COVID19-tilanteesta tiedoksi maahanmuuttajille

Suomessa ja myös Hämeenlinnassa on todettu Covid19-virusta. Tunnetumpi nimi on koronavirus.

Suomessa on poikkeustila

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi Suomen hallitus on säätänyt poikkeustilan ainakin ajalle 18.3.-13.4.2020. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi koulut, kirjastot ja harrastuspaikat ovat kiinni. Kaupat ja apteekit ovat auki. Viranomaiset tapaavat asiakkaita nyt pääsääntöisesti puhelimitse.

Mistä saat tietoa Hämeenlinnan asioista?

Seuraa ajankohtaista tiedotusta internetissä:

Sosiaalisessa mediassa:

Mikä on koronavirus?

Koronavirus on virus, joka aiheuttaa flunssaoireita. Oireita voivat olla korkea kuume, lihassärky, yskä, hengenahdistus ja väsymys. Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä, eivätkä ne ole vaarallisia kaikille. Oireet voivat olla vaarallisia ihmisille, joilla on perussairaus (kuten astma, diabetes ja sydän- ja verisuonitauti) tai jotka ovat yli 70-vuotiaita.

Miten ehkäiset viruksen leviämisen?

Hyvä hygienia on paras tapa ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Pese kädet usein huolellisesti vedellä ja saippualla. Suojaa suusi, kun yskit tai aivastat. Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa. Älä yski tai aivasta kämmeneesi. Vältä kontakteja muihin ihmisiin. Älä tapaa läheisiä tai tuttavia.

Miten toimit, jos epäilet tartuntaa

• Jos koet lieviä hengitystieoireita, jää kotiin sairastamaan ja vältä muiden altistamista mahdolliselle tartunnalle. Älä hakeudu terveysasemalle. Älä vieraile muiden luona.
  • Jos tilasi heikkenee tai tarvitset neuvoja hoitoon, niin tee OmaOlo-palvelussa arvio tai soita terveysasemalle.
  • Voit soittaa arkipäivisin klo 8-18 omalle terveysasemallesi ja iltaisin sekä viikonloppuisin Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystykseen, puhelin 03 629 4500.
    • Hauhon terveysasema: p. 03 621 9140
    • Idänpään terveysasema: p. 03 621 9145
    • Jukolan terveysasema: p. 03 621 9150
    • Kalvolan terveysasema: p. 03 621 9160
    • Lammin terveysasema: p. 03 621 9130
    • Ojoisten terveysasema: p. 03 621 9170
    • Rengon terveysasema: p. 03 621 9175
    • Viipurintien terveysasema: ajanvarausnumero on sukunimen perusteella:
      • A-Kos, p. 03 621 9185
      • Kot-Puk, p. 03 621 9165
      • Pul-Ö, p. 03 621 9881

Hämeenlinnan kaupungin Akuutti arkiapu-palvelu

Hämeenlinnan kaupunki on perustanut Akuutti arkiapu-palvelun. Palvelu on tarkoitettu lähtökohtaisesti heille, joilla on vaikeuksia pärjätä itse tai joilla ei ole läheisapua omissa verkostoissaan.

Palvelua voi pyytää

• soittamalla numeroon 03 621 7200, auki ma-pe klo 9-18 ja la-su 10-14 tai
  • sähköpostilla akuutti.arkiapu@hameenlinna.fi.
    Laita viestiin seuraavat tiedot: nimi, puhelinnumero ja minkälaista apua tarvitset.