteröintipisteestä.
Uuden kortin voi myös tilata suoraan WebVartista, mikäli sinulla on vielä voimassa oleva ammattikortti. Ammattikortin voi hankkia myös mistä tahansa julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä.
Muiden kuin Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden ammattikorttien tilaaminen on maksullinen palvelu. Rekisteröintipalvelun hinta on 35 € ( ammattikortti, uuden PUK-koodin tilaaminen tai varakortin tekeminen).
Rekisteröintipisteissä ei ole kuvausmahdollisuutta, eli kortti tilataan kuvattomana.
Henkilön on saavuttava henkilökohtaisesti rekisteröintipisteeseen saadakseen VRK:n ammattikortin. Asioidessaan rekisteröintipisteessä on henkilöllä oltava mukanaan poliisin myöntämä voimassaoleva henkilötodistus tai passi. Muilta kuin Suomen kansalaisilta edellytetään aina passia.
Yhteystiedot
Puh. 03 621 9911 tai 03 621 9909
Pääterveysasema, Viipurintie 1-3, 2 krs.
Kortinhaltijan vastuu ja kortin katoaminen
Ammattikortti on henkilökohtainen ja on tarkoitettu ainoastaan kortinhaltijalle. Kaikki kortilla tehtävät sähköiset toiminnot tapahtuvat kortinhaltijan toimesta. Korttia on säilytettävä huolellisesti ja erillään tunnusluvuista. Kortin taustapuolella oleva sarjanumero on syytä tallettaa mahdollista kortin sulkemista varten.
Mikäli kortti on vahingoittunut, kadonnut, anastettu tai tarpeeton, on tästä ilmoitettava välittömästi sulkupalveluun väärinkäytösten estämiseksi. Sulkupalvelu toimii ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä:
- puh. 0800 162 622 (maksuton Suomesta soitettaessa),
- ulkomailta soitettaessa +358 800 162 622 (+paikallisen operaattorin veloitus).
Kortinhaltijan vastuu kortista päättyy, kun ilmoitus kortin sulkemisesta on vastaanotettu sulkupalvelussa.