Eliel Aspelin -taidekirjapalkinto teokselle Paul Osipow

Iittalan XXIII Valtakunnallinen Taidekirjapäivä palkitsi vuoden 2019 parhaan taidekirjan Eliel Aspelin -palkinnolla, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos.

Voittaja julkistettiin koronaepidemian takia 6.6. klo 12 verkossa osoitteessa. Katso video voittajan julkistamisesta ja tuomariston perustelut.

Eliel Aspelin -kilpailun järjestää Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2019 julkaistua teosta.

Vuoden taidekirja 2019 on kuin selätön puhki luettu kirja, jonka kanteen on tuttavallisesti maalattu kirjaimet P A U L

Vuoden 2019 taidekirjaksi valittiin teos Paul Osipow.

Tuomaristo perustelee valintaa sillä, että tätä taidekirjaa ei voi olla huomaamatta. Kiinnostava ulkoasu saa tarttumaan teokseen, joka on todella ansaittu kunnianosoitus Paul Osipowin elämäntyölle ja 60 vuotta kestäneelle merkittävälle taiteilijan uralle.

Paul Osipowin taiteesta kertova, monella tavalla ajankohtainen teos on taidekirja, jonka sävähdyttävään ulkoasuun on panostettu. Tästä vastaavat ansiokkaasti graafinen suunnittelija Penni Osipow ja visuaalinen suunnittelija Teemu Pokela.

Paul Osipowia ja hänen tuotantoaan koskevat tekstit ovat taidemaalari Silja Rantaselta ja taidekriitikko Timo Valjakalta, jotka ovat kokeneita ja ansioituneita taidemaailman monipuolisia toimijoita.

Helsingin Taidehallissa pidettyyn Osipowin retrospektiiviseen näyttelyyn liittyvä teos perehdyttää katsoja-lukijan mainiosti taiteilijan tuotannon rehevyyteen, värikkyyteen ja moninaisiin muodonmuutoksiin.

Neljä kunniamainintaa

Voittajan lisäksi tuomaristo palkitsi kunniamaininnalla neljä taidekirjaa.

Ensimmäisen kunniamaininnan sai teos Emil Cedercreutz 1879-1949 / Annika Waenerberg, Manuel Velez Cea, SKS.4.

Kolme yhtä arvokasta kunniamainintaa jaettiin teoksille:

Hjalmar Munsterhjelm / Teppo Jokinen et al., Hämeenlinnan taidemuseo, PARVS

Jacob Hashimoto: The Infinite Curve / Elina Forsblom, Turku: Makasiini Contemporary

Lemminkäisen arvoitus: erään taulun tarina / Tarja Talvitie, Minna Turtiainen, Serlachius Museot, PARVS

Emil Cedercreutz 1879-1949 -teos on seikkaperäinen ja huoliteltu taidekirja, joka tuo loistavan lisän suomalaiselle taidehistorian tutkimukselle paikaten puuttuvaa ja täydentäen aiempaa tietoa.

Se nostaa esille taiteilijan tuotannosta teemoja, jotka ovat nykyisinkin ajankohtaisia. Tutuksi tulevat kiehtovalla tavalla taiteilijan tuotannon vähemmän tunnetut puolet. Kirja on kuvateoksena elämyksellinen, hienostunut ja aistillinen.

Hjalmar Munsterhjelm on taidekirja, joka yllättää herkän kauniilla hienostuneisuudellaan. Se tuo tunnetun ja laajan yleisön parissa suurta suosiota nauttineen taiteilijan tuotannon esiin tuoreella ja nykykatsojaa viehättävällä tavalla.

Hämeenlinnan taidemuseon näyttelykirjan työryhmä koostuu ansioituneista ja merkittävistä tutkijoista. Sen ovat kirjoittaneet Helsingin yliopiston taidehistorian dosentti Teppo Jokinen ja taidehistorian professori Ville Lukkarinen,

Ateneumin taidemuseon amanuenssi tutkija Anne-Maria Pennonen ja vastaava konservaattori Katariina Johde sekä Materiaalianalyysikeskuksen tutkija Hanne Tikkala. Näyttelykirjan hienosta ulkoasusta vastaa kustannusyhtiö PARVSin graafikko Ville Karppanen.

Jacob Hashimoto: The Infinite Curve -teos edustaa kilpailussa vähemmän nähtyä ulkomaalaisen nuoren taiteilijan tuotannon esittelyä. Taiteilijan teoksissa näkyy itäaasialainen ikiaikainen leijaperinne. Kirjan taitto on mukaansa tempaava ja taidokas. Teos esittelee Hashimoton taidetta hulvattomasti. Tuore typografian ja taideteosten monipuolinen varioiva käyttö ihastuttavat. Kirjassa teokset pääsevät vahvaan vuorovaikutukseen katsojan kanssa; taiteen salaisuus toteutuu.

The Infinite Curve on Turun Makasiini Contemporaryn näyttelykirja. Kirjan hienosta ulkoasusta ja graafisesta suunnittelusta vastaa AD Elina Forsblom. Taidehistorioitsija Lars Saaren englanninkielinen essee avaa taitavasti taiteilijan tuotannon taustoja.

Lemminkäisen arvoitus: erään taulun tarina on laadukas ja hauska teos, joka laajentaa taidekirjojen aihetta taideteoksen aitouden tutkimuksen suuntaan. Kirja nostaa ansiokkaasti esiin sen puolen taiteen tutkimuksessa, joka usein jää piiloon. Kirjan havainnolliset kuvat konkretisoivat tutkimuksen kulkua kuin salapoliisitarinassa, kun kalevalaisesta aiheesta tehdyn maalauksen alkuperää jäljitetään.

Kirjan on julkaissut Serlachiuksen museot. Seikkaperäiset ja innostavat tutkimustekstit ovat kahden taidehistorioitsijan käsialaa, Serlachius-museoiden kokoelmapäällikkö Tarja Talvitien ja Gallen-Kallelan museon kokoelmapäällikkö Minna Turtiaisen. Onnistuneesta taitosta ja ykkösluokkaisesta typografisesta ulkoasusta vastaa graafinen suunnittelija Minna Luoma.

Kilpailuun osallistui runsaasti kiinnostavia ja merkittäviä taidekirjoja

Kilpailuun osallistuneet 35 taidekirjaa avaavat monipuolisen ja rikkaan näkymän taiteeseen ja taidekirjallisuuteen. Kilpailuteosten taso oli korkea. Tänä vuonna oli näkyvillä suomalaisen taidekirjallisuuden pyrkimys kansainvälisyyteen, joka ilmeni teosten monikielisyydessä.

Kaikki kilpailussa palkitut teokset ovat keskenään erilaisia teoksia, jotka yhdessä täydentävät hyvällä tavalla mielikuvaa siitä, millainen hyvä taidekirja voi olla.

Iittalan Valtakunnallisen Taidekirjapäivän palkintoraadin 2020 puheenjohtaja oli viestintäkonsultti Anja Kuoppa ja jäseniä olivat taidehistorioitsija Leena I. E. Krohn sekä kirjastonhoitaja Ulla Hämäläinen-Pelli. Sihteerinä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjaston palvelupäällikkö Irmeli Isokivijärvi.

Lisätietoja: Irmeli Isokivijärvi, irmeli.isokivijarvi@hameenlinna.fi / p. 050 5090 067

Hämeenlinnan kaupunginkirjasto verkossa: www.vanamokirjastot.fi