Korona ja Hämeenlinnan seudun joukkoliikenne – Huomioithan nämä ohjeet

Eri liikennevälineissä liikkuessa tartuntojen ehkäiseminen ja fiksut tavat toimia kannattaa pitää mielessä. Koronavirus tarttuu ihmisestä toiseen lähinnä pisaratartuntana lähikontaktissa, joka tarkoittaa julkisissa liikennevälineissä sitä, että on istunut sairastuneen vieressä tai aivan viereisellä penkkirivillä. Jätäthän siis kuljettajan jälkeisen penkkirivin kokonaan tyhjäksi. THL muistuttaa, että hyvä käsihygienia on paras keino pienentää tartuntariskiä.

Mitä tulee huomioida julkisessa liikennevälineessä:

1. Käytä julkisia liikennevälineitä ruuhka-aikojen ulkopuolella mikäli mahdollista. Pahin ruuhka on tyypillisesti arkisin aamulla klo 7-9 ja iltapäivällä klo 15-18.
  2. Jos sairastat flunssaa, pysy kotona eli vältä julkisia liikennevälineitä kokonaan.
  3. Huolehdi, että yskit tai aivastat paperiliinaan tai hihaan. Heitä paperiliina roskiin saman tien.
  4. Pidä hansikkaat kädessä. Näin toisten ihmisten käsistä esimerkiksi kiinnipitotankoihin siirtyneet taudinaiheuttajat eivät pääse helposti tarttumaan eli tartuntariskiä voi pienentää välttämällä koskemasta paljain käsin pintoja, joihin monet ihmiset koskevat.
  5. Älä koskettele kasvojasi, äläkä kättele.
  6. Valitse hyötyliikunta: Ota pyörä esille tai kävele!

Joukkoliikenteessä maksaminen

Samalla suositellaan matkustajien käyttävän matkojensa maksamiseen ensisijaisesti Waltin arvo- ja kausilippuja sekä mobiililippuja. Tällä suosituksella tavoitellaan käteismaksamisen vähentämistä ja siten kuljettajien ja asiakkaiden välisiä kontakteja busseissamme. Kausi- ja arvolippuja voi ostaa Waltti-kortille verkkokaupasta kauppa.waltti.fi. Uusia Waltti-kortteja voi ostaa ja tilata täältä. Mobiililippuja voit ostaa maksuttomasta puhelimelle ladattavasta (Google Play tai App Store) lippusovelluksesta kuten Waltti tai Meejo.

Waltti-kortteja myydään palvelupiste Kastellissa (Palokunnankatu 16) sekä R-kioskien rajoitetuissa asiakaspalvelupisteissä:

• R-kioski Turenki (Harvialantie 7 ) sekä (Keskuskuja 2)
  • R-kioski Iittala (Hallintotie 1)
  • R-kioski Parola (Parolantie 43)
  • R-kioski Hämeenlinnan rautatieasema (Hämeentie 16)
  • R-kioski Lammi (Mommilantie 3) Myös Lahden Waltti-kortit!

Muistutuksena, että Waltti-kortille ladatulla arvolla matkustat edullisemmin kuin käteisellä maksetulla kertalipuilla. Waltti-kortille ladattu arvo ei myöskään vanhene.

Hämeenlinnan kaupunki tiedottaa koronaviruksesta ajankohtaista koronaviruksesta -sivulla.