Kanta-Hämeen sosiaalipäivystys laajentui sosiaali- ja kriisipäivystykseksi 1.6.2020 alkaen

Kanta-Hämeen sosiaalipäivystyksen nimi muuttui 1.6.2020 sosiaali- ja kriisipäivystykseksi.

Samalla toiminta laajentui ja nyt yksikössä hoidetaan omana työnä äkillisen kriisityötä tarvitsevien asiakkaiden koko kriisityön prosessi, välittömän ensikohtaamisen jatkoksi myös asiakkaan kanssa sovittavat suunnitelmalliset tapaamiset ja seuranta. Aiemmin tämä palvelu ostettiin Hyvinkään Seudun mielenterveysseuran Kriisipalveluilta.

Sosiaali- ja kriisipäivystys auttaa elämän kriisitilanteissa

Toiminta-alueeseen kuuluvat Forssan, Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Janakkalan, Jokioisten, Lopen, Riihimäen, Tammelan ja Ypäjän kunnat.

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksellä on toimitilat Hämeenlinnassa, mutta työntekijät liikkuvat koko maakunnan alueella tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja kriisipäivystys toimii vuorokauden kaikkina aikoina. Kiireellistä apua vaativassa tilanteessa soita aina hätänumeroon 112.  Sosiaali- ja kriisipäivystyksen suora numero on 03 621 7100. Jos työntekijät ovat kiireellisellä työtehtävällä, he eivät voi ottaa vastaan asiakaspuheluja.

Hätäkeskus välittää sosiaali- ja kriisipäivystykselle yleiseen hätänumeroon 112 tulleista yhteydenotoista sellaiset, joissa hätäkeskuspäivystäjän arvion mukaan tarvitaan sosiaalitoimen kiireellisiä toimenpiteitä.

Hämeenlinnan lastensuojelun päivystys yhdistyi

Hämeenlinnan kaupunki pilotoi talven 2019-2020 aikana lastensuojelun virka-aikaisen päivystyksen integroimista maakunnallisen sosiaalipäivystyksen yhteyteen. Pilotti saavutti tavoitteensa ja jatkossa Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys hoitaa Hämeenlinnan lastensuojelun virka-aikaisen päivystyksen lastensuojeluasiat.

Virka-aikana muiden kuntien kaikenikäisten asukkaiden sekä hämeenlinnalaisten aikuisten ja ikäihmisten sosiaalityön päivystys tapahtuu edelleen kuntien virka-aikaisissa palveluissa.

Virka-ajan ulkopuolella Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys  vastaa koko maakunnan akuutista sosiaalityöstä ja kriisipäivystystyöstä.

Myös Kanta-Hämeessä tilapäisesti oleskelevilla on oikeus kiireellisiin ja välttämättömiin sosiaalipalveluihin.

Sosiaalinen media käyttöön

Lähiviikkoina Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys löytyy myös sosiaalisesta mediasta (Twitter, Facebook ja Instagram). Somessa käytämme nimeä @sokri_kantahame.