Osallistu digi-iltapäivään 14.11.2019 verkossa

Hämeenlinnan kaupungin tavoitteena on prosessien sähköistäminen ja sähköinen asiointimahdollisuus kuntalaiselle kaikissa palveluissa vuonna 2020. Tavoitteena on modernisti toimiva, asiakasystävällinen ja sähköinen Hämeenlinna.

Kerro mielipiteesi digistä ja osallistu digi-iltapäivään

Kaupunki kaipaa sinulta näkemystäsi

  • mikä nykyisissä kaupungin sähköisissä palveluissa toimii hyvin ja mikä ei toimi niin hyvin?
  • mitä kaupungin palveluja tulisi voida hoitaa verkon kautta sähköisesti nykyisten lisäksi?
  • mikä on mielestäsi suurin haaste kaupungilla, johon digitalisaatio voi auttaa?

Kyselyssä esiin nousseisiin asioihin käsitellään Hämeenlinnan digi-iltapäivän työpajoissa 14.11.2019 ja tämän jälkeen edelleen toimialojen johtoryhmissä.

Ennen työpajoja olevia luentoja (klo 12-14) voit seurata suorana lähetyksenä verkossa.

Digi-iltapäivän teemana sähköinen asiointi ja openhameenlinna

14.11.2019 Museo Militarian tykkihallissa + suorana verkossa

12:00 Tervetuloa, päivän ohjelma

12:10 Asiakkuuksien ja palveluiden hallinta, Case Turku, asiakkuus- ja digijohtaja Juha-Pekka Vuorinen, Turun kaupunki

12:40 Avoimen paikkatiedon mahdollisuudet, Topi Tjukanov, paikkatieto-asiantuntija ja Gispon osakas, Gispo

13:10 Avoimuus, avoin teknologia ja mitä Hämeenlinnassa tapahtuu sen saralla, Timo Väliharju, toiminnanjohtaja, Coss ry

13:35 Hämeenlinna digi – mitä tehty ja mitä tullaan tekemään, Jouni Jäkkö

13:50 Työn iloa kehittäjämielellä, tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto, Laura Latomäki ja Tarleena Rantanen​

14:00 Kahvitauko

14:30 Työpajat: etukäteen kysyttyjen haasteiden /ongelmien ratkomista (3 ryhmää)

15:15 Yhteenveto ja miten tästä eteenpäin

15:45 Tilaisuus päättyy

Hämeenlinna sähköisenä kehittäjänä

Hämeenlinna tunnetaan kuntakentässä digitaalisuuden edelläkävijänä. Pisin digitaalisten palvelujen kehittämistarina on kirjastolla, joka jo 1990-luvulla lähti kehittämään sähköisiä asiakaspalveluja.

Sähköisiä terveyspalveluja on kehitetty Hämeenlinnassa jo vuodesta 2011. Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut-hankkeessa kehitetyssä Omaolo-palvelussa asiakas voi arvioida yksittäistä terveysongelmaa ja saada siihen hoito-ohjeen tai ohjauksen jatkoasiointiin. Omaolo-palvelussa on 13 oirekyselyä liittyen yleisimpiin oireisiin tai vaivoihin. Mikäli vaihtoehdoista ei löydy sopivaa vaihtoehtoa, asiakas voi täyttää yleisen oirekyselyn. Lisäksi palvelusta löytyy kolme sosiaalipalveluiden palveluarviota. Syyskuun alusta Omaolo-palvelu on laajentunut kaikille Hämeenlinnan terveysasemille.

Merkittävää kehitystyötä on tehty myös opetuspalveluissa, jossa aloitettiin systemaattinen tieto- ja viestintäteknologiastrategian toteuttaminen vuonna 2009. Resurssit on käytetty viisaasti kolmella kärjellä: laitteet, järjestelmät ja osaamisen kehittäminen.

Hämeenlinnalaisen verkostonjohtamisen ja ideoinnin tuloksena on syntynyt mm. Airo, sähköinen työtila kaikille perusopetuksen oppilaille. Hämeenlinnan opettajat hyödyntävät laajasti sähköisiä oppimateriaaleja ja pedagogista tukea antaa oman organisaation sisältä löytyneet opettajat ns. ICT-veijarit. Tämä malli on myös leviämässä nyt ministeriön linjauksilla koko maahan.

Monia muitakin sähköisiä palveluja on otettu käyttöön vuosien aikana mm.

Lisätietoja
Jouni Jäkkö
tietohallintojohtaja
puh. 050 465 8242
jouni.jakko@hameenlinna.fi