Helteinen kesä on hellinyt Naivistit Iittalassa -kesänäyttelyn vieraita

Jo yli 10 000 näyttelyvierasta on ammentanut iloa, värejä ja lempeyttä Naivistit Iittalassa -säätiön Yksissä tuumin – Jointly -kesänäyttelystä. Vielä ehtii vierailla Iittalan vanhalla puukoululla, sillä näyttely on avoinna joka päivä 29. elokuuta saakka.

Iittala Village ja sen vanha puukoulu on tänä kesänä paistatellut kesäisessä helteessä niin kuin muukin maa. Helteinen sää on luonut hienon tunnelman näyttelyyn yhdessä puukoulun narisevien lattioiden ja ikkunoista siilautuvan valon kanssa.

Naivistit Iittalassa -säätiön asiamies Ulla Heinosen mukaan näyttelyvieraiden antama palaute on ollut positiivista. Erityisesti palautetta on tullut uusista taiteilijoista, joita näyttelyssä on kymmenen. Uusi kuraattori Veikko Halmetojan ripustus on myös saanut kiitosta vierailta, samoin kuin näyttelyn nimi, yhteisöllisyyttä ylistävä Yksissä tuumin.

Uusien taiteilijoiden joukossa on useita kannuksensa taidemaailmassa jo ansainneita tekijöitä, kuten Ulla Kauhanen, jonka pingviinilentäjät ihastuttavat yläkerrassa. Myös Stig Larsson ja Tiina Paju kuuluvat näihin taidemaailman konkareihin. Larsson on osallistunut näyttelyihin jo 70-luvulla ja Tiina Paju muistetaan ratkiriemukkaasta Maisa ja Kaarina -sarjakuvasta.

Näyttelyn tulokkaissa on myös taiteilijanpolkunsa alkuvaiheita eläviä tekijöitä, kuten keraamikko Ira Grünfelder, joka on valmistunut keraamikko-artesaaniksi vuonna 2016. Hänen sydämeenkäyvät hevos- ja koiraveistoksensa ovat vastustamattomia. Näyttelyssä onkin tänä vuonna erityisen kiinnostavia keramiikkaveistoksia, kuten vanhan tutun Eino Viikilän ja uuden tulokkaan Miia Ylikosken veistokset.

Kymmenentuhannen kävijän rajapyykki saavutettiin näyttelyssä heinäkuun lopulla. Ulla Heinonen iloitsee hyvästä kävijämäärästä, ja muistuttaa, että näyttelyssä ehtii vielä käydä. “Ovet ovat avoinna elokuun loppupuolelle saakka, viimeinen aukiolopäivä on sunnuntai 29. elokuuta. Sen jälkeen huokaamme hetken, mutta vain hetken, sillä talvinäyttelyn rakentaminen aloitetaan mahdollisimman pian”, hän kertoo.

Lisätietoja:

Naivistit Iittalassa -säätiön asiamies Ulla Heinonen, p. 040 5111466
www.naivistit.fi (sivu avautuu uuteen ikkunaan)