Kausi-influenssarokotukset vuonna 2020-2021 Hämeenlinnassa

Tiedote 13.11.2020

Kaupungin terveyspalvelut keskittyvät ensijaisesti rokottamaan riskiryhmäläiset ja sote-ammattilaiset

Kausi-influenssarokotteiden kysyntä on ylittänyt aiempien vuosien määrän. Tähän on vaikuttanut käynnissä oleva koronatilanne, sekä THL:n rokotetutkimuksen tauotus tänä syksynä. Myös väestölle kohdistettu suositus ottaa influenssarokote on lisännyt rokotteen kysyntää terveysasemilla, oppilaitoksissa ja neuvoloissa.

Hämeenlinnan terveyskeskus linjaa sairaanhoitopiirin maakunnallisesti perjantaina 13.11. linjaaman ohjeen mukaisesti rokottamaan ensin rokotteeseen oikeutetut riskiryhmiin kuuluvat henkilöt. Myös sote-ammattilaiset ja sote-opiskelijat tulee rokottaa. Kaupungin terveyspalvelut joutuvat rajaamaan muut ei-riskiryhmäläiset tässä vaiheessa pois turvatakseen rokotteiden riittävyyden.

Kouluissa pyritään rokottamaan tässä vaiheessa vain riskiryhmiin kuuluvat henkilöt. Joukkorokotuksissa toivomme jo rokotukseen ajan varanneiden kansalaisten itse arvioivan, ovatko he riskiryhmään kuuluvia. Mikäli riskiryhmään kuulumaton on varannut joukkorokotusajan, hän voi tässä tapauksessa jättää aikansa ja rokotteensa käyttämättä, eli olla tulematta rokotusajalle ilman ajan perumista.

Mikäli riskiryhmien rokotusten jälkeen jää vielä käyttämättömiä rokotteita, avaamme uusia rokotusaikoja ja mahdollisuuksien mukaan laajennamme rokotettavien määrää. Tästä tiedotetaan erikseen väestöä.

Tiedote 11.11.2020

Riskiryhmille tarkoitettu influenssarokotus on valtakunnassa loppumassa. Hämeenlinnassa tämä tarkoittaa sitä, että ajanvarausta riskiryhmän kausi-influenssarokotukseen ei voi enää tehdä rokotusviikoille 46-47.

Kaikille jo ajan varanneille riskiryhmäläisille rokote kuitenkin turvataan. Mikäli rokotteita saadaan Hämeenlinnaan lisää, avataan ajanvaraus rokotukseen uudelleen. Tästä tiedotetaan tällä sivulla ja paikallisessa mediassa.

Hämeenlinnan neuvoloissa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ei voida tällä hetkellä rokottaa muita kuin riskiryhmään kuuluvia lapsia, nuoria ja aikuisia kausi-influenssarokotteiden vähyyden vuoksi. Riskiryhmiin kuuluvien perheenjäsenten rokottamiseen ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta ja jo varattuja aikoja joudutaan valitettavasti perumaan.

Kausi-influenssarokotukset järjestetään koronatilanteen takia Hämeenlinnan kaupungissa syksyllä 2020 ajanvarauksella viikoilla 46-47. Uusia ajanvarauksia ei toistaiseksi oteta vastaan.

FinFluHD-rokotetutkimusta 65 vuotta täyttäneille ei toteuteta syksyllä 2020. Rokotetutkimus jatkuu seuraavalla influenssakaudella.

Tule terveenä rokotukseen

Kausi-influenssarokotukseen voi tulla varaamalla ajan etukäteen, terveenä ja maskia käyttäen. Ajanvarauksella rokotetaan vain kausi-influenssarokotetta ja jokaisen rokotettavan on varattava ajanvarauksesta oma aika rokotukseen.

Tulettehan rokotukselle täsmällisesti etukäteen sovitulla ajalla, ettei odotustila ruuhkaudu!

Ajanvarausajat ovat henkilökohtaisia.

• Keskusneuvola, Viipurintien terveysasemalla, Viipurintie 1-3
  • Ojoisten lastentalon neuvola, Mäyräntie 3
  • Jukolan terveysasema, Eeronkuja 6
  • Idänpään terveysasema, Anttilankatu 4
  • Rengon terveysasema, Rengonraitti 19
  • Kalvolan terveysasema, Sauvalanaukio 4
  • Lammin neuvola, Evontie 33
  • Hauhon neuvola, Vihniöntie 5

Rokottamisen nopeuttamiseksi asiakkaita pyydetään huomioimaan pukeutumisessa se, että olkavarren saa helposti rokotusta varten paljaaksi.

Influenssarokotuksen voi saada myös muun terveyskeskusvastaanottokäynnin yhteydessä sairaanhoitajalta.

Lapset ja koululaiset

Hämeenlinnan neuvoloissa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ei voida tällä hetkellä rokottaa muita kuin riskiryhmään kuuluvia lapsia, nuoria ja aikuisia kausi-influenssarokotteiden vähyyden vuoksi. Riskiryhmiin kuuluvien perheenjäsenten rokottamiseen ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta ja joudumme valitettavasti perumaan jo varattuja aikoja.

Pikkulapsille ja perheenjäsenille rokotuksia annetaan normaalien terveystarkastuskäyntien yhteydessä tai ajanvarauksella lapsen tai lasta odottavan perheen omassa neuvolassa.

Koululaiset ja opiskelijat rokotetaan omilla kouluilla ja oppilaitoksilla. Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat informoivat rokotusten ajankohdasta, rokotuspaikoista ja ajanvarauksesta koululaisia, opiskelijoita ja heidän huoltajiaan.

Kenelle influenssarokote?

Maksutonta kausi-influenssarokotusta suositellaan erityisesti influenssan riskiryhmiin kuuluville ja heidän lähipiirilleen.

Influenssarokotteen saavat maksutta:

• yli 65-vuotiaat
  • raskaana olevat
  • 6 kuukauden – 6 vuoden ikäiset lapset
  • sairautensa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
  • vakavalle influenssalle alttiiden henkilöiden lähipiiri
  • varusmiespalvelukseen astuvat
  • asiakaskontakteissa toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon työntekijät

Pitkäaikaissairaat, ikääntyneet ja alle 6 kuukauden ikäiset lapset saavat lisäsuojaa läheisten rokottamisesta. Tulevaa vauvaa voidaan suojata rokottamalla raskaana olevan lähipiiri.

Lisätietoa influenssarokotteesta ja rokotukseen oikeutetuista THL:n sivuilla.