Avoimissa Joulukylissä mukana jo 350 jouluista tapahtumaa

Toista kertaa järjestettävä valtakunnallinen Avoimet Joulukylät on tähän mennessä kerännyt 350 ilmoitettua tapahtumaa kartalle. Avoimet Joulukylät -konseptin ideana on saada kylien ja kyläyhdistysten tapahtumille näkyvyyttä ja samalla houkutella vierailijoita jouluisiin kyliin ja esitellä kylien monipuolista toimintaa. Tapahtumia on ilmoittautunut mukaan kaikista Suomen maakunnista.

”Luvassa on jälleen joulumarkkinoita ja -myyjäisiä, joululaulutilaisuuksia, tonttupolkuja ja kynttiläkulkueita. Joulukylissä tapahtuu läpi marras- ja joulukuun, joten joulutunnelmaa, herkkuja joulupöytiin ja lahjoja kuusten alle voi käydä hakemassa sadoista eri kylistä koko jouluajan”, kertoo tapahtumasta vastaava Suomen Kylät ry:n järjestökoordinaattori Marianne Liitelä.

Kanta-Hämeestä mukaan on jo ilmoittautunut 10 tapahtumaa seuraavissa kylissä: Tarinmaa, Ryttylä, Lammi, Tanttala, Pilpala, Rehtilä, Tourunkulma, Letku, Vähikkälä ja Alvettula. Mukana on tunnelmallisia joulun avauksia, myyjäisiä niin ulkona kuin kylä- ja seurantaloilla. Joulupuuron makuun pääsee monessa paikassa.

Alvettulassa on koottu joulukalenteri, joka sisältää useita tapahtumia sekä myös luukkuja kyläkoulun ikkunoissa. Vähikkälässä seurantalolla on sekä kierrätystapahtuma että koulun kuusijuhla oppilaiden joulunäytelmällä. Hämeen Kylät ry:n kyläasiamies Elina Leppänen tietää, että kartalla eivät ole vielä kaikki kylien joulutapahtumat ja kertoo, että ilmoittautumisaikaa on jatkettu tapahtumien järjestäjille 28.11. saakka.

Jouluisia henkilöitä punaisen aitan edessä lumisateessa.

Kaikki tapahtumat yhdellä kartalla

Avoimet Joulukylät kokoaa kyläyhdistysten tai vastaavien yhdistysten järjestämät joulutapahtumat yhdelle Avoimet Joulukylät -kartalle. Kartalta voi katsoa lähellä sijaitsevat tai matkan varrelle osuvat joulutapahtumat. Kaikki ilmoitetut tapahtumat löytyvät osoitteesta www.suomenkylat.fi/avoimetjoulukylat.

Avoimet Joulukylät on Suomen Kylien ja maakunnallisten kyläyhdistysten yhteinen ja koko Suomessa toteutettava tapahtumakokonaisuus. Joulutapahtumia järjestävät kylät ovat saaneet käyttöönsä Avoimet Joulukylät -logon sekä erilaisia valmiita kuvituskuvia ja mainospohjia oman tapahtumamarkkinointinsa tueksi.

Vuonna 2022 ensimmäistä kertaa toteutetussa Avoimet Joulukylät -tapahtumassa oli mukana 297 joulutapahtumaa ja niissä oli arviolta yhteensä 51 000 kävijää. Tälle vuodelle on siis odotettavissa kasvua ja Avoimet Joulukylät vakiinnuttaa asemansa Suomen Kylien joka vuotisena tapahtumana.

Verkkosivu: https://suomenkylat.fi/avoimetjoulukylat

Kartta: https://suomenkylat.fi/joulukylat-kartalla