Janne, Seppo ja Iisa puhuvat toriparkista Hämeenlinna puhuu -podcastissa

Podcastin litterointi (pdf)

Pitäisikö Hämeenlinnan torin alle rakentaa parkkihalli? Onko hanke liian kallis ja riskialtis? Näivettyykö keskusta lähiöksi, jos toriparkkia ei rakenneta?

Muun muassa näitä pohtivat hämeenlinnalaiset Janne Liukkonen ja Seppo Laakso Hämeenlinna puhuu -podcastin toisessa jaksossa. Aiheena on Hämeenlinnaan suunniteltu toriparkki. Seuraavan Sukupolven Kysymyksen esittää Iisa Luukkainen Kaurialan lukiosta.

Laakso kannattaa toriparkin rakentamista, Liukkonen ei. Kuuntele 19 minuuttia ja 10 sekuntia asiaa puolesta ja vastaan.

Toriparkki – onko järkee vai ei?

Seppo Laakso on paljasjalkainen hämeenlinnalainen. Hän asuu lähellä keskustaa, Myllymäessä. Laakson yritys, Linna Style -kampaamo, on sijainnut Hämeenlinnan keskustassa jo 32 vuotta. Laakso toivoo, että toriparkki rakennetaan.

”Tätä on jo niin kauan harkittu, mietitty ja laskettu, että toriparkki on yksi vaihtoehto keskustan kehittymiseen. Ykköskortteli lähtisi rakentumaan, ja luulen, että kaupungintalokin räjäytetään. Nykyihminen haluaa, että pääsee autolla lähelle”, Seppo Laakso sanoo.

Myös Janne Liukkonen on syntyperäinen hämeenlinnalainen. Hän on asunut 21 vuotta kaupungin keskustassa. Muutaman Tampereen- ja Helsingin-vuoden jälkeen Liukkonen palasi Hämeenlinnaan. Nyt hän asuu perheineen Ojoisilla. Liukkonen työskentelee rakennusalalla.

”Toriparkissa ei ole järkeä. Se on totta, että se lisää elinvoimaa, mutta minkä verran? Keskusta kehittyy myös ilman toriparkkia. Pahinta on tämä, että toriparkkia jauhetaan vuodesta toiseen, ja mitään ei tapahdu”, Janne Liukkonen kritisoi.

Liian kallis vai näivettyvä lähiö?

Janne Liukkonen epäilee, että toriparkki on liian kallis riskihanke. Hän arvioi, että toriparkin rakentaminen tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin tällä hetkellä arvioidaan.

”Pohjavesi on niin korkealla, että lisäkustannuksia tulee.”

Parhaimmillaan hanke maksaa itse itsensä, mutta elinvoima saattaa silti kuolla Hämeenlinnan keskustasta.

”Siinä vaiheessa, kun tori lyödään säppiin, niin viimeinenkin elinvoima kuolee, koska liikkeisiin on niin vaikea päästä. On eri asia, elpyykö liike-elämä siitä ikinä, vaikka toriparkki valmistuukin”, Liukkonen pohtii.

Seppo Laakso ennustaa, että verkkokauppa näivettää kivijalkakaupat Hämeenlinnan keskustasta.

”Jos toriparkkia ei rakenneta, keskustasta tulee lähiö, vähän niin kuin Ojoinen. Kauppiaita ei ole, eikä niitä tule. Keskustan asuvien ikäryhmät ovat vanhoja.”

Keskustelu seis ja päätös pöytään

Laakso ja Liukkonen ovat yhtä mieltä siitä, että toriparkista täytyy päättää pikaisesti.

”Pohtimiseen on jo varmasti mennyt useita miljoonia rahaa. Jos tänä aikana olisi jo tehty päätöksiä, hyviä tai huonoja, niin keskusta olisi kehittynyt edes jollain tavalla. Tehdään nyt hämeenlinnalaisten näköinen parkkihalli, eikä verrata Tampereen parkkeihin”, Seppo Laakso sanoo.

”Keskustaa ei pystytä kehittämään, jos tätä keskustelua ei saada päätökseen. Päätös on saatava ja se on saatava nyt”, Liukkonen vaatii.

Seuraava sukupolvi huolestuu tietotulvasta

Kolmannen näkökulman keskusteluun tuo Seuraavan Sukupolven edustaja Iisa Luukkainen Kaurialan lukiosta. Hän perehtyi pyynnöstä toriparkki-aiheeseen etukäteen.

”Mielestäni toriparkkiin on vaikea ottaa kantaa, koska näitä puolesta ja vastaan mielipiteitä on tosi paljon, ja suurimman osan takana on luotettavia ihmisiä, jotka ovat perehtyneet asiaan paljon”, Iisa Luukkainen sanoo.

Hän pohti, voiko tulevan kuntalaiskyselyn tulokseen luottaa, jos moni hämeenlinnalainen vastaa siihen kylmiltään, aiheeseen syventymättä. Luukkaista huolettavat myös toriparkin kustannukset ja hankkeen riskit. Hän kysyy, tarvitseeko toriparkista tehdä näin suurta? Kustannukset ja riskit pienenisivät, jos toriparkista tehtäisiin pienempi.

Hämeenlinna puhuu -podcast, jakso 2: Toriparkki

Toriparkin päätöksentekoon liittyvää aineistoa on koottu keskustavision sivuille www.hameenlinna.fi/keskustavisio

Hämeenlinna puhuu -podcastista voit lähettää palautetta ja kommentteja sähköpostitse osoitteeseen viestinta@hameenlinna.fi