Hämeenlinnan ruotsinkieliset lapset tekivät videojoulukalenterin

Hämeenlinnassa toimii ruotsinkielinen päiväkoti Jappebo, joka on avoin myös suomea kotikielenään puhuville lapsille. Vanhempainyhdistyksen ja päiväkodin yhteistyönä toteuttaman joulukalenterin tarkoitus on tuoda jouluiloa, kertoa mainiosta päiväkodista sekä ruotsinkielisestä varhaiskasvatuksesta Hämeenlinnassa.

Joulukalenterin on tuottanut Tavastsvenska föräldraföreningen (Tsff). Videoilla esiintyvät jappebolaiset ovat 4‐6 ‐vuotiaita hämeenlinnalaisia lapsia, joiden kotikieli on ruotsi tai suomi.

”Joulukalenterin kautta katselijalle välittyy niitä päiväkodin tavallisia hetkiä, kuten leikkiä, liikuntaa ja askartelua, joiden lomassa kieli vahvistuu ja se opitaan aivan huomaamatta. Joulukalenterissa kuullaan sujuvasti sekakielellä lasten ajatuksia joulusta ja jappebolaisten meiningistä”, kertovat Jappebon tiimiesihenkilö ja Tsff:n hallituksen jäsen Camilla Junnikkala sekä Tsff:n hallituksen jäsen sekä joulukalenterin tuotannosta vastannut Jasmin Heikkilä.

Joulukalenteria voi seurata joulukuun jokaisena päivänä jouluaattoon asti

Ruotsinkielistä varhaiskasvatusta on ollut Hämeenlinnassa tarjolla jo lähes 20 vuotta. Päiväkoti Jappebo on yksityisen Jaarlin Päiväkodit Oy:n omistuksessa oleva yksikkö ja se sijaitsee Ojoisilla.

Jappebohon voivat hakeutua myös suomenkieliset lapset ja lapsilla on mahdollisuus kasvaa kaksikielisyyteen siten, että he voivat siirtyä Seminaarin koulun ruotsinkielisille koulupolulle eskarin jälkeen. Näin tapahtuukin lähes vuosittain.

Lisätiedot joulukalenterista suomeksi
Jasmin Heikkilä, 044 510 290, jasmin.heikkila@gmail.com

Mera information om julkalendern på svenska
Camilla Junnikkala, 041 533 5044, camilla.junnikkala@gmail.com