Hämeenlinnan ikäihmisten kotihoitoon ja asumispalveluihin ollaan tyytyväisiä
Hämeenlinnassa toteutetaan vuosittain ikäihmisten kotihoidon ja asumispalveluiden asiakastyytyväisyyskyselyt, joiden avulla seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin sekä kerätään kehittämiskohteita palveluiden laadun parantamiseksi. Kyselyt ovat osa palvelujen laadunvalvontaa ja ne toteutettiin kuluneena syksynä 2022.
Kotihoidon asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun
Vuoden 2022 kotihoidon asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 316 asiakasta. Valtaosa vastaajista oli tyytyväisiä palveluun ja kotihoidon palveluille annettiin kouluarvosanaksi 8,3/10 ja suositusarvosanaksi 8,4/10. Tyytyväisyyttä mitattiin viiden eri osa-alueen avulla: 1) ystävällinen kohtelu, 2) yhteydenpito, 3) avun saanti ja turvallisuus, 4) extra-aika ja mielekäs elämä sekä 5) toimintakyvyn tukeminen. Vastausten perusteella kotihoidon palvelu koetaan ystävälliseksi ja yhteistyö kotihoidon työntekijöiden kanssa sujuvaksi. Suuri osa myös koki olonsa turvalliseksi ja kotihoidon palveluiden vastaavan omiin tarpeisiin.
Kotihoidon vertailukooste – asiakastyytyväisyys 2022 vs. 2021 (1 = täysin eri mieltä, 5 = täysin samaa mieltä) | Keskiarvo 2022 | Keskiarvo 2021 |
Palvelu on ystävällistä | 4,53 | 4,50 |
Minua kohdellaan hyvin | 4,67 | 4,53 |
Työntekijöiden kanssa yhteistyö on sujuvaa | 4,55 | 4,39 |
Kotihoidon työntekijöihin voi luottaa | 4,54 | 4,39 |
Saamani tieto on riittävää | 4,15 | 4,05 |
Saamani tieto on ymmärrettävää | 4,36 | 4,33 |
Saan tarvittaessa yhteyden työntekijöihin | 4,42 | 4,36 |
Tiedonkulku hoitajien ja omaisten välillä on riittävää | 3,98 | 3,92 |
Kotihoidon kanssa sovitut asiat toteutuvat | 4,41 | 4,23 |
Kotihoito huomioi toiveeni | 4,37 | 4,25 |
Koen oloni turvalliseksi | 4,55 | 4,25 |
Saamani kotihoidon palvelut vastaavat tarpeitani | 4,44 | 4,38 |
Kokonaiskeskiarvo | 4,41 | 4,30 |
Vuonna 2021 tyytyväisyyskysymyskokonaisuus sai arvosanaksi 4,30 ja vuonna 2022 arvosanaksi saatiin 4,41.
Myös hoivakodeissa elämä koettiin mielekkääksi
Vuoden 2022 hoivakotien asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 474 asukasta. Kysely toteutettiin sekä kaupungin omissa palveluyksiköissä että ostopalveluyksiköissä. Hoivakotien palveluille annettiin asukkaiden toimesta kouluarvosanaksi 8,4/10 ja omaisten toimesta 8,3/10. Tyytyväisyyttä mitattiin kyselyssä kolmen osa-alueen avulla: 1) palvelun ystävällisyys, 2) tiedon saanti ja turvallisuus sekä 3) mielekäs elämä. Vastausten perustella asukkaat kokevat, että heidän saamansa hoito- ja hoivapalvelu on ystävällistä ja että heitä kohdellaan hyvin. Myös suurin osa vierailijoita (omaiset, ystävät) kokivat olevansa tervetulleita hoivakotiin.
Asukastyytyväisyyskyselyn kolmen osa-alueen yhteenvedon tulokset (1 = täysin eri mieltä, 5 = täysin samaa mieltä) | Keskiarvo 2022 | Keskiarvo 2021 |
Tyytyväisyys palvelun ystävällisyyteen | 4,42 | 4,46 |
Tyytyväisyys tiedonsaantiin ja turvallisuuteen | 4,16 | 4,16 |
Tyytyväisyys: mielekäs elämä | 3,96 | 3,91 |
Kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa hoitajien vaihtuvuus, tiedottaminen ja asukkaiden aito kohtaaminen
Molempien kyselyjen tulosten perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa tiedottaminen, kiireettömyys, asiakkaiden kohtaaminen ja älylaitteiden käytön vähentäminen sekä asiakkaiden toimintakyvyn ylläpitäminen.
Kyselyyn vastanneiden kesken esiintyi myös huolta hoitajien vaihtuvuudesta. Hämeenlinnan ikäihmisten palvelujen tavoitteena on taata mahdollisimman vähäinen hoitajien vaihtuvuus. Jokaiselle asiakkaalle pyritään myös nimeämään omahoitaja, joka käy ensisijaisesti asiakkaan luona.
Jokainen hoivakoti ja kotihoidon yksikkö tulee laatimaan henkilöstön kanssa omat kehittämistoimenpiteet ja suunnitelman niiden toteuttamiseen kyselyn tulosten perusteella.
Lisätietoja antaa:
Palvelusuunnittelija Anne Nurminen, anne.nurminen@hameenlinna.fi, p. 040 7162 883