Alvettulan kylän joulukalenteri avautuu

Yhteisöllinen Alvettulan kylä kutsuu kurkistamaan kylään! Alvettulan joulukalenteri on valoa, pieniä tapahtumia sekä kylään ripoteltuja kalenteriluukkuja.

Alvettulan kylän tienoo henkii historiaa, mutta samalla myös nykypäivää ja kehittymistä. Tänä vuonna kutsumme kurkistamaan jälleen talviseen Alvettulaan ja kylän joulukalenteriin. Aikanaan kauppias Ruuskasella oli valometsä, jota ihmiset tulivat katsomaan kauempaakin. Nyt kyläyhteisö tempaisee ja haluaa koristella kylää valoin ja kuusin.

Mitäköhän Peltosirkulla, kyläkaupalla, Kartanon Helmessä ja Bobackan pihatorpalla tapahtuu?  Joulukalenterin kohteet löytyvät kyläkaupan ilmoitustaululta sekä  www.alvettula.fi

Kalenteri avautuu 1.12. ja jatkuu loppiaiseen asti. Pitkin kylää sijaitsevat luukut avautuvat päivittäin.

Alvettulan joulukalenteri on osa Avoimet Joulukylät -tapahtumien kokonaisuutta. Toivotamme kaikki kurkistamaan kylän joulukalenteriin!

Ajankohtaista Alvettulassa

Reilun 300 asukkaan kylä on aktiivinen kesät talvet. Joulukalenterin avulla voi nyt tutustua talviseen kylään, ympäristöön ja kylän palveluihin. Asumiseen kyläidyllissä löytyy lisätietoja https://www.alvettula.fi/asumaan. Sivuilta löytyy myös kartta, jossa tietoa myytävistä ja vuokrattavista asumisvaihtoehdoista.

Uusia keinoja asukkaiden löytämiseksi jatketaan myös vuonna 2024 Hämeen Kylät ry:n Polku kylään -hankkeen kanssa. Kokeilut ja kyläasumisen kehittämistä tehdään Hämeenlinnan kaupungin ja Alvettulan kanssa sekä Hattulan Lepaalla ja Janakkalan Vähikkälässä. Kylät ovat kaikki vanhoja kulttuuriympäristöjä ja samalla eläviä, kokeilunhaluisia kyläyhteisöjä. Kaikissa kolmessa kylässä on kyläkoulut ja paikallisia palveluja.

Alvettulassa ja Vähikkälässä on käynnissä myös kurssiyhteistyö HAMK:n ja LAB-ammattikorkeakoulujen kanssa asumisen edistämiseksi. Opiskelijoiden kehittämissuunnitelmia esitellään Alvettulassa la 9.12 klo 12 alkaen. Tilaisuus on kaikille kiinnostuneille avoin.

Polku kylään -hanketta rahoittaa Leader-Linnaseutu EU:n maaseutuohjelmasta.

Lisätietoja:
Alvettulan kyläyhdistys