ARS FENNICA 2021 -näyttely avautuu Hämeenlinnan taidemuseossa

Vuonna 2021 tulee kuluneeksi 30 vuotta ensimmäisen ARS FENNICA -palkinnon jakamisesta. Juhlavuoden kunniaksi viiden pohjoismaisen palkintoehdokastaiteilijan Eija-Liisa Ahtilan (Suomi), Anne-Karin Furunesin (Norja), Jesper Justin (Tanska), Viggo Wallensköldin (Suomi) ja Magnus Wallinin (Ruotsi) teoksista koostuva näyttely nähdään Hämeenlinnan taidemuseossa, säätiön perustajien kotikaupungissa. Näyttely on esillä Engel-rakennuksessa 15.10.2021–3.4.2022.

ARS FENNICA on Suomen merkittävin kuvataidepalkinto. Sen jakaa Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö ARS FENNICA sr joka toinen vuosi ja se myönnetään tunnustuksena korkeatasoisesta ja persoonallisesta taiteellisesta työstä.

ARS FENNICA 2021 -palkinnonsaajan valitsee kansainvälinen taideasiantuntija. Lisäksi näyttelyvierailla on mahdollisuus äänestää omaa suosikkiaan näyttelyssä. Palkinnonsaaja ja yleisön suosikki julkistetaan keväällä 2022.

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö sr on toteuttanut ARS FENNICA 2021-näyttelyn yhteistyössä Hämeenlinnan taidemuseon kanssa. Näyttelyn yhteistyökumppanina toimii Pro Av Saarikko Oy.

Tutustu palkintoehdokastaiteilijoihin ARS FENNICAn kotisivuilla.

ARS FENNICA 2021 -palkintoehdokastaiteilijat 17.8.2021 Hämeenlinnassa. Kuva: Petra Kotro

ARS FENNICA -näyttelyillä suuri merkitys Hämeenlinnan taidemuseolle

”Olemme täällä Hämeenlinnassa erityisen iloisia siitä, että saamme juhlistaa ARS FENNICA -palkinnon merkittävää 30-vuoden taivalta toteuttamalla yhteistyössä Ars Fennica -säätiön kanssa juhlavuoden näyttelyn museossamme”, kertoo Hämeenlinnan taidemuseon johtaja Jenny Valli ja jatkaa: ”ARS FENNICA -näyttelyt ovat tuoneet ja tuovat ajankohtaista ja merkittävää kansainvälistä, erityisesti pohjoismaista, taidetta kaupunkiimme.” Hämeenlinnan taidemuseossa on vuosien varrella nähty eri muodoissa ARS FENNICA -näyttelyitä yhteensä yhdeksän.

”ARS FENNICA -näyttelyiden lisäksi yhteistyö tuo myös pitkäkestoisia ja laajoja vaikutuksia, jotka säteilevät koko kuvataidekentälle, sillä Leena ja Kari Niemistö ovat hankkineet ARS FENNICA -ehdokkaiden ja palkittujen taiteilijoiden teoksia museoomme talletettuun Niemistö-kokoelmaan näinä menneinä vuosikymmeninä,” muistuttaa Valli. ”Niemistö-kokoelma on vaikuttava ja merkittävä lisä museomme kokoelmatoimintaan. Yhtä aikaa ARS FENNICA 2021 -näyttelyn kanssa Hämeenlinnan taidemuseon Lohrmann-rakennuksessa nähdään esimerkiksi 20.11.2021–16.10.2022 Kanta-Hämeen alueen nuorten Niemistö-kokoelmasta kuratoima Elämän äärellä -näyttely.”

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö – ARS FENNICA sr toteuttaa ARS FENNICA 2021 -näyttelyn yhteistyössä Hämeenlinnan taidemuseon kanssa. Näyttelyn yhteistyökumppanina toimii Pro Av Saarikko Oy.

Lisätietoja näyttelystä Hämeenlinnan taidemuseon verkkosivuilta