Aulangolla uusi rooli lasten ja nuorten oppimisympäristönä

Aulanko on saanut uuden roolin, kun se toimii lasten ja nuorten oppimisympäristönä, joka yhdistää luonnon ja liikunnan. Kokonaisuus on rakennettu kaksivuotisessa Luonnollinen liike -hankkeessa, joka päättyy elokuun lopussa. Mm. Aulangolle luodut retkipaketit täyttävät Opetushallituksen vaatimukset niin, että ne soveltuvat suoraan osaksi koulujen opetussuunnitelmaa.

Hankkeen taustalla on Lasten Liikunnan Tuki ry, joka on erikoistunut lasten ja nuorten liikuttamiseen ja on kehittynyt edelläkävijäksi liikunnan yhdistämisessä osaksi koulunkäyntiä ja päiväkerhotoimintaa. Rahoittajina ovat toimineet myös Euroopan aluekehitystuki (EAKR) sekä Hämeenlinnan kaupunki.

– Tämä kaikki saattaa kuulostaa tylsältä ja byrokraattiselta, mutta siitä ei todellakaan ole kysymys, sanoo hankkeen vetäjänä toiminut Minna Niskanen.

Lähtökohta oppimiseen on innostuminen, positiivisten kokemusten ja uusien elämysten hankkiminen. Tähän Aulangon luonnonsuojelualue tarjoaa ainutlaatuiset puitteet.

Yksi osa kokonaisuutta ovat mm. erilaiset retkipäivät, joista tulijat voivat valita omalle ryhmälleen mieluisimman. Kolme tuntia kestävät retket täyttää mukava tekeminen ja tehtävät, liikunta tulee kuin itsestään siinä sivussa. Kyseessä ei siis ole mikään hikiliikunta vaan silmät auki kulkeminen metsän siimeksessä.

Retkiä on nyt järjestetty hankkeen aikana useita ja palautteet ovat olleet Minna Niskasen mukaan todella rohkaisevia. Aulanko tarjoaa taatusti tulijalleen elämyksiä, joita hän ei ole ennen tiennyt olevan olemassakaan. Niistä seuraa pieniä oivalluksia, jotka kantavat läpi elämän, hän uskoo.

– Me vanhemmat olemme usein juuttuneet jo kauan sitten omassa nuoruudessamme omaksumiimme asenteisiin ja elämäntapaan, mutta nuoret ovat omaansa vasta muodostamassa. Me tiedämme millaisia ympäristöön ja elintapoihimme liittyviä haasteita meillä on edessä. Siksi tämä työ on tärkeää ja tämä on yksi konkreettinen osoitus siitä, että juhlapuheet voidaan muuttaa myös käytännön teoiksi jos tahtoa on, Minna Niskanen sanoo.

Retkipäivien sisällöt, niiden koeretket ja muut uudet sisällöt on nyt rahoitettu hankkeen avulla. Hanke kuitenkin päättyy elokuun lopussa. Lasten Liikunnan Tuki ja Hämeenlinnan kaupunki keskustelevat saatujen kokemusten pohjalta mahdollisesta jatkosta.

– Olisi sääli jos tässä nyt tehty työ valuisi hukkaan, Minna miettii. Ilman valmiiksi mietittyjä vaihtoehtoja ei koulun arjessa ole opettajalla mitään mahdollisuuksia tällaisia luoda, hän sanoo. Sama pätee myös varhaiskasvatukseen eli päiväkotilapsiin, joista monelle luontokokemukset metsässä ovat aivan uusia elämyksiä.

Lisätiedot:

Lasten Liikunnan Tuki ry, Juha Liedes, toiminnanjohtaja