Hämeensaaren Kesäkatu on käynnistynyt hienosti

Hämeensaaren Kesäkatu on käynnistynyt hyvin alkukesän koleasta säästä huolimatta. Tällä hetkellä alueella toimivat Arxin ja HÄXin kesäkontit sekä Kesäkadun oma lava. Arxin kesäkontin naapurissa on Virvelinrannan ja Matinkulman kodin toteuttama kesäkeidas, jossa voi istahtaa hetkeksi pelaamaan mm. jätkänshakkia ja ihastelemaan keitaan kukkaistutuksia.

Näiden lisäksi alueella on vaihtuvaa kahvila- ja ravintola- ja yritystoimintaa. Nuorisopalveluiden kesätyöntekijät yhdessä nuorisotyöntekijän kanssa järjestävät alueella ulkonuokkaritoimintaa. Ulkonuokkareita on pidetty Kesäkadulla kesäkuun aikana neljästi ja ne ovat tavoittaneet kerrallaan noin kymmenisen kävijää.

ARXin kesäkontti tavoittanut hyvin lapsiperheitä

ARXin kesäkontti aukesi 6.6. ja toiminta lähti heti hyvin käyntiin. Jo ensimmäisellä viikolla paikalle löysi päivittäin noin 50 kävijää, ja nyt kävijöitä on ollut jopa yli sata päivässä. Kontilla on viihtyisää, ja ohjatun taidetoiminnan lisäksi voi mm. pelata pihapelejä tai leikkiä hiekkalaatikolla. Heinäkuussa kontti on auki ke-la.

Cledos täytti skeittiparkin

HÄXin kesäkontti aukesi myös 6.6., ja kävijöitä on ollut tavallisina aukiolopäivinä noin 20, kun taas maanantain ohjattuihin työpajoihin on löytänyt enemmän kävijöitä. Räikee katutaidefestivaalin ohjattuun maalauspajaan osallistui noin 50 kävijää. HÄXin kesäkontilla järjestetään myös keskiviikkoisin tapahtumia, ja Cledoksen esiintymistä oli paikalla seuraamassa yli parisataa henkeä. HÄXillä on tulossa mm. 16.7. skeittikisat Minijamit.

Tapahtumia Kesäkadun lavalla

Virvelinrannan päivätoiminnan asiakkaat ottivat kesäkuussa Kesäkadun lavan haltuunsa. Virvelinrannan oma bändi Onnen onkijat esiintyi kesäkadun lavalla 14.6. ja keikkaa oli tullut seuraamaan lähes sata henkeä. Myös Virvelinrannan ”lava vapaa”-ohjelmaa oli 9.6. seuraamassa noin viitisenkymmentä innokasta kuulijaa. Virvelinrannan lisäksi lavalla on nähty maistiaisia Musiikkiteatteri Spektrin ohjelmistosta ja keskiviikkoisin lavalla on jumpattu Foreverin puistojumppien tahtiin.

Kesäkatu tehdään yhdessä

Kesäkadulle kuka vaan voi järjestää oman tapahtumansa ja olla samalla luomassa kaupunkilaisten yhteistä olohuonetta. Hämeensaareen ovat tervetulleita pienet tapahtumat minä tahansa päivänä pitkin kesää. Tapahtuma-aika on 1.6.–31.8.2022 ja tapahtumia voi ilmoittaa koko kesän ajan.

Kesäkadulle on luotu kevennetty lupamenettely tapahtuman tai toiminnan ilmoittamiseen. Kaikkiin Kesäkadulla järjestettäviin tapahtumiin tulee olla vapaa pääsy ja niiden on oltava kaikille avoimia. Tapahtuman voi ilmoittaa mukaan täyttämällä nettisivuilta löytyvän ilmoittautumislomakkeen. Tapahtumien käytössä on myös ilmaiseksi varattavissa lava. Lava on katettu ja esteetön. Lavalle on mahdollista saada myös sähköt. Kesäkadun tulevat tapahtumat löytyvät Kesäkadun tapahtumakalenterista.