Influenssarokotukset alkavat marraskuussa – samalla käynnillä yli 65-vuotiaille ja riskiryhmille koronan tehosterokotus

Influenssarokotuksia annetaan ajanvarauksella viikosta 46 alkaen Hämeenlinnan terveysasemilla (Viipurintien, Lammin, Hauhon, Rengon ja Kalvolan terveysasemat).

Ketkä saavat maksuttoman influenssarokotuksen?

Maksuttoman influenssarokotuksen saavat ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle influenssarokotuksesta on merkittävää hyötyä:

Henkilö, joka ei kuulu riskiryhmään, voi ostaa rokotteen reseptillä apteekista. Influenssarokotuksia annetaan syksyn aikana riskiryhmään kuuluville muun vastaanottotoiminnan yhteydessä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan vastaanotoilla. Koronarokotuksia annetaan vain ajanvarauksellisissa joukkorokotuspäivissä.

Yli 65-vuotiaille ja riskiryhmille koronan tehosterokotus samalla käynnillä influenssarokotuksen kanssa

Tänä syksynä terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittelee uutta koronan tehosterokotusta kaikille 65 vuotta täyttäneille, 18 vuotta täyttäneille lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluville sekä voimakkaasti immuunipuutteisille 12 vuotta täyttäneille.

Koronan tehosterokotteen saa samalla käynnillä influenssarokotuksen kanssa. Molemmat rokotteet saadakseen tarvitsee varata vain yksi rokotusaika.

Näihin ryhmiin kuuluva voi ottaa tehosterokotteen, kun edellisestä rokotuksesta tai taudin sairastamisesta on kulunut vähintään kolme kuukautta riippumatta siitä, kuinka monta rokotetta on aiemmin saanut tai kuinka monta kertaa on sairastanut koronan.

Koronan tehosterokotteena käytetään uutta omikronvirukselta suojaavaa varianttirokotetta. Uuden tehosterokotteen voivat saada lisäksi ne 60–64-vuotiaat, joilla ei ole suositeltua neljää annosta vielä, kun rokotteet ja sairastamiset lasketaan yhteen. Myös ne 18–59-vuotiaat, joilla ei ole vielä hankittuna suositeltua kolmea annosta, kun rokotteet ja sairastamiset lasketaan yhteen, voivat saada tehosterokotteen.

Kotihoidon asiakkaat saavat influenssa- ja koronatehosterokotteet kotihoidon kautta.

Ajanvaraus rokotukseen

Rokotukseen pitää varata aika. Aikoja on jo nyt varattavissa:

Nettiajanvarauspalvelussa ei tarvita vahvaa tunnistautumista ja palvelussa on helppo asioida myös läheisen puolesta.