Hämeenlinnan taidemuseo etsii Berndt Lindholmin teoksia

Hämeenlinnan taidemuseo valmistelee suomalaisen maisemamaalarin Berndt Lindholmin (1841–1914) taidetta esittelevää näyttelyä, joka on esillä Hämeenlinnan taidemuseossa 9.6.–17.9.2023. Hämeenlinnan taidemuseo kartoittaa nyt Lindholmin tuotantoa yksityisiltä omistajilta museoiden ja säätiöiden lisäksi.

Pyydämme kohteliaimmin Berndt Lindholmin teosten omistajia ottamaan yhteyttä Hämeenlinnan taidemuseon amanuenssi Tanja Pääskyseen verkkolomakkeen kautta. Tietoja käytetään Lindholmin Suomessa sijaitsevien teosten kartoittamiseen tutkimusta sekä mahdollista näyttelylainaa varten.

Maisemamaalareidemme eturiviin 1800-luvulla kuulunut Berndt Lindholm oli oman aikansa arvostettu, mutta myöhemmin historiankirjoituksen katveeseen jäänyt kuvataiteilija. Loviisassa syntynyt Lindholm opiskeli taidetta 1860-luvulla Saksassa ja Ranskassa. Lindholm muutti 1876 Göteborgiin ja toimi siellä taiteilijana maalaten pääasiassa Ruotsin länsirannikon ranta- ja metsämaisemia. Hän toimi myös Göteborgin taidemuseon intendenttinä ja taidekoulun johto- ja opetustehtävissä. Samalla hän kuitenkin säilytti läheisen yhteyden Suomen taide-elämään.

Näyttely pohjautuu FT Teppo Jokisen taidehistorialliseen tutkimukseen. Suomen kulttuurirahaston tukema tutkimus valaisee Lindholmin elämää, hänen taiteellisia pyrkimyksiään ja tuotantoaan, sekä näiden suhdetta omaan aikaansa ja aikalaisiinsa. FT Teppo Jokisen tutkimus julkaistaan Berndt Lindholmin kesällä 2023 Hämeenlinnan taidemuseossa avautuvan näyttelyn yhteydessä. Näyttelyyn tulee esille teoksia valtakunnan merkittävimpien taidemuseoiden, säätiöiden ja yksityisessä omistuksessa olevista taidekokoelmista.

Lisätietoja:

Tanja Pääskynen
tanja.paaskynen@hameenlinna.fi
www.hameenlinnantaidemuseo.fi

Yläkuva: FT Teppo Jokinen tutkii Berndt Lindholmin maalausta Ilta metsässä 1892–93. Öljy kankaalle, Viipuri-säätiö, Hämeenlinnan taidemuseo. Kuva: Reima Määttänen, Hämeenlinnan taidemuseo.