Kaupunki digitalisoi palvelujaan

Hämeenlinna taskussa –mobiiliapplikaation kautta pääsee käyttämään kaupungin digitaalisia palveluita. Sovelluksesta löytyvät tällä hetkellä Omaolo-, Liikuntalukkari- ja Linnanlapset -verkkopalvelut. Lisäksi sovelluksen avulla käyttäjä näkee kätevästi Hämeenlinnan tapahtumat, kaupungin tiedotteet ja bussiaikataulut sekä laittaa palautetta kaupungin palautejärjestelmään. Sovelluksen saa toimimaan myös digikirjastokorttina.

Hämeenlinna taskussa toimii tällä hetkellä ainoastaan Android-laitteissa. Sovellusta on tähän mennessä ladattu jo liki 2 000 kertaa.

Luvat rakentamiseen Lupapisteen kautta

Kaupungin asumisen palveluissa on siirrytty sähköiseen asiointijärjestelmään.  

”Maankäyttö- ja rakennuslain mukaiset luvat haetaan nykyisin Lupapiste-järjestelmän kautta”, kertoo kaupungin rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen. Myös neuvontapyynnöt tehdään järjestelmän kautta. Rakennushankkeella tulee aina olla pääsuunnittelija ennen kuin myönteistä rakennuslupaa voidaan antaa.

Tämän vuoden uutuuksia ovat sähköinen tonttikauppa ja maanvuokrasopimukset. Niiden ansiosta asiakirjat voi nyt allekirjoittaa sähköisesti, eikä toimistolla käymistä vaadita lainkaan.  Syksyllä avautui sähköinen tonttihakemus.

”Sähköinen tonttihakemus koskee tällä hetkellä omakotitontteja”, kertoo palveluasiantuntija Sirpa Rahikainen. Muut tontit ovat tulossa sähköiseen hakuun loppuvuoden aikana.

Kaupungin omia rakennushankkeita pääsee seuraamaan internetissä ns. Raksaliven kautta. Web-kamerat löytyvät Katuman päiväkodin ja Ruununmyllyn koulun lisärakennuksen työmailta ja katsottavissa osoitteessa www.hameenlinna.fi/talonrakennushankkeet.

Mobiililippu käyttöön joukkoliikenteessä

Hämeenlinnan seudun joukkoliikennepalveluissa otetaan käyttöön mobiililippu. Tavoitteena on vähentää käteisen rahan käyttöä linja-autoissa.

Linja-autoihin suunnitellaan myös RTPI:n, eli reaaliaikaisen matkustajainfojärjestelmän hankintaa. Uudella järjestelmällä voitaisiin seurata busseja kartalla reaaliaikaisesti, ja siten myös kohdennettu häiriötiedottaminen tulisi mahdolliseksi.

Kuva Hämeenlinna taskussa -sovelluksesta
Hämeenlinna taskussa -sovelluksesta on kätevää tarkistaa esimerkiksi bussiaikataulut, lapsen päivähoitoajat tai saman päivän tapahtumat. Sovellus toimii toistaiseksi Android-puhelimessa ja -tabletissa ja löytyy puhelimen verkkokaupasta maksutta.

Kohti avoimempaa Hämeenlinnaa

Hämeenlinna tunnetaan kuntalaisille tarjottavien palveluiden digitalisaation edelläkävijänä. Suuri osa kaupungin palveluista on jo digitaalisessa muodossa, ja monet niistä kuntalaisten ahkerassa käytössä.

”Palveluiden digitalisoinnissa tavoitteenamme on, että kuntalainen voisi asioida kaupungin kanssa sähköisesti kaikissa asioissa vuoteen 2020 mennessä”, sanoo kaupungin tietohallintojohtaja Jouni Jäkkö. Digitaalisten hakemusten ja ilmoitusten rinnalle jäävät paperiset versiot, ja tarvittaessa kuntalainen saa henkilökohtaista asiakaspalvelua.

Uusien verkkosivujen, palvelujen digitalisoinnin sekä muiden digihankkeiden myötä Hämeenlinnan kaupunki pyrkii olemaan avoimempi kunta. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa kaupungin tuottamasta tiedosta on julkista, ja sitä voivat kaikki vapaasti ja maksutta hyödyntää.

Teksti ja kuva Mikaela Uoti

Lue lisää Hämeenlinnan digitalisaatiosta, Open Hämeenlinna -hankkeesta ja osallistu digi-iltapäivään.