Hämeenlinna puhuu: päättäjät, osa 1 – Sosialidemokraatit säästäisivät hankinnoista, Vihreät henkilöstömenoista

Hämeenlinnan valtuuston Sosialidemokraatit säästäisivät ensi vuonna rakenteista, investoinneista ja hankinnoista. Vihreiden päättäjät pihistäisivät kulttuuritiloista, henkilöstömenoista ja seinistä. Valtuustoryhmien puheenjohtajien Hämeenlinna puhuu -sarjan aloittavat Sosialidemokraatit ja Vihreät.

Nimeä kolme konkreettista kohdetta, joista Hämeenlinnan kaupungin tulee ensi vuonna säästää

”Rakenteet täytyy tarkistaa suurennuslasilla. Investointeja ei pidä tehdä sellaisiin kohteisiin, joissa on isoja korjaustarpeita eikä käyttäjiä ole tarpeeksi. Hankintoja täytyy tehdä vastuullisesti ja hallitusti”, sanoo Hämeenlinnan Sosialidemokraattien valtuustoryhmän puheenjohtaja Anne Laatikainen.

”Kulttuurissa täytyy panostaa yhä enemmän itse kaupunkikulttuuriin kuin seiniin. Henkilöstömenoja täytyy tarkastella eri näkökulmista: Voiko joitain työtehtäviä järjestellä uudelleen? Lisäksi on mietittävä seiniä: mitä rakennuksia tarvitaan, kun etätyö on suuressa nousussa”, kysyy Hämeenlinnan Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Veera Jussila.

Nimeä kolme konkreettista kohdetta, joista Hämeenlinnan kaupungin ei pidä säästää

”Lapsista ja nuorista. Sosialidemokraattisiin arvoihin kuuluu, että pidetään kaikki mukana ja kaikista hyvää huolta. Nyt on erityisen tärkeää huolehtia lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja heidän oppimisympäristöistään. Hyvä hoiva on meille todella tärkeä asia. Lisäksi on pidettävä huolta kestävästä tulevaisuudesta. Vaikka onkin vaikeat ajat, emme saa unohtaa, että nyt tehtävillä valinnoilla on kauaskantoisia seurauksia”, Anne Laatikainen sanoo.

”Emme voi säästää hiilineutraaleista tavoitteista. Meillä on jo Hiilineutraali Hämeenlinna -ohjelmatyö, mutta se voisi olla paljon kunnianhimoisempi. Tulee edistää joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä. Lapsiperheet tarvitsevat ennakoivaa ja varhaista tukea oikea-aikaisesti. Mielenterveyden ja päihdetyön ennakoivista palveluista ei voi säästää. Kun mielenterveys on kunnossa, pystyy auttamaan myös muita”, Veera Jussila sanoo.

Videolla Laatikainen ja Jussila juttelevat Hämeenlinnan kaupungin talousahdingosta ja sen edellyttämistä toimenpiteistä. Lisäksi he pohtivat elinvoimaa ja sen edellytyksiä nykytilanteessa.

Kuntavaalit ovat jo ensi keväänä. Pystytäänkö vaikeita päätöksiä tekemään tänä syksynä?

”Kyllä ja ei. Kuntavaalit varmaankin määrittävät aika paljon monenkin valtuutetun mielipiteitä, mutta toivoisin, että tilannetta katsottaisiin kokonaisuutena ja kauemmas tulevaisuuteen”, Veera Jussila toteaa.

”Sitä vartenhan valtuutetut on valittu, että me teemme päätöksiä. Niitä pitää pystyä tekemään ihan missä tilanteessa tahansa ja varsinkin nyt. Tarvitsemme rohkeita ja suoraselkäisiä päätöksiä”, Anne Laatikainen sanoo.

Teksti, kuvat ja video: Tia Yliskylä

Hämeenlinna puhuu: päättäjät, osa 2