Kuukauden ilmastotekoja

Pyydämme kuntalaisia kertomaan ilmastotekoja. Kerro sinäkin oma tekosi. Arvomme neljästi vuodessa kaikkien vastanneiden kesken OHCOn ekologisia puuvillakasseja ja Hämeenlinna-t-paitoja.

Tutustu Hämeenlinnasta hiilineutraali -ohjelmaan Minun tekoni -sivulla.

Helmikuisia tekoja:

Kuljen julkisilla liikennevälineillä ja lajittelen jätteet.

**************************

”Lajittelen, kierrätän, en harrasta kaukomatkoja, lennän korkeintaan Euroopassa. Vältän turhaa kulutusta, en osta ulkolaisista verkkokaupoista.”

**************************

”Kasvatan itse ruokaa ilman myrkkyjä. En ajele autolla turhia.”

**************************

”Lopetin huuhteluaineen käytön pesukoneessa.”

”Autoilun vähentäminen.”

”Käytän yleisiä kulkuneuvoja.”

**************************

”Jätteiden täydellinen lajittelu kotona, sekajätettä ei tule yhtään.”

**************************

Kuljen autolla vain pidemmät matkat.”

**************************

”En osta kaupan muovikasseja, käytän kangaskassia kauppareissulla.”

**************************

Kuljen työmatkat kävellen tai pyörällä.

**************************

Kierrätys ja kirpputori ja pidän hävikin pienenä.

**************************

Yritän kierrättää roskia ja myös vaatteita joko Uffiin tai kierrätyskeskukseen.

**************************

Vältän turhat kaasuttelut ajaessani ja käytän vakionopeudensäädintä.

**************************

Vähemmän ilmastoa rasittavia tekoja.

**************************

Kompostoiva käymälä ympärivuotisesti vakiasunnossa jo kohta kolmekymmentä vuotta käytössä. En lento – enkä laivamatkaile.

**************************

Kävellen liikun, en lennä ulkomailla jatkuvasti.

**************************

Käyn polkupyörällä töissä kesät talvet, 9,5km/suunta.

**************************

Kompostoiva käymälä ympärivuoden ok talossamme jo kohta kolkyt vuotta!

**************************

En ole lentänyt yli 15 vuoteen.

Kierrätys.

**************************

Jätän auton kotiin ja pyöräilen töihin.

**************************

Lajittelen jätteet ja käytän ostoksilla kestokassia.

Sähkönkäytön tarkkailu.

**************************

Käytän tuotteet loppuun asti.

Tammikuisia tekoja:

”Jätän oman autoni pihaan ja käytän julkisia kulkuvälineitä.”

**************************

”Työmatka-ajot omalla autolla ovat vähentyneet noin puolella vuodessa, sillä olen pystynyt vaihtoehtoisesti käyttämään julkista liikennettä.”

**************************

Työskentelemme vaimoni kanssa kotona, joten emme tarvitse liikennevälineitä työmatkoihin, lämmitetty työtila ei ole tyhjänä öisin ja asunto päivisin emmekä tarvitse muotivaatteita työtovereiden vuoksi – kirpputorilta ostetut vaatteet ovat ihan hyviä. Meillä on oma yritys. Voimme päättää itse työstämme.

Syömme kotona. Ruokaostokset teemme tilaamalla netistä ja kotiin toimitettuna. Maksamme ostokset kortilla kotiovella.

Keskeytämme usein työnteon ja nautimme Hämeenlinnan kauniista luonnosta säätilan mukaan.

Kotimme on kaupungin keskustassa 1800-luvulla rakennetussa keskuslämmitetyssä puutalossa.

Emme omista autoa, koska lähes kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. Jos kuljemme kauemmas, käytämme yleensä bussia tai junaa. Kuusi vuotta sitten valitsimme Hämeenlinnan asuinpaikaksemme mm. rautatien vuoksi.

Kotimme on tilava ja viihtyisä sekä kauniissa ympäristössä, joten emme tarvitse loma-asuntoa.

Tämä elämäntapa on taloudellinen, terveellinen ja ympäristöystävällinen.”

**************************

”Kävelen tai pyöräilen kaikki matkat.”

**************************

”En käytä autoa liikkumiseen. Liikun kävellen, pyörällä tai bussilla.”

**************************

”Talon ikkuna-, ovi-, ja välikaton eristeremontti. Talon lämmitysjärjestelmän päivitys lämpöpumppuun. Aurinkosähkön ostosopimus. Oma aurinkovoimala. Sähköauto. Pyrkimys ostaa kotimaista. Pyrkimys ostaa vain tarpeeseen. Punaisen lihan käyttö aika vähissä. Matkailu enimmäkseen kotimaassa.”

**************************

”Kierrätän kotoa kertynyttä muovia, vaatteita ym.”

**************************

”En ole lentänyt lentokoneella.”

**************************

”Tori Optiikka optikkoliike Hämeenlinnan torin alalaidalla teetti ekologisia puuvillakasseja omalla logollaan painatettuna. Tori Optiikka tilasi kassit paikalliselta yritykseltä. Tori Optiikan väki toivoo kasseja käytettävän pitkään kauppaostoksilla kertakäyttömuovikassin sijaan.”

**************************

”Vastustan P-toria: se kannustaa yksityisautoiluun.”

**************************

”Minun ilmastotekoni on se, että opetan lapsilleni tavallisessa arjessa tapahtuvaa kierrätystä ja keskustelemme tärkeistä ympäristöön liittyvistä asioista. Lapset ovat hyvin kiinnostuneita omasta tulevaisuudestaan ja omista mahdollisuuksistaan vaikuttaa ilmastoon ja myös tulevaisuuteensa. Meillä ei ole autoa, kuljemme kävellen ja pyörällä. Tarvittaessa julkisilla. Tekojen ei tarvitse olla suuria, pienetkin riittää. On tärkeää opettaa omia lapsia ymmärtämään, miten ja mihin he itse voivat vaikuttaa.”

**************************

”Lihansyönnin lopettaminen, kertakäyttömuovin käytön vähentäminen, autoilu minimiin, kulutuksen yleinen vähentäminen, veden säästö.”

**************************

”Olen alkanut kierrättää työpaikallamme muovit, kartongit, metallin ja lasin, sillä työpaikan kierrätys on retuperällä. Uskon, että maapallon resursseja viisaasti käyttäen, voimme ehkäistä ylituotantoa ja rakentaa siltaa kohti kestävää kulutusta.
Onneksi kollegat ovat lähteneet tähän kierrätysinnostukseen mukaan, kuten myös kannustaviin keskusteluihin matkustamisesta, ruokavaliosta & yleisestä kulutuksen hillitsemisestä. Kukapa ei haluaisi rakentaa tulevaisuutta!”

**************************

”Yritän minimoida auton käytön, pyöräilen ympäri vuoden aina kun se on mahdollista. Olen vähentänyt liharuokien syöntiä ja korvannut lihan kasvisruoilla.

**********************************

”Olen vielä hetken ulkopaikkakuntalainen, joten vaihdoin syksyllä vanhan bensasyöpön autoni käytettyyn hybridiin kun työmatka piteni. Nyt olen tekemässä muuttoa Sairionrantaan, josta alan taittamaan matkaa pyörällä ja jalkaisin (aina kun vain voin).
Hiilijalanjäljestäni suurin osa tulee lentämisestä, joten otan tavoitteeksi keskittyä enemmän kotimaan matkailuun ja vapaa-aikani käyttämiseen esimerkiksi retkeillen luonnossa. Olenkin jo tehnyt itselleni listaa Hämeenlinnan tutustumisen arvoisista paikoista.
En syö tehotuotettua lihaa ja suosin muutenkin kasvis- ja lähiruokaa. Hankintoja tehdessä katson ensin kirpputorit ja kierrätysryhmät. Tarjoan myös omia käytettyjä tavaroita ja kalusteita esimerkiksi facebookin roskalava -ryhmissä, ennen kuin vien kierrätykseen tai jäteasemalle. Lajittelen kaiken minkä vain voin ja pyrin hoitamaan asiat sähköisesti ilman turhaa paperimoskaa.”

**************************

”Kuljen mahdollisimman usein pyörällä työmatkat. Käytän vain lasten harrastuksiin kuljettamiseen autoa.”

***************************

”En matkusta lentäen ulkomaille ja kierrätän paljon (pahvin, paperin, muovin, patterit, lamput, metallin ja lasin sekä vaatteet)
Syön kotimaista lihaa lähinnä riistaa.
Testissä hiilineutraali arvo oli keskivertoa alhaisempi.”

********************************

Istutin viime kesänä 12 kaupungin lahjoittamaa kuusen tainta. Lisäksi taloudessamme muovin kierrätys on hyvin hoidettu, erityisesti 15-vuotias tyttäreni on tässä asiassa hyvinkin tarkka ja noottia tulee, jos muovipussi on eksynyt sekajäteastiaan.”

*******************

”Lajittelen kotona kerääntyvät jätteet erikseen, muovit, paperi, pahvi, lasi, metalli, biojäte ja sekajäte. Samoin lajittelen ne töissäkin (muovikeräystä tosin töissä ei vielä ole). Kuljen talvella linja-autolla töissä, vaikka omistankin oman auton, kesällä kuljen pyörällä töissä ja matkustan paljon myös junalla vapaa-aikana.”

************************

”Minun ilmastotekoni oli luopua yli vuosi sitten autosta. Kuljen työmatkat + muita matkoja pääosin pyörällä. Sähköpyörän hankin joulukuussa.”

******************************

”Olla tukematta toriparkki-hanketta. Jos kaupunki haluaa tavoitella hiilineutraali-titteliä, toriparkin rakentaminen ei sitä edistä millään tavalla. Pitäisi kaupunkirakentamisessa keskittyä nimen omaan viherrakentamiseen ja tehdä keskustan alueen kävelykadut viihtyisämmiksi, jolloin autoilun sijaan suositaan enemmän kävelyä ja pyöräilyä keskusta-alueella.”

******************************

”Kuljen kävellen tai pyörällä milloin mahdollista. Lämmitän ilmalämpöpumpulla ja pidän asunnon viileähkönä. Olen lisännyt kasvisten osuutta ruokavaliossa entisestään.”

Hiilineutraalin Hämeenlinnan kuusikampanjan kiitos